Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Mobilitetsplan för vår skola-opus. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Varför är det viktigt att mäta?
Spelstrategi.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
KULTURSKOLA 2009 Marknadsundersökning 2006 Musik och Dansskolan.
Hur bör samhället organiseras
Kundundersökning mars 2010
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Instruktioner BF12A – BF12B
Exempel på analys och handlingsplan
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Föräldrar i Lerums Kommun FILK Bildades våren 2010.
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
”Det känns som min röst är värd”
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Naturvetenskaplig undersökning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Formare 2015 Motivation.
Bra planering skapar trygghet
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Guide för skolans mobilitetsplan. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Egen styrka-projektet
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Solna stad Skolundersökning 2015 December Om undersökningen Bakgrund Solna stad genomför regelbundet en brukarundersökning i förskola, och grundskola.
Föräldramöte årskurs Rektorsområdet Vår informationsskrift och likabehandlingsplaninformationsskrift likabehandlingsplan Årets utvecklingsarbete.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Solna stad Skolundersökning 2015
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Föräldramöte Tomtebogård
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
/X Är du trafiksmart?.
Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Guide för skolans mobilitetsplan. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Mobilitetsplan för vår skola-opus. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Presentationens avskrift:

Bruksanvisning: Fyll i blanketten på basis av Mobilitetsplan för vår skola-opus. Fyll i åtminstone dior med röd triangel. Ersätt text eller komplettera satserna med skolans egen text. Om du vill, kan du tillägga nya dior, egna bilder och texter. Radera slutligen denna anvisningssida. Den färdiga blanketten är den slutgiltiga mobilitetsplanen för er skola. HRT beviljar områdets skolor Med god skolväg går man långt- märket för en färdig mobilitetsplan. Materialbeställningar och kontakt: Mer information: version: 6/2015_lågstadium

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä Läroanstaltens Mobilitetsplan Med god skolväg går man långt Fyll i skolans namn Planens inlednings- och avslutningsdatum

Vad vill vi förbättra? Problem:Preliminär målsättning: 3

Insatsgruppen Huvudskrivare: Andra ansvarspersoner: Regler: 4

Blankett 1 (skolans resvaneundersökning) Hurdan är vår skola och dess omgivning? 1.I hurdan plats ligger skolan? i stadskärnan / i höghusområde / i småhusområde / i glest småhusområde 2.Hur många elever, lärare och annan personal finns det i skolan? 3.Hur många våningskvadratmeter finns det i skolbyggnaden? Vad är arealen för hela skolområdet? 4.Följer skolan programmet för Hållbar utveckling? Är skolan med i programmet Grön Flagg eller Skolan i rörelse? 5

Blankett 1 (skolans resvaneundersökning) Hurdan är vår skola och dess omgivning? 5.Finns det i skolan trafiksäkerhetsplan eller inskriven trafikpolitik (t.ex. elevernas eventuella cyklingsbegränsningar)? 6.Finns det en cykelklubb i skolan? 7.Vilka andra än elever och lärare använder skolan? Finns det kvälls- eller veckoslutsaktiviteter i skolan? 8.Kommer det att bli renoveringar i skolan inom den närmaste framtiden? Om ja, hur har olika färdsättens behov beaktats i renoveringsplanen? 6

Blankett 1 (skolans resvaneundersökning) Hurdan är vår skola och dess omgivning? 9.Hur många parkeringsplatser finns det a)för bilar: b)för mopeder/skotrar: c)för cyklar: 10.Är parkeringsplatserna för bilar avgiftsfria? ja / nej 11.Hur länge kan man bevara sitt fordon i parkeringsplatserna? 12.Ligger cykelställen under skyddstak? Är cykelställen utrustade med ramlåsningsmöjligheten? 7

Blankett 1 (skolans resvaneundersökning) Hurdan är vår skola och dess omgivning? 13.Hur många duschar finns det i skolan? Kan alla använda dem? 14.Var kan man lämna sin cykelhjälm? 15.Finns det kollektivtrafikens tidtabeller till påseende i skolan? 8

Blankett 2 (skolans resvaneundersökning) Hur kommer och går man till vår skola? 1.Har man anvisat föräldrarna om lämpliga ledsagande- och avhämtningsplatser med bil i närheten av skolan? 2.Hur många elever har HRT:s elevbiljett (en periodbiljett på resekortet som kommunen har betalat)? 3.Hur många lärare eller annan personal använder personalbiljettförmån? 4.Hur många elever kommer till skolan med skoltaxi? 5.Hur åker man till lägerskolor? 6.Hur åker man till utfärder? 9

Blankett 2 (skolans resvaneundersökning) Hur kommer och går man till vår skola? 7.Hur åker man till praktisk arbetslivsorientering? 8.Med vilket fordon och genom vilken väg kommer postutdelaren till skolan? 9.Med vilket fordon och genom vilken väg kommer maten till köket? Kan transporterna orsaka fara för eleverna? 10.Hur långt är det till den närmaste kollektivtrafikens hållplats eller station? 11.Hur lång är den genomsnittliga skolvägen? Om ni utförde kartuppgiften (uppgift 3.2), bifoga den (eller en sammanställning av flera) i denna blankett. 10

Farliga platser Skriv här observationer av farliga platser i skolans omgivning. Skriv här hurdana farliga situationer eller farliga platser möter elever som har en längre skolväg. 11

Färdsättsfördelning GångCyklingMoped / skoter / mopedbil BilKollektiv- trafik Taxi 1:a under- sökningen dd.mm.åååå %-antal 2:a under- sökningen dd.mm.åååå Vilka grupper eller klasser enkäten gällde och hur många svar fick man? Hurdant var vädret under undersökningen? Hände något annat speciellt under undersökningsdagen, såsom en temadag eller strejk i kollektivtrafiken? Hurdana slutsatser kan man dra från resultat? 12

Drivfjädrar och begränsningar FärdsättDrivfjädrarBegränsningar Gång Cykling Bil Kollektivtrafik Taxi Styr drivfjädrar och begränsningar resorna till mer hållbar riktning? Uppmuntras eller begränsas skolvägsmotion? Ska drivfjädrar och begränsningar ändras för att uppnå era målsättningar? 13

Precisering av målsättningar Problem som kom fram i undersökningen: Preciserad målsättning: 14

Åtgärdsplan ÅtgärdNärmare beskrivningAnsvars- person(er) TidtabellLäge P = planerad G = genomfört 15

Marknadsföringsplan Kommunikationens målsättning Målgrupp (till vem) HuvudbudskapMetoder / kanaler Tidtabell 16

Uppföljning och vidareutveckling av planen Varför lyckades eller misslyckades genomförandet? Vad i planen var mest utmanande att genomföra? Hur gick samarbetet med olika kretsar? Vad kunde ha gjorts annorlunda? När inleds planeringen av en ny mobilitetsplan / uppdateringen av mobilitetsplanen? Vad är den inledande målsättningen för den? 17

Mobilitetsplan godkänns med underteckningar Plats och tid: ___________________________________________________________ Skolans rektor: __________________________________________________________ Namnförtydligande: Ansvarsperson för skolans mobilitetsplanarbete:_____________________________________________________ Namnförtydligande: Kommunens representant: ________________________________________________ Namnförtydligande: HRT:s representant: _____________________________________________________ Namnförtydligande: 18

Bilaga: Färdsättsenkät eller observationsundersökning Färdsätt:GångCyklingMoped / skoter / mopedbil BilKollektiv- trafik Taxi Antalet: Görs t.ex. som räck upp handen-undersökning i klasser. Hur många personer använde detta färdsätt på väg till läroanstalten i dag? Ange färdsättet enligt det huvudsakliga färdsättet, dvs. det färdsätt som användes för den längsta sträckan. Klass, grupp eller motsvarande: Datum: 19