Berättarteknik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Elsa Beskow.
”Jag är vinden som blåser”
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
Sagan om Piffy.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Ett fel på kvinnor.
En kortfattad historia
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Att leva med multipel skleros
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Åk 9 - året då det händer -.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Hur du skriver en bra historia
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Alla har inneboende.
= att visa istället för att berätta
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast
Underordnade konjunktioner
Vägen till en bra novell
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Litterära och retoriska begrepp
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar.
Att inleda och avsluta en berättelse
Den magiska dörren.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Stilgrepp.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Diskussionstillfälle 4
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Det va en gång en katt och hund del 1
Utveckla skrivandet.
Den magiska dörren.
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Berättande text.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Exempel på skriftligt omdöme
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
Reportage.
Kunskapskraven i svenska: Du ska kunna skriva olika slags texter……
Novellanalys.
Presentationens avskrift:

Berättarteknik

intronote Vilken av dessa är gestaltande? Vad är detta för bildspråk? Hans ansikte lyste upp som en klar sol och det pirrade i hela hans kropp. Han blev glad när han såg henne. Vad är detta för bildspråk? Handen vit som den klaraste snön Hon var helt vilse och visste inte hur hon skulle lösa uppgiften. Man kunde tro att hon var ute på hal is Han såg en fyrklöver….

Dags att skriva mininovell   Du ska skriva en text om ett okuvligt barn – om ett barn som trots att livet inte är rättvist – reser sig upp och fortsätter kämpa vidare. Du ska skriva i ”jag-form”. Den kan berättas i flera olika varianter: Du kan börja från början och beskriva din huvudperson, och låta oss följa med kring någon händelse som barnet sedan reser sig från och fortsätter vidare i livet. Du kan göra det något svårare och börja från mitten av berättelsen och låta oss följa med i handlingen framåt men få tillbakaglimtar från händelser som hänt barnet tidigare i livet där vi också lär känna din huvudperson. Du kan låta din huvudperson berätta en historia för sina barnbarn/barn och återberätta det som hänt huvudpersonen när den var mindre.

Tips på händelser: Mobbning Misshandel Ett barn som blivit övergivet Gatubarn Olyckor Fattigdom Föräldrars /syskons död Minor Krig Resa Kidnappning Malala – typ Rymma hemifrån ”hjälte”

Skrivplanen

Tre delar av en berättelse – den dramaturgiska modellen (förkortad) En orientering (inledning) En komplikation (svårighet) En lösning (en vändpunkt)

Anslaget och presentationen- inledningen Presentation av vem eller vad som berättelsen handlar om. Presentation om var handlingen finns utspelas Vi ska dessutom få en aning om vad konflikten handlar om – ett ”hinder” som de ska förbi, ett hot, något som är försvunnet, två personer som är kära men inte får vara tillsammans. Man kan börja på flera sätt; Antingen från början Från mitten och använda sig av återblickar för att berätta det som hänt tidigare Från slutet – man berättar slutet och berättar om hur det blev som det blev

Komplikationen - upptrappning Händelser som huvudpersonen är med om. Händelser där huvudpersonen möter ett problem eller en svårighet En spänning Detta är den längsta delen av berättelsen. Problemen blir problem på allvar, människor blir kära, biljakter börjar, banker rånas och spänningen stiger. Hur ska det gå?

En lösning Vändpunkten i berättelsen – antingen från positivt till negativt eller tvärtom Här når spänningen sin höjdpunkt /klimax, nu får vi veta hur det går. Vem som får vem och hur allt hänger ihop t.ex Kvinnan som var dödssjuk får ett positivt besked och livet blir ljusare igen En lycklig man förlorar sin fru och blir ledsen

Berättarperspektiv - hur den berättas? Hur kan man berätta en historia? Första person – ”jag” – man kommer nära huvudpersonens tankar och känslor. Lättare att skriva gestaltningar med ”jag-form”. Tredje person – ”hon / han” – man kommer längre ifrån. Lättare att berätta om flera personers tankar och man kan se saker hända.

I din berättelse ska finnas: En handling som följer modellen vi gått igenom: Inledning – en orientering En komplikation – en svårighet En lösning – vändpunkt Tydliga person- och miljöbeskrivningar Gestaltningar

Andra saker som också ska vara med Kort tidsrymd – själva berättelsen ska hända på en dag, en timme men inte längre. Om du vill berätta något som hänt tidigare kan du visa återblickar t.ex. Hon sprang mot skogen. Hon mindes när hon sprungit i skogen för ett år sedan….. Få personer som är med (helst 1 eller 2) En plats En händelse som händer din huvudperson Återblickar Dialoger - få dialoger är bättre än många.

Dialoger Alternativ 1: Är du rädd, frågade Jenny. Nej, svarade den lilla musen. Alternativ 2: ”Är du rädd” frågade Jenny. ”Nej” svarade den lilla musen. Alternativ 3 – indirekt Jenny frågade den lilla musen om hon var rädd. Musen svarade att hon inte var rädd.

Att gestalta och berätta

Vad är gestaltning? I kunskapskravet K6 står det: De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling. Vi ska arbeta med gestaltande beskrivningar.

Gestaltning Att inte berätta att någon är nervös glad eller ledsen utan att istället visa hur människor gör när de är glada ledsna eller nervösa- kallas att gestalta. Beskriva deras blickar, gester, sätt att röra sig ,berätta vad de säger, hur de säger det. Ibland säger man vad de känner men man beskriver och visar samtidigt

Känslor

Exempel gestaltning Beskrivning: Amanda var jättearg Gestaltning: Amanda skrek och drämde igen dörren efter sig. Beskrivning: Amanda var ledsen Gestaltning: Amanda var ledsen, hennes tårar rann nedför kinderna och smetade ut sminket över ansiktet. Hon suckade högt över det som hänt henne.

Berättar: ”Emma var glad.” Gestaltar: ”Emmas ögon glittrade, fötterna dansade fram över golvet och hon trallade på en Charlotte Perrelli-låt.” Till exempel: ”Jag var arg och slog näven i bordet.” De tre första orden ”Jag var arg” informerar medan ”slog näven i bordet” gestaltar känslan.

Att tänka inför skrivuppgiften Om din person är arg visa det genom de ord hon använder – Ni ska ge oss känslan av hur denna person mår – vi ska ”läsa mellan raderna” och förstå och känna det som er huvudperson känner.

Ur Björn! av Bengt Nilsson Då hörde vi ett ljud. Det knakade till i närheten av oss. Vi stannade båda, vi stelnade mitt i en rörelse. Jag såg på Flottaren, hans ansikte spändes, ögonen blev glasartade. Ett knak till, och jag vred sakta på huvudet. Småfåglarna hade tystnat. Skogen verkade hålla andan. Jag fixerade en gran med blicken, jag tyckte något rörde sig. Flottaren svettades, små, fuktiga droppar rann från hans panna. Min strupe torkade igen, vi insåg båda att vi inte var ensamma där. Jag såg Flottarens ögon vidgas, han stirrade på något bakom mig, och nu kände jag lukten. Den fräna lukten av svavel. Flottaren öppnade munnen, men det blev bara ett kvävt väsande.

Språk

Använd dig av synonymer En jycke En byracka En vovve Ett hundskrälle

Jämför: Den arga hunden nafsade en tant i baken Den ilskna jycken bet en dam i rumpan Den rasande byrackan högg en gumma i gumpen

Liknelser Att säga att en sak är som en annan Snabb som blixten Vacker som en ros Vit som snö

Använd liknelser då du vill beskriva hur något är eller känns Vanliga liknelser Hungrig som en varg Envis som en åsna Arg som ett bi Röd som en tomat Vacker som en dag

Deppig som en punktering Vilse som en mygga i ett akvarium Lite mer avancerade liknelser Blöt som ett spöregn Deppig som en punktering Vilse som en mygga i ett akvarium Barnen kom som en snölavin nedför backen Lika risig som en julgran i januari

Intronote – skriv i din bok Vad är en gestaltande beskrivning? Ge exempel Vad är en liknelse? Ge exempel

Jämför Min mamma var verkligen vacker. Hennes hud var vit som snö och läpparna röda som blod. Ögonen var blå som himlen. Min mamma var verkligen vacker. Hennes hud var vit som socker och läpparna röda som jordgubbar. Ögonen var blå som ett par nytvättade jeans. Min mamma var vacker. Hon hade blå ögon och röda läppar. Uppgift: diskutera, vilken är bäst? Varför? Vilka olika känslor får man efter de båda olika små texterna? Skriv en egen liten text som börjar på samma vis... Min mamma var verkligen...

Metaforer Uttryck eller ord som ersätter ett ord med något annat, de ska inte tolkas bokstavligen. Det betyder överföring på grekiska – ett ord/uttryck används på ett annat sätt än vanligt. Det låg ett berg av tvätt på golvet Eleven smörade för läraren Läget är nattsvart för laget Sitta inte där och dega Han hade blivit hjärntvättad Tränaren visade fingertoppskänsla Det var lugnet före stormen

Uttryck Hon var verkligen ute och cyklade Oj, oj, Olle var nu ute på hal is Hon hade inte alla hästar hemma /i stallet /inte indianerna i kanoten Hon är ingen raketforskare Hon har en skruv lös / hon är felkopplad Usch, jag gillar inte att hon vänder kappan efter vinden jämt Äpplet faller inte långt från trädet Uppgift: diskutera vad dessa uttryck betyder. Hur kan de ha uppkommit?

Symboler Symboler är också en form av bildspråk. En symbol är en sak som betyder något annat. Ofta, men inte alltid, är en symbols betydelse känd av många. En duva är till exempel en symbol för fred och ett kors en symbol för kristendomen.   När du använder symboler kan du med ett enda ord få fram vad du menar, istället för att tvingas använda många och långa ord och förklaringar.  

Kontraster Använd kontraster för att på ett tydligt sätt visa vad man menar samt sätta läsarens fantasi i rörelse: En isande vind – en värmande brasa En kall blick – ett varmt leende Exotiska, sammetslena nätter – trista regniga dagar

Gör en gemensam gestaltande beskrivning Gör tillsammans två och två en gestaltande beskrivning där ni använder bildspråk på tre olika nivåer; E, C och A !

Liknelse – RÖD SOM EN TOMAT – jämför man något som/liksom Gestaltande beskrivning – istället för att skriva känslan så beskriver man känslan – jag är glad – det bubblar i magen och hon ler HUR KÄNSLAN KÄNNS BETEENDET /KROPPSPRÅK OMGIVNING - Liknelse – RÖD SOM EN TOMAT – jämför man något som/liksom Metafor – hon har inte alla hästar i stallet (korkad) – skapa bilder Symbol –

Lästestbetyg – samma kunskapskrav – ingen skillnad mellan resultaten helst Sakprosa Zlatan Lästest – skola Wow det är scouting Skönlitteratur Kärlek och småspik cirkusflickan