Uppgift 1: Presentation av semled.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Gymnasiearbetet p..
Barnanpassad utredning
Att kläcka och vaska idéer
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Samtalet På Arbetsplatsen.
Praktisk arbetslivsorientering
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Intervju inför ViV-projektet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vill du lära dig kort division?
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961) Utifrån 40 definitoner om kreativitet skapade Rhodes en metateori om kreativitet. Kreativitet.
1 Linnea Grundström, projektledare.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Etik Moral Filosofi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961)
MAKTLEKAR.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Uppgift 1: Detta vill jag veta om kreativitet
Framtidskartläggning
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Lära för livet!.
Kreativa verktyg och metoder
Workshop Arbetsplatslärande.
Presentationens avskrift:

Uppgift 1: Presentation av semled. Skriv ner 10 frågor du vill ställa till seminarieledaren. (1 min) Frågorna ska vara både relevanta och finurliga/oväntade/kluriga/”knäppa”. Kör du fast – byt lapp med någon och använd frågorna på lappen som utgångspunkt för att börja tänka i nya banor. Välj ut en fråga som både är relevant & klurig.

Uppgift 2: Presentation av deltagare Hitta 10 likheter mellan er i gruppen. Ju mer oväntade likheter ni kan hitta, desto roligare. Lycka till!

Uppgift 3: Kreativa veckan Sätt er i par. Berätta om något kreativt du gjort, kanske under ”kreativa veckan”. (1 min var) Berätta om hur du kom på idén. Berätta om på vilket sätt det du gjorde var kreativt.

Uppgift 4: Reflektion över din arbetsplats EPA-modellen = enskilt, par, alla Svar: 1=NEJ!!! 2=Nej! 3= nej 4=ja 5=Ja! 6=JAA!!! Min skolan främjar elevernas kreativitet! Hur kan min skolas kreativitet främjas mer? Min skolan är en kreativ arbetsplats! Hur skulle min skolan kunna bli en mer kreativ arbetsplats?

Uppgift 5: Detta vill jag veta om kreativitet Skriv ner 10 frågor som du vill ha svar på kopplat till kreativitet. Frågorna får gärna vara oväntade/”knäppa”, men samtidigt vara intressanta för oss att få svar på eller att diskutera. Känn dig gärna lite busig! Ca 1 min.

Vad jag ville med dessa övningar: Låta er använda divergent tänkande (DT). Divergent tänkande är inte inriktat på bästa och rätta svaret, utan på att hitta * många svar (fluency) * olika slags svar (flixibility) * oväntade svar (originality) (* och ev utvecklade svar (elaboration)) Bland dessa svar kan det finnas bättre svar än det man från början trott var det bästa eller rätta.

Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961) Utifrån 40 definitoner om kreativitet skapade Rhodes en metateori om kreativitet. Kreativitet kan ta fasta på en eller flera av följande P:n. 1. Person 2. Process 3. Produkt 4. Press (= plats, miljö) Kommentar Press är en metafor för att säga att skapande inte sker i ett vacuum.

6p-modellen Rhodes 4p:n har utökats med 2 till, nämligen potential och påverkan (persuasion). Se bloggexempel på påverkan/persuasion. Källa: Brodin m.fl. (2014): Kreativitet – teori och praktik ur psykologiska perspektiv. Liber. s. 14.

En definition av kreativitet Brodin, Carlsson, Hoff, Rasulzada, 2014 Kreativitet är förmågan att skapa en produkt, idé, eller process, som är ny och nyttig, oavsett (…) domän… (s. 11) Inom vetenskap: ny och relevant Inom konst och litt: ny och värdefull Inom organisation: nyttan betonas mer än nyheten. (s. 31)

Amabiles definition av kreativitet Från Creativity in context (1996) Kommentar Har produkt- fokus ”Kreativitet är en ny och lämplig respons på en heuristisk uppgift”

Heuristiska uppgifter Andra namn: ”ill structured or open tasks” Tre kategorier 1. Lösningsmetod saknas men önskvärt resultat är angivet. (Ex: Inom tio år ska en amerikan stå på månen.) 2. Metod är angiven men resultatet är öppet. (Ex: Klassrådsdiskutera om ev klassresa.) 3. Både metod och resultat är öppna. (Ex: En social aktivitet för er personalgrupp.)

En dag i skolbänken Jag satt en dag i en skolbänk. Spanade efter algoritmiska och heuristiska uppgifter. Hela dagen ägnades åt uppgifter som hade ett rätt svar och som skulle lösas med en angiven metod. Ett undantag: Hur ska ni redovisa er prao? (10 sekunder) Främjar en sådan dag elevers kreativitet?

Uppgift 6: Öppna upp dina uppgifter Ta en lektionsplanering och fundera över vilka slutna/algoritmiska uppgifter och vilka heuristiska/öppna uppgifter den innehåller. Jobba om planeringen så att den innehåller något moment eller någon uppgift där eleverna måste söka sig fram till antingen lösningsmetod eller resultat på egen hand. Presentera i par för varandra vad ni gjort!

Kreativitet och innovation West och Rasulzada (2014) ”…omöjligt att separera dem…” (s. 395) ”…innovation (…) det praktiska genomförandet av kreativa idéer, ofta i ett organisations-sammanhang. (s. 395) I Brodin m.fl. (2014): Kreativitet - teori och praktik ur psykologiska perspektiv

Divergent produktion enl. Guilford Personality, 1959. Divergent produktion (DP) eller tänkande (DT), i motsats till konvergent tänkande, handlar om att kunna ge många möjliga svar, i stället för det rätta eller bästa svaret. DP består av 4 delar: Flöde = många svar Flexibilitet = olika slags svar Originalitet = ovanliga svar Elaboration = utvecklade svar Kommentar Har personfokus. Används i ”Unusual uses-testet”. Hur kan man använda en tegelsten?

Sternberg & Lubarts investeringsteori ”An investment theory of creativity and its development” (1991) Kommentar Har person- fokus. ”By low and sell high!” Högt värderade idéer har låg potential för värdeökning. Lågt värderade idéer har hög potential för värdeökning. Lågt värderade idéer har alltså högst utvecklingspotential för kreativ ansträngning. Se exempel på min blogg.

Amabiles komponentmodell Creativity in context (1996) 1. Inre motivation 2. Domän- färdigheter 3. Kreativitets- färdigheter Kreativ process Kommentar Har person- fokus. Obs! Detta är ett utsnitt ur ett större modellbygge. Se pdf s9.

Uppgift 7: Kreativitetstekniken ”Tio frågor” Fundera ut ett autentiskt problem. Formulera om problemet 10 gånger. Försök gör 10 så olika omformuleringar som möjligt. Välj nu ut det problem av de 11 som du tycker är viktigast att jobba vidare med. Se ett exmpel på bloggen.

Wallas fyra steg i en kreativ process Från ”The art of thougt” (1926) 1. preparation 2. inkubation 3. illumination 4. verifikation Kommentar * Har fokus på det undermedvetna. * Tänkte att processen är linjär.

Sawyers åtta steg i en kreativ process Från Explaining creativity (2011) och Zig zag (2013) 1. Finn problemet Fråga 2. Skaffa dig kunskap Lär 3. Samla relaterad info Se 4. Inkubation Lek Generera idéer Tänk 5. 6. Kombinera idéer Foga Välj ut de bästa idéerna 7. Välj Uttryck idéerna 8. Gör Kommentar * Processen sker ickelinjärt och flera steg sker ofta samtidigt.

Uppgift 8: Var inkuberar du? Fundera över när och var du inkuberar, alltså när du befinner dig i ett avslappnat tillstånd och dina idéer kommer fram av sig själva! Sätt er i par och berätta för varandra. ( IBM:s kanske viktigaste innovatör kläcker sina idéer i swimmingpoolen. Så IBM byggde en pool åt honom i anslutning till hans kontor.)

historiska genombrott Kaufman & Beghetto 4c-modell Beyond Big and Little: The four C Model of Creativity (2009) Mini-c= ”den nya och meningsfulla tolkningen av upplevelser, handlingar och händelser” Hämtat från “Toward a Broader Conception of Creativity: A Case for “mini-c” Creativity” av Beghetto och Kaufman I Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts Copyright 2009. mini-c- kreativitet = individens tolkande lilla-c-kreativitet vardags-kreativitet pro-c-kreativitet expert-kreativitet Stora-C-kreativitet historiska genombrott

Csikszentmihalyis systemteori I The nature of creativity av Sternberg (red, 1988) Kreativitet uppstår i ett system med tre komponenter. Person Domän Fält

Hur kan du främja dina elevers kreativitet? 15 svar på bloggen.