Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Den svenska förskolan.
Välkommen till Vikenskolan
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vardaglig observationer
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
På gång 2010 ….
Dagordning föräldraråd 2/6
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
17 december Dolda kunskaper 17 december
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hovstaskolans styrdokument
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Lite statistik och några förslag
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?

Regeringens syfte med IUP Syftet med bägge IUP-reformerna är ökad måluppfyllelse Dvs att undervisningen och elevernas lärande i all högre grad ska inriktas mot läroplanens och kursplanernas mål.

Måluppfyllelsen i nuvarande läroplan Lpo 94 Den nationella utvärderingen av grundskolan, NU-03, och betänkandet tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan visar klart att Lpo94 inte genomförts i den svenska skolan. Ett av skälen till detta är brister i styrsystemet.

Nya läroplaner Lpf 94 och Lpo 94 Förändringarna i läroplanen blev omfattande i förhållande till tidigare läroplaner. De nya inslagen i målsystemet måste ses som närmast revolutionerande, men också som en teoretisk konstruktion som det inte fanns någon praktisk erfarenhet av. (sid 75) Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan (SOU 2007:28)

Nya läroplaner Lpf 94 och Lpo 94 Ingen på styrande nivå–Läroplanskommittén eller Skolverk –begrep hur läroplanen skulle omsättas till undervisning. Det fanns t.ex. inte personer eller organisationer som skulle ha kunnat utbilda lärare och handledare för det som komma skulle. (sid 75) Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan (SOU 2007:28)

Nya läroplaner Lpf 94 och Lpo 94 Inte heller Skolverkets personal förstod reformen. och inte heller fick Skolverkets personal någon utbildning i sin nya roll som ansvarig myndighet. (sid 67) Genomförandet av reformen från statens sida låg på en ny och, jämfört med tidigare statlig skoladministration, personellt lågt bemannad och oerfaren myndighet Skolverket. (sid 75) Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan (SOU 2007:28)

Nya läroplaner Lpf 94 och Lpo 94 Samtidigt var det en medveten strategi från Skolverket att ”hålla sig på avstånd” …En bakomliggande tanke var att staten i enlighet med decentraliseringsreformen inte skulle tala om hur saker och ting skulle göras eller tolkas. (sid 75) Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan (SOU 2007:28)

Nya läroplaner Lpf 94 och Lpo 94 Ingen på någon nivåverkar ha förstått hur läroplanerna skulle omsättas till praktisk undervisning. Jag drar slutsatsen att hela utbildningssystemet har varit oerfaret och otillräckligt förberett inför läroplansförändringen, något som gäller såväl regering, myndigheter och skolhuvudmän som lärare, skolledare och annan berörd personal. Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan (SOU 2007:28)

Mål i Lpo 94 Sammanlagt finns över 700 mål och betygskriterier. Flera strecksatser har inom sig flera mål vilket medför att mängden mål blir betydligt fler. Sid 84 Tydliga mål och kunskapskrav i Grundskolan (SOU 2007:28)

Mål i Lpo 94 Om man antar att det i genomsnitt finns 3 mål per strecksats i kursplanerna finns det i kursplanerna över mål För varje elev ska lärare: i ett 1-9 års perspektiv undervisa medvetet mot mål bedöma och dokumentera med vilken kvalitet varje elev uppnått dessa mål och informera föräldrarna

Mål i Lpo 94 Antalet mål skiljer sig åt mellan kursplanerna och analysen visar att sambandet mellan antalet mål och timplanen är lågt. Det talas ofta, t.ex. i NU-03 om målträngsel i kursplanerna. … Jag konstaterar med stöd av resultaten i NU-03 och i mina samtal med lärare att det finns en överambition i vissa kursplaner. Målambitionen verkar inte stå i proportion till ämnenas omfattning enligt timplanen. Sid 84 Tydliga mål och kunskapskrav i Grundskolan (SOU 2007:28)

− utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan, 1. utvecklar en språklig säkerhet i tal 2. utvecklar en språklig säkerhet i skrift 3. kan uttrycka sig i många olika sammanhang 4. vill uttrycka sig i många olika sammanhang 5. vågar uttrycka sig i många olika sammanhang 6. genom skrivandet erövrar medel för tänkande 7.genom skrivandet erövrar medel för lärande 8. genom skrivandet erövrar medel för kontakt 9. genom skrivandet erövrar medel för påverkan 10. genom talet erövrar medel för tänkande 11. genom talet erövrar medel för lärande 12. genom talet erövrar medel för kontakt 13.genom talet erövrar medel för påverkan

Införande av IUP IUP 1 januari 2006 Allmänna råd utkom hösten 2005 Skolverkets uppföljning klar 1 juni 2007 IUP med skriftliga omdömen 15 juli 2008 Allmänna råd kom dec 2008 Nästa uppföljning 1 mars 2010

Ny läroplan – Lgr 09 Den nya läroplanen ska innehålla både läroplan och kursplaner till skillnad från hur det är nu när dessa dokument är åtskilda. Tanken är också att renodla målen så att läroplanen innehåller de övergripande mål som skolan ska arbeta mot och att kursplanernas mål har en starkare koppling till ämnena. Kursplanerna ska innehålla tydliga, mätbara kunskapskrav i varje ämne för skolår 3, 6 och 9. Kunskapskraven ska följas upp med hjälp av obligatoriska nationella prov i dessa årskurser. I år 3 kommer man att ha nationella prov i svenska och matematik och i år 6 i svenska, matematik och engelska. I år 9 kommer det att finnas nationella prov i alla teoretiska ämnen men de kommer inte att genomföras varje år utan förmodligen enligt ett rullande schema.

När? 2 oktober Remissperiod oktober kan du läsa och lämna synpunkter på Skolverkets första utkast till nya kursplaner för grundskolan, specialskolan och sameskolan. 23 oktober Remissperiod 2 20 november Remissperiod 3 Den avslutande arbetsfasen görs de sista justeringarna Inför kursplanernas remissbehandling. Remissperioden beräknas från mitten av december fram till slutet av januari. Under februari görs en sista genomgång av kursplanerna utifrån inkomna remissynpunkter för att i mars presenteras i sin slutliga form för Skolverkets generaldirektör. Skolverkets förslag till kursplaner ska redovisas för regeringen senast den 1 april 2010.