Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Muntliga nationella prov i svenska
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
DITT BOENDE.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Intervju inför ViV-projektet.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
1. Uppgiften presenteras
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att övertyga ! Disposition och mall.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Debattera.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hur gör man en debattartikel?
Utmaningar i arbetet med BfL
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Debattartikel.
Varför?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad kan du göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Olika texter du behöver känna till
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Reklam Vem får synas och hur?.
Eget arbete? Lektion 3 ht- 17.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Hållbar utveckling.
Argumenterande text.
Utredande text Labbrapport.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi

Vad innebär förmåga 1 Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar… …och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar… …samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp

Intervju - instruktioner Välj ut en av personerna. Intervjua personen och skriv en kort artikel, se till så att intervjun innehåller alla kunskapskrav Ställ 5 frågor Ett av svaren ska komma från internet, tänk på vilken källa du använder Minst en av frågorna ska vara en följdfråga Ett av svaren måste vara en värdering (ej fakta) Avsluta artikeln med att ge ett råd till din intervjuperson, ett råd som gör det lättare för personen att leva mer hållbart.

Ulla, 50 år – Hållbar användning av elektronik? Vem är Ulla? Vad tycker Ulla? Ulla jobbar på mekanisk fabrik. Ulla har två hundar och två barn och gillar att spela golf. Ulla gillar att läsa Illustrerad Vetenskap på fritiden. Ulla gillar ny teknik och har en ny smartphone, hon undrar vad hon ska göra med all gammal elektronik? Ulla har hört i av flera olika kollegor personalrummet på arbetet att man inte behöver sortera sina sopor för allt ”slängs i samma håla ändå” I Illustrerad vetenskap har Ulla läst att man kan återvinna unika jordartsmetaller från mobiltelefoner som lämnas till återvinning.

Mats, 19 år – Hållbar användning av kläder? Vem är Mats? Vad tycker Mats? Mats gillar kläder och har en egen blogg om mode. Mats lever ensam och har ett barn. Mats kan inte sy men han har en bror som är duktig på det. Mats studerar ekonomi på Lunds universitet. Mats har från en av sina hört att man inte ska lämna in kläder till second hand eller insamling för personalen behåller kläderna. Mats slänger sina kläder när han inte vill ha de längre, eller ger de till någon kompis. Mats tycker det är helt ok att hans barn använder ärvda kläder.

Olle 30 år, - Hållbar användning av mat? Vem är Olle? Vad tycker Olle? Olle tycker att det är viktigt att tänka på miljön. Olle tycker mycket om kött. Olle tycker det är bra med olika märkningar som KRAV etc. Olle är 30 år och jobbar som lärare. Han har två barn som går på förskola. Han gillar att laga mat, speciellt från andra kulturer. Olle har licens för vapen och gillar att jaga.