Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Kvalitetskontroll av Kopparaccess med bredbandstjänster
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Vi ser ingenting nytt… vad har ni gjort egentligen? Jo… det är såhär…
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
~ Den första mobiltelefonen ~
Anneli och Christians Datorskola
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
Släktskapsregeln för 6a
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Presentation av OnTag Voucher
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriva för webben.
Jonas Augustsson.  Målet att komma högt upp på ex. en Google sökning.  Med hjälp av rätt typ av kodning, sökord i lagom mängd i texten, bildtexter mm.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Marknadsföring & Internet
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Att skriva en artikel.
Bra sökmotoroptimering handlar egentligen bara om en sak: att bli nummer 1 och behålla positionen.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Det var en gång tre systrar
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
En PowerPoint om PowerPoint
Affärsidé - företagets vägvisare
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
1. Uppgiften presenteras
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Informationssökning och källkritik
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Dag 5 – Avancerad offsite
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
Regler för citatteknik
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Best Practice i sociala medier
Presentationens avskrift:

Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1

Innehåll Dagens agenda

Fakta sökmotorer

Search Engine Result Page SERP Visa SERP, vad är organiskt sök Vad är titel Vad är description Var visas detta Annonser. AdWords. Sponsrade länkar. Annonsörer betalar per klick. Naturliga sökresultat. Organiskt sök. SEO- resultat.

SEO och Sponsrade länkar AdWords AdWords Kostar per klick Synlighet direkt. Går fort. Outstanding vid kampanjer. SEO Kostar inget per klick. Är en långsiktig satsning. Omfattande arbete. Kräver arbete onpage och offpage. Onpage är det du gör och skriver på din sida. Offpage är allt utanför din egna sida, t ex inlänkning.

Google Vad händer när Google läser en sida?

SEO arbetet Mål sommar 2015: Öka trafiken till Bilia via sökmotorernas organiska sök med 20%. Strategi: Öka kunskapsnivån. Taktik: White Hat optimering och synergieffekter. Att nå de satta målen Resultatet av den totala effekten är större än summan av de enskilda insatserna tillsammans.

Plan & mål Utbildning Support ? Kompletterande insatser Utbildning Ny webb Söktrafiken står för 45% av den totala trafiken Söktrafiken ökar med 5% Oktober 2014December 2014Sommar 2014Vår 2014 Utbildning Söktrafiken ökar med 10% Söktrafiken ökar med 15% Utbildning Söktrafiken ökar med 20%

SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Server inställningar Redirects Robots Komprimering Sidans laddningstid Kodjusteringar Language CSS Domänålder Offsite – det vi kan göra utanför Bilia.se Länk till en kampanj från Facebook Det skrivs en redaktionell artikel En bloggare berättar om sin nya bil Länkar från sociala medier Bannerkampanjer Samarbeten med andra sajter Peka in ägda domäner

SEO taktiker Sätt att påverka position i sökmotorer Black Hat Snabba resultat Snabba resultat Spamlänkar Spamlänkar Bloggkommentarer Bloggkommentarer Automatiskt genererade texter Automatiskt genererade texter Grey Hat Livet i gråzonen Livet i gråzonen White Hat Enligt Googles rekommendationer Enligt Googles rekommendationer Bra kvalitet på text och innehåll Bra kvalitet på text och innehåll Manuellt skrivna artiklar Manuellt skrivna artiklar Redaktionella artiklar Redaktionella artiklar

SEO strategi Vägen Skriva för Kunderna Jounalisterna Aktieägarna Och nu även… För sökmotorerna Och helst… På samma gång.

Onsite Det vi gör på webbplatsen

Förutom att Google läser in sidornas titel och beskrivning och värderar det mot innehållet? Genom att ha iögonfallande beskrivningar för sidor så kan vi ta en stor del av besökarna. Är en beskrivning attraktiv kan man få mycket besökare även om man inte rankar som nummer ett. Att sökordet förekommer i titeln är en viktig parameter. Förutom att Google läser in sidornas titel och beskrivning och värderar det mot innehållet? Genom att ha iögonfallande beskrivningar för sidor så kan vi ta en stor del av besökarna. Är en beskrivning attraktiv kan man få mycket besökare även om man inte rankar som nummer ett. Att sökordet förekommer i titeln är en viktig parameter. Varför ha titel och beskrivning?

Onsite Onsite SEO är åtgärder som görs på sidan Ett bra exempel på en mindre bra titel.

För ren SEO ska beskrivningen börja med, eller ha det viktiga sökordet tidigt i beskrivningen. För att locka besökare börja med en fråga, och avsluta med call-to-action – när det går.. För ren SEO ska beskrivningen börja med, eller ha det viktiga sökordet tidigt i beskrivningen. För att locka besökare börja med en fråga, och avsluta med call-to-action – när det går.. Hur är en bra beskrivning? Sökstrategin en förlängning av er och resultatet en kontaktyta. Andra call-to-action kan vara ”Kom in till oss idag!” ”Bläddra bland våra bilar nu!” ”Boka hjulskifte nu!” ”Provkör idag!” Meta taggen description

Frågan ska vara utformad så att den som sökt kan svara ”ja” på den för sig själv. Exempel Jag söker på: Var kan jag enkelt finansiera mitt bilköp? Jag svarar: -”ja, ett enkelt upplägg är precis vad jag vill ha, jag vill ha hjälp med finansieringen!” Ordet ”billån” har mycket sökningar. SEO mässigt är det bra att få med i titeln, och allra helst som första ord. Antal sökningar per månad i Sverige på relaterade sökbegrepp. Frågan ska vara utformad så att den som sökt kan svara ”ja” på den för sig själv. Exempel Jag söker på: Var kan jag enkelt finansiera mitt bilköp? Jag svarar: -”ja, ett enkelt upplägg är precis vad jag vill ha, jag vill ha hjälp med finansieringen!” Ordet ”billån” har mycket sökningar. SEO mässigt är det bra att få med i titeln, och allra helst som första ord. Antal sökningar per månad i Sverige på relaterade sökbegrepp. Hur är en bra beskrivning? SökordAntal sökningar per månadBetalt sök uppskattat klickprisSEO värde vid position 1 Billån Kr Kr Bil lån32092 Kr Kr Lån till bil Kr7 794 Kr Finansiering bil9034 Kr1 921 Kr Bil finansiering2023 Kr196 Kr Meta taggen description

Det kan vara svårt att formulera en fråga och en uppmaning som dessutom ska ha sökordet först eller tidigt, men det går nästan alltid om man anstränger sig lite. Ett simpelt klick när du ligger på position 6 på en bilmodell kan betyda en försäljning redan samma dag! Fler klick på ett sökresultatet triggar Googles algoritm och rankas upp när det klassas som relevant, och Google vill ju (förutom att tjäna pengar på annonser) visa så relevanta sökresultat som möjligt. Det kan vara svårt att formulera en fråga och en uppmaning som dessutom ska ha sökordet först eller tidigt, men det går nästan alltid om man anstränger sig lite. Ett simpelt klick när du ligger på position 6 på en bilmodell kan betyda en försäljning redan samma dag! Fler klick på ett sökresultatet triggar Googles algoritm och rankas upp när det klassas som relevant, och Google vill ju (förutom att tjäna pengar på annonser) visa så relevanta sökresultat som möjligt. Ökad CTR Med en bra och säljande description

Onsite Content – text

Onsite Duplicate content

Onsite Content - bilder

Onsite Teknik & serverinställningar

Nytt hos Google Vårt sökbeteende Räkna med att sökresultaten kommer att bli än mer anpassat de närmsta åren.

SEO verktyg Taktiska vapen

SEO verktyg CopyScape.com

SEO verktyg Google.se/trends December 2015

SEO verktyg Google.se/trends Möjlighet till mer trafik! Google position 7 idag.

Google Analytics Mät besökarna och ta lärdom

Google Analytics Mät besökarna och ta lärdom

Google Alerts Bevaka vad som skrivs om Bilia

Majestic SEO Avgör värdet av en länk

Offsite SEO Åtgärder som görs utanför webbplatsen

Offsite Offsite SEO är åtgärder som görs utanför den egna sidan

Offsite Källor

Offsite Länkar

Ankartexten är den text som är klickbar och ofta blå med ett streck under. Hos er är den orange. Förr i tiden fick man goda resultat på att alltid ha sina sökord i ankartexten. Det ska man fortfarande ha, men varvat med naturliga ankartexter. En länkprofil med enbart Sökbegrepp som ankartexter kommer att klassas som onaturlig av Google. Offsite Ankartexter (Anchor) 30% av ankartexterna kan innehålla sök-begreppet. Det är just dessa länkar som får er att ranka upp. Om sök-begreppet är med i ankartexten har det bäst effekt först eller så tidigt som möjligt.

Offsite Länkprofil från MajesticSEO Bilia.se är starkare än.no och.dk

Se upp med Pitfalls

Synergieffekterna Några exempel Texten borde varit en länk.

Twitter Länka ibland Här hade det passat bra med en länk till undersidan om hjulskifte.

Google+

Facebook

Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 2 Onsite. Åtgärder på sidan. Vad kan vi göra och vad ska vi tänka på när vi lägger upp innehåll för att maximera möjligheten till trafik från sökmotorer? Vi lär oss att skriva för användarna på ett sätt som Google tycker om. Tillfälle 3 Offsite. Vad kan vi göra utanför bilia.se för att uppnå positiva SEO effekter och vad kan andra hjälpa oss med? Kraftfull SEO genom bra ankartexter. Synergieffekterna. Kanalerna som Google älskar. Använda sociala medier för SEO. Konkreta tips och exempel. Tillfälle 4 Onsite. Åtgärder på sidan. Fördjupning. Tekniska inställningar som webbredaktörerna bör vara medvetna om och kunna upptäcka, för att kunna lyfta frågan och be en tekniker åtgärda eventuella fel. Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Preliminärt

Lär dig mer?

Tack för visat intresse!