BI1203 50 p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cellen.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Här kommer några bilder från platsen där mysteriet hände en gång…
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Naturvetenskap.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Cellen och vårt biologiska arv
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Utseende Rörelser Genetik - ärftlighetslära Humör mm Intelligens.
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Närvaro!!.
Öppen lab. kring cellandningen
Cellen.
Vetenskaplig Metod.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
Livets uppkomst.
Vad är teknik?.
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Lokal pedagogisk planering
Hur fick giraffen sin långa hals?
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Genetik - ärftlighetslära
Repetition inför NP Lektion 4
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Livets former Djur.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Förmågor och centralt innehåll
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
1. Överföring av gener mellan arter
-läran om det biologiska arvet
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Evolution och utvecklingslära
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
Historik Omkring år 1600 konstruerades de första mikroskopen. Då blev det möjligt att tränga in i en värld som tidigare varit okänd för oss människor.
Biologi Livets former.
1800-talet.
– levnadsmiljöer försvinner
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Akvatiska och terrestra system
Nationer, ideologier och folkmord genom
Livets utveckling Livets uppkomst.
Biologi - Livets former.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
BIOMIMETIK ANN-KRISTIN JONSSON George de Mestral  I början av 1900-talet levde en liten pojke i Schweiz som hette George de Mestral. Han älskade.
-läran om det biologiska arvet. Gregor Mendel 1800-talets mitt Upptäckte att egenskaper går i arv på ett regelbundet sätt.
Djuren möter ungdomskulturen
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Gregor Mendel och arvet
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Naturlandskap blir kulturlandskap
Genteknik - ”klippa ut och klistra in gener”
Djuren möter ungdomskulturen
Evolutionen så här långt
Presentationens avskrift:

BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING

Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av hur teorier och modeller byggs upp i ett växelspel med observationer och experiment kunna formulera, planera och genomföra en undersökande uppgift samt dokumentera, diskutera och redovisa arbetet och dess resultat kunna analysera och bedöma valt ämnesområde ur ett tvärvetenskapligt perspektiv

Djurbeteende, Hjärtebarn, Kranvatten, Lungtransplantation, Stämband, Träd, Kust jämfört med fjäll, GMO, Elefanter och människans relation, Bekämpningsmedel EXEMPEL Preventivmedel, LCHF, Kosttillskott, Hår, Smärtstillande, Nanoteknik, Jakt, Konditionsträning, Tillsatser i mat, Akupunktur,, Extrema förhållanden

Lax, en utrotningshotad art Laxen Larry är en sagobok om laxens liv och Om laxar kunde tala är en faktabok. Information och fakta har hämtats från fältstudier som elfiske, utsättning av laxyngel, enkät för åk 4 elever och kontakt med fiskexperter. Böckernas bilder har Adina och Josefine gjort själva. Arbetet har genomförts som projektarbete och biologi- breddning.

Djuphavet och dess varelser Den största delen av vår planet består av hav, ändå är det den del av jorden som vi vet minst om. När vi människor tänker på hav refererar vi ofta till det som kallas för ythavet, den delen som är rikast på växter och djur. Det många inte tänker på är att havet är mycket mer än så. Djupare ner finns en mörk och outforskad värld, där väldigt speciella arter lever. Det är på grund av människans både tekniska och biologiska begränsningar som denna värld är så pass ny för oss. Idag har tekniken tagit ett stort steg framåt och det är tack vare det som vi nu vet mer än vad vi gjorde för endast några år sedan. Havet 2010

Grönt DNA Kort efter återupptäckten av de Mendelska lagarna observerades ärftlighetsmönster som gav en antydan om att det i växter fanns gener som inte var knutna till kromosomer. Det var emellertid inte förrän 1962 som man fick definitiva bevis för att kloroplaster innehåller DNA. Hos de flesta arter ärvs kloroplast-DNA (ctDNA) från moderplantan och har en låg mutationshastighet. Det har därför en stor betydelse för förståelsen av evolutionen. Mellan kloroplaster finns i varje fotosyntetisk cell och varje kloroplast innehåller kopior av ctDNA:t. Ungefär 10–20% av en växts totala DNA finns i kloroplasterna. Liksom plasmider och mitokondrie-DNA är ctDNA cirkulärt och består vanligen av 120–150 kvävebaser som kodar för ungefär 80 proteiner. Många av de proteiner som kloroplasterna behöver för sin funktion kodas dock av kärn- DNA. Hit hör bland andra de enzymer som behövs för replikation av ctDNA. Omkring 25 olika arters ctDNA har hittills fullständigt sekvenserats.

Våren 2011 Använda ny utrustning DNA amplifiering med PCR Grönt DNA Studiebesök SLU genmodifierade träd Umeå Universitet Life science utbildning med forskning Fältstudier Havet 2010 Studiebesök Norrbyns marinforskning Tromsö? Antibiotika i Örnsköldsviks vatten analyser på Umeå Universitet Fältstudier Örnsköldsvik Norrbyn GenteknikMarinbiologi

Betygskriterier Kriterier för betyget Godkänt Eleven använder relevanta begrepp och modeller för att beskriva företeelser inom valt område. Eleven planerar och genomför en undersökande uppgift enligt instruktion samt dokumenterar och diskuterar resultaten. Kriterier för betyget Väl godkänt Eleven använder relevanta begrepp, modeller och teorier för att förklara företeelser inom valt område. Eleven medverkar vid utformning och genomförande av en undersökande uppgift samt diskuterar och tolkar resultaten ur olika perspektiv. Kriterier för betyget Mycket väl godkänt Eleven använder begrepp och modeller på ett analyserande och insiktsfullt sätt. Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt vid planering och genomförande av en undersökande uppgift samt tolkar resultat och värderar slutsatsers giltighet.