Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Kliv 2.0 Kultur och lärande i vardagen
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Den svenska förskolan.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Föräldramöte 12 september 2011
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Välkommen till Edboskolan
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Nu har våren kommit till Pollux
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
VART SKA VI…?.
Parförhållande eller What’s in it for me?
Jenny Karlsson Bibliotekspedagog, Stockholms stadsbibliotek (Farsta)
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
El Sistema En kort presentation av El Sistema –
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
”att med eleven i centrum och läroplanen som ramverk, gemensamt verka för ökad måluppfyllelse.”
Ett temainriktat arbetssätt
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
SKAPANDE SKOLA – KULTURSATSNING I ÅRSKURS 4–9 Syfte: Att långsiktigt integrera kulturen i skolan Tre insatser: Inköp av kultur Eget skapande Samverkan.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
Datorn som skrivredskap på förskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som Buf söker varje år.
Kulturnyckeln lå 16/17 Hemsidan öppen för bokning den 8 juni.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Kulturnyckeln lå 17/18.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Skolutveckling tillsammans, Topp
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kulturskolan Stockholm
Presentationens avskrift:

Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år

Kultur i varje årskurs

Skapande skola 08/09 åk /10åk /11 åk 4-9 1,42 mnkr 11/12åk 1-9 2,23 mnkr 12/13 åk mnkr 13/14 åk f-9 2,1 mnkr 14/15 åk f-9 2, 05 mnkr 15/16 åk f-9 1,775 mnkr Kulturnyckeln Startar, 3-5 år + F-klass 3 år – åk 3 3 år – åk 7 3 år – åk 9, fullt utbyggd 3 år – åk 9

Förskolan Scenkonstföreställning – vt -16 Kompetensutveckling – januari vt -16

Åk 2 musik Konsert – Lundalands filharmoniker Eget skapande med musikskolan Kompetensutveckling – musik kopplat till undervisningen

Åk 5 - konst Visning och workshop på Kristianstads konsthall Wanås konstpark Kompetensutveckling – bild

Åk 8 Litteratur Bokfestivalen Författarbesök Littaratur – en klassuppsättning Kompetensutveckling – Kreativt skrivande och berättande

Organisationen Kulturspindeln Styrgrupp Förvaltningscheferna Nämnderna Ledningsgrupperna Kulturombuden Kulturnyckelrådet

Vad har hänt sen sist? Skapande skola – ev. utökat till förskolan Bytt plats på kulturämnen Studiebesök Pågående utvärdering om hur Kulturnyckeln används

Lpfö 98 (reviderad 2010) ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång, och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.” LGR 11 ”Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.”