Förslag på en stödstruktur för barnets rättigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skola och arbetsliv i samverkan
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Föräldrastöd i Västra Götalands län
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Om regional demensöverenskommelse
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Funktionshinderspolitiken
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
i kommuner, landsting/regioner
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
OECD Territorial Review of Sweden
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Välkomna!.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Globalt till lokalt! Arbete för mänskliga rättigheter i Sverige
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Barn- och ungasatsningen
Regionkommun i Dalarna 2019
Kvalitet i särskilt boende
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Pilotlän för grön utveckling
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Överenskommelse mellan staten och SKL
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Regionala handlingsplaner
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avdelningen för vård och omsorg
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETEN
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Vi är överens…. Vi samverkar för god, jämlik och
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Presentationens avskrift:

Förslag på en stödstruktur för barnets rättigheter Tobias Rahm RegLab, 2 juni

Sammanhang och uppdragsbeskrivning Barnkonventionen, BR-kommittéen och strategi om att stärka barnets rättigheter i Sverige Förhöjda krav på samordning, uppföljning och utjämning av regionala och lokala nivåskillnader i vissa samhällstjänster som villkorar utövandet av barnets rättigheter Länsstyrelserna som ”strategisk aktör”, med erfarenheter från rättighetsbaserade arbetssätt och angränsande samordningsuppdrag Uppdragsbeskrivning (socialdepartementet, februari 2014): Ta fram förslag på hur länsstyrelserna kan utgöra en stödstruktur för barnets rättigheter på regional och lokal nivå Inkludera frågan om uppföljning Samråd med BO, SKL och andra länsstyrelser Länka till angränsande uppdrag i Skåne, Västerbotten (barn i ekonomiskt utsatthet), och Dalarna (MR-baserade arbetssätt) Redovisning 31 december 2014

Utredningens metod & genomförande Frågor Barnets rättigheter regionalt och lokalt? Vad efterfrågas i form av stöd? Vad anser rättighetsinnehavarna? Vad kan länsstyrelserna göra? Källor 24 organiserade dialogmöten Inklusive med ungdomar BO:s beställda enkät till 1500 berörda chefer Undersökning LST-anställda Skriftliga källor från FN, BO, regering, LST, RB, BRIS, mm. Rättighetsinnehavare: barnet Ansvarsbärare: Kommuner, landsting, regioner, länsstyrelserna, mfl Barnet ställer anspråk på rättigheter Åtgärder för att tillförsäkra rättigheter

Analys Barn efterfrågar mer inflytande, bl.a. i åtgärder som rör likabehandling, kränkningar, uppföljning; Ungefär vart femte barn uppger utsatthet för diskriminering/kränkningar liksom brister i integritetsskydd Berörda aktörer: ansvar att integrera grundprinciperna i verksamhet och annan myndighetsutövning Väsentliga delar av barnets ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter regionalt och kommunalt ansvar (utbildning, hälsa, levnadsstandard, boende, kulturfrämjande); God tillgång på metodstöd BR-perspektivet (BO, m.fl.), i synnerhet för grundprincipernas tillämpning Uppnådda resultat avseende levnadsvillkor väldokumenterade (MAX18, m.fl.), men system att återkoppla resultat till genomförda insatser outvecklade; 7 av 10 kommun- och landstingsråd/chefstjänstemän ser stort eller mkt stort behov av kunskapsstöd för innehåll, tillämpning och uppföljning; Prioriterade tillämpningsområden skiljer sig mellan aktörer och lokalt Länen har olika utgångspunkter för samverkan i barnets rättigheter Existerande samordningsmodeller påvisar resultat i form av ökad legitimitet och samlad kompetensutveckling; Länsstyrelserna har institutionella och organisatoriska förutsättningar för att stödja arbetet; hög kompetens som system, men otillräckligt riktad bemanning

Stödstrukturens huvudfunktioner Utredningen föreslår en stödstruktur som består av sex funktioner, som anpassas till förutsättningarna i varje län: Legitimitet: Uppmuntra till samsyn om barnrättens innehåll och praktiska utmaningar, genom att främja strategin, FN:s rekommendationer och barns uppfattningar bland ledare för berörda aktörer på länsnivå; Rådgivning: Inrätta en rådgivare i barnets rättigheter på varje länsstyrelse som stöttar erfarenhetsutbyte bland berörda tjänstemän i länet och stödjer tillämpningen efter förfrågan/behov; Uppföljning: Förbättra aktörernas möjligheter till utvärdering av genomförda insatser genom kontinuerlig uppföljning på regional och nationell nivå; Barns inflytande: Som ett led i rådgivning och uppföljning inhämta barns synpunkter på olika åtgärder i samhällsutvecklingen. Verksamhetsintegrering: Stärka integrering av barnrättsperspektivet i länsstyrelsernas ordinarie verksamhet, med tyngdpunkt på barn i missgynnad ställning; Nationell referensgrupp: Länens arbete följs upp genom sammanställningar och vidare samråd med regering, Barnombudsmannen och andra nationella aktörer

Beräknade resultat och kostnader Satsningen pågår under fem år, och förväntas ge som resultat att: Alla län har beprövade strukturer för att handskas med gemensamma utmaningar för att säkerställa barnets rättigheter, Åtgärder för barnets rättigheter integreras i länsbaserade handlingsplaner och samverkansprocesser, med kedjereaktioner bland enskilda organisationer, Berörda tjänstemän får bättre tillgång till verksamhetsanpassad kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte, samt att tillämpa barnrätten i berörd verksamhet och handläggning, Barn ges fler möjligheter att påverka; Strukturer och åtgärdsprogram tar bättre hänsyn till deras synpunkter, i synnerhet villkoren för barn i utsatt/missgynnad ställning, Länsstyrelserna följer upp hur strukturer och processer för barnets rättigheter påverkar resultat i levnadsvillkoren, Länsstyrelserna utgör en regional kanal för att stötta tillämpning av ny lagstiftning, barnrättspolitiska mål, inkl. uppföljning av BR-kommitténs rekommendationer. Kostnadsalternativ från 500 tusen till 1 miljon kronor per länsstyrelse och år.

Nästa steg? Redovisning av utredningen inlämnad till Socialdepartementet, Utredningen om barnkonventionens införlivning pågår, Barnrättskommittén efterfrågar en samordningsmekanism på hög nivå för att åtgärda brister och ojämlikheter i barns rättigheter i kommuner, län och regioner, med erforderliga ekonomiska, tekniska och personalmässiga resurser., Kunskapsunderlag: Länsstyrelsernas utvecklings- och samordningsuppdrag i mänskliga rättigheter att behandla frågan om hur länsstyrelserna kan främja rättighetsbaserade arbetssätt i regional och lokal samordning, Pilotprojekt i Jönköpings län med upptakt på teknisk nivå under hösten och utredning om rättssamhällets stöd för barn som bevittnar våld i nära relation.