Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Utbildningsprocessen
Nulägesanalys genom frågor
- en positiv och realistisk självbild
Föräldrautbildning Schysst på nätet
”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”
Lösningsinriktad Pedagogik.
En sammanfattning på saker som man inte får glömma till provet
Tränings och Tävlingslära
Om risk- och skyddsfaktorer
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Kontakt: Steve Wicks
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Instrumentell betingning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Överenskommelse om samordning kring barn
Skriva noveller.
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
ART Aggression Replacement training
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
En fråga per elev – bråk år 6
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Förändring – hot eller möjlighet?
Mobila Skolteamet Sjöbo
Socialpsykologi.
Our arbete 28/ En halvdag för att arbeta med tre av forskargruppernas rekommendationer och att implementera ett nytt tankemönster på Åsaskolan.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Samverkanskonferens 7/9 2016
Integritet läroplansanalys.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna i ett lyckat behandlingsprogram

Relationen Positiv förstärkning fungerar bäst i en fungerande relation. Relationer mellan personal, eleven och elevens nätverk avspeglar i hög grad att positiv förstärkning använts.

50% mindre bråk Studie med 70 föräldrar Tränades bland annat i positiv samvaro med sina barn Observation av hur mycket föräldrarna lekte, pratade och uppmärksammade barnen i vardagen Observation av hur mycket barnen bråkade Ökade mängden positiv samvaro med 25 procent Mängden bråk halverades (Gardner, Burton & Klimes, 2006).

Positionen Barnet, ungdomen känner orubbad position över tid. Rubbad position = Sämre förutsättning att positiv förstärkning fungerar. Vi gör det bästa av tiden vi har med barnet, ungdomen

Kondition En människas sociala kondition kan variera, om du agerar ut och exempelvis är aggressiv emot din omgivning blir sannolikheten att jag får positiv förstärkning mycket mindre.

Daglig ART-reflektion = Ökad Social kondition Vad? Korta reflektioner över aktuell ART på respektive avdelning. Månadens/veckans färdighet Reflektion över senaste lektionen. Annan aktuell färdighet/kunskap som anknyter till ”ART-andan”

ART-reflektion När? Helst varje dag Vid eftermiddagssamlingar, kvällssamlingar mm. Ibland på något annat ställe då vi är på utflykt eller på resa. Exempelvis vid måltiderna då vi är på sommarutflykt eller i fjällen på vintern.

ART-reflektion Hur? Kortfattad och enkel, 5-10 minuter max. Elev ombeds av personal eller annan elev att i konkreta termer beskriva hur han eller hon skall använda en viss ART-färdighet under de närmaste timmarna. Förstärkning ges i form av olika bifall och bekräftelser. Håll dig till kärnan, exempelvis rubrik och undertext till respektive färdighet. Sluta när den är som bäst (Rosenzweigs princip)

Nivåsystem och Teckenekonomi Rätt utfört ett utmärkt positivt stöd. Ständigt nya mål i nivåsystemet Ger arbetsro för relationen