Nämndplan 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Sundsvalls kommunala förskolor och skolor
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Begreppet undervisning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Nämndplan 2015

Nämndplanens syfte Nämndplanen beskriver bland annat vår värdegrund, vilka mål vi arbetar mot inom skolförvaltningen, vilka förutsättningar vi behöver för att nå målen och hur vi mäter vår kvalitet. Den beskriver också kortfattat skolnämndens årsbudget. Nämndplanen arbetas fram i ett samarbete mellan skolförvaltningens chefer och skolnämndens ledamöter.

Vårt uppdrag Över 900 medarbetare arbetar inom skolförvaltningen för att skapa bästa möjliga förutsättningar för över 5 000 barn och elever i Enköpings kommun att utveckla sitt allra bästa jag inför den egna framtiden.

ges möjlighet att utveckla Vår vision Alla barn och ungdomar i Enköpings kommun ges möjlighet att utveckla sitt allra bästa jag inför den egna framtiden.

Vår värdegrund – barn och elevperspektiv Värdegrundsarbetet sker överallt och hela tiden. Barn och elever ska känna sig trygga och få vara som de vill vara. De ska kunna påverka sin egen skolsituation genom delaktighet och inflytande och samtidigt utveckla demokratiska kompetenser som kritiskt tänkande och reflektionsförmåga. De grundläggande värden som förskolans och skolans värdegrund omfattar ligger i linje med de värden som vårt demokratiska samhälle vilar på. Dessa värden förmedlas och gestaltas i vår verksamhet. Värdegrunden omfattar människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och solidaritet mellan människor.

Vår värdegrund – innevånarperspektiv Vi arbetar utifrån kommunens gemensamma värdegrund där nyckelorden ansvar, trygghet, service och ambition är vägledande. Vi tar ansvar för att andra får största möjliga nytta av vårt arbete. För att skapa trygghet behandlar vi människor med respekt och öppenhet. Vi ger god service i vårt uppdrag.  Vi har en hög ambition att ständigt utveckla vårt arbete.

Huvudmannens grundläggande ansvar Kvalitet Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Likvärdighet Utbildningen ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Förankring Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Måluppfyllelse i förskolan Förskolans läroplan innehåller mål att sträva mot som anger inriktningen på förskolans arbete och därmed den förväntade kvalitetsutvecklingen. Graden av måluppfyllelse avgörs genom en bedömning i förhållande till hur väl förskolan arbetar i riktning mot dessa mål, både utifrån hur väl varje barns förmågor utvecklas och i förhållande till de åtgärder förskolan vidtar.

Måluppfyllelse i skolan Läroplanerna för de övriga skolformerna innehåller de övergripande målen för utbildningen. Graden av måluppfyllelse avgörs genom en bedömning av i vilken utsträckning verksamheten bidrar till att målen nås, både mätt utifrån hur väl elevernas förmågor utvecklas och utifrån de åtgärder som vidtas i undervisningen. Det finns även mål för de ämnesspecifika förmågor eleverna ska utveckla. Dessa mål mäts genom att det finns kunskapskrav som specificerar den kunskap som krävs för måluppfyllelse i olika ämnen.

Nämndens slutmål

Normer och värden Alla verksamheter uppfyller målen om att barn och elever ska förstå och omfatta vårt samhälles demokratiska värderingar samt bedriver ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling av barn och elever. Alla verksamheter uppfyller målen för barn och elevers inflytande och delaktighet.

Kunskap, utveckling och lärande Alla förskolor uppfyller målen om att stimulera och utmana varje barns utveckling och lärande. Alla skolor och fritidshem uppfyller målen för de kunskaper som varje elev ska utveckla.

Övergång, samverkan och omvärld Alla verksamheter samverkar med olika skolformer, fritidshemmet, vårdnadshavare och omvärlden till stöd för barns- och elevers kontinuerliga utveckling och lärande.

Verksamhetens utveckling Förskolechef respektive rektor bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete där verksamheten systematiskt och kontinuerligt planeras, följs upp, utvärderas och utvecklas enligt de nationella målen.

Prioriterade förutsättningar 2015

Förskola och annan pedagogisk verksamhet God miljö för lärande Mindre barngrupper. Personal Öka antalet förskollärare. Organisation Öka förutsättningarna för planeringstid. Utöka IT-utrusningen. Öka likvärdigheten gällande lokaler. Resurstilldelning Se över förskolor med få avdelningar. Se över resursfördelning utifrån öppettider.

Förskoleklass, grundskola, grundsärskola och fritidshem God miljö för lärande Se över fördelningen av elevhälsa för att möjliggöra det förebyggande arbetet. Personal Öka kompetens för att möta behov av modersmål och studiestöd. Ökad specialpedagogisk kompetens/speciallärarkompetens. Organisation Utöka IT-utrusningen. Öka likvärdigheten gällande lokaler. Resurstilldelning Se över resursfördelning utifrån studier.

Läs mer i broschyren!