Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast"— Presentationens avskrift:

1 Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast
Dramaturgi; byggandet av handlingen i berättelsen: 3. Upptakt, inledning = Förväntningar väcks, huvudkonflikt anas 4. Presentation av konflikten och karaktärer. 5. Fördjupning = huvudpersoner och eventuella skurkar presenteras mer ingående. Drivkrafter, svaga sidor 6. Upptrappning (hinder), konflikter trappas upp, förvärras 7. Det avgörande ögonblicket = konflikten avgörs. 8. Avrundning = allting återgår till ett bra tillstånd.

2 Viljor och mål Hur ska det gå?
Berättelsen måste ha ett tydligt mål, alltså att du redan innan du börjar skriva har en idé om hur berättelsen ska sluta. Huvudkaraktären måste vilja något, till exempel: - Jag vill hämnas! - Jag måste klara mig! Anne-Li Widen, Fjällenskolan, Järfälla –

3 Hinder och problem Om huvudkaraktären når målet utan problem blir berättelsen tråkig. Huvudkaraktärens vilja att nå målet och hindren och lösningarna på väg dit är det som skapar berg- och dalbanan som vi läsare gärna vill åka med i.

4 Den röda tråden Berättelsen måste hänga ihop från början till slut. Den röda tråden ska leda huvudkaraktären och läsaren genom hinder och lösningar mot målet.

5 Karaktärsegenskaper När du ska skriva en egen berättelse måste du lära känna din huvudkaraktär. Att göra en tankekarta över dina karaktärer, där du fyller så mycket information som möjligt, är ett bra sätt att lära känna dem bättre. Det karaktärer gör måste stämma med det som är sagt tidigare om denna. Om en karaktär är höjdrädd i början av berättelsen blir det konstigt om han eller hon älskar fallskärmshoppning senare i berättelsen.

6 Tankekarta (lista) Kamratlig Långt mörkblont hår Älskar djur men har inga egna husdjur Tycker att mamma och pappa är lite jobbiga Lite feg och nervös med personer hon inte känner Kan vara butter på morgonen Generös Är duktig i skolan Lite ensam Har sportiga kläder

7 Personbeskrivningar Vid hennes ankomst kunde man fortfarande se bitmärkena efter snön på hennes händer och det frusna blodet på fingrarna. Allting hos henne var undernärt. Underbenen var som trådar. Armarna som rockhängare. Det var inte lätt att få henne att le, men när hon väl gjorde det var det ett svältfött leende. Håret var inte långt ifrån äkttyskt blont, men ögonen var farliga. Mörkbruna. Man hade inte gärna bruna ögon i Tyskland på den tiden. Ur Boktjuven av Markus Zusak

8 Gestaltning Att inte berätta att någon är nervös glad eller ledsen utan att istället visa hur människor gör när de är glada ledsna eller nervösa kallas att gestalta. Beskriva deras blickar, gester, sätt att röra sig och bara berätta vad de säger.

9 Exempel gestaltning Beskrivning: Amanda var jättearg Gestaltning:
Amanda skrek och drämde igen dörren efter sig.

10 Ur Björn! av Bengt Nilsson
Då hörde vi ett ljud. Det knakade till i närheten av oss. Vi stannade båda, vi stelnade mitt i en rörelse. Jag såg på Flottaren, hans ansikte spändes, ögonen blev glasartade. Ett knak till, och jag vred sakta på huvudet. Småfåglarna hade tystnat. Skogen verkade hålla andan. Jag fixerade en gran med blicken, jag tyckte något rörde sig. Flottaren svettades, små, fuktiga droppar rann från hans panna. Min strupe torkade igen, vi insåg båda att vi inte var ensamma där. Jag såg Flottarens ögon vidgas, han stirrade på något bakom mig, och nu kände jag lukten. Den fräna lukten av svavel. Flottaren öppnade munnen, men det blev bara ett kvävt väsande.

11 Gestalta Osäker Vinter Störtregn Orolig Ledsen Rädd Glad Arg Tuff
Övning: välj ut två av orden och skriv en gestaltning på dessa. Osäker Vinter Störtregn Orolig Ledsen Rädd Glad Arg Tuff Kaxig

12 Miljöbeskrivningar Han kom in i det mörka allrummet och kände hur det krasade under fötterna. Han tryckte på lysknappen och den gamla rislampan spred sitt sken över det som var resultatet av tonåringarnas myskväll. Det var chips över hela golvet! Den blå mattan såg nästan ut som om det snöat på den. På det vita, låga bordet framför den gamla skinnsoffan stod det flera läskflaskor och glas. Inget nedburet till köket! Instängt och unket var det också. Fotsvettslukten stack i näsan. Han gick fram till ett fönster och öppnade det. Det drog kallt men det fick ändå vara öppet en stund. När han sedan vände sig om och gick ut ur rummet så släckte han lampan för att slippa se eländet.

13 Miljöbeskrivning Övning: gör en miljöbeskrivning av det här rummet, eller nästa bild...

14 Miljöbeskrivning En miljöbeskrivning av den här går också bra.

15 Personbeskrivning Övning: Gör en personbeskrivning av den här mannen!

16 Börjor Karin vände sig snabbt om. Vad kan det ha varit hon hörde inifrån skogen? Kan det ha varit Länge stod de och tittade på det lilla byltet framför sig. Ingen vågade lyfta på den gröna filten och titta på vad som fanns under. Plötsligt rörde det på sig. David lutade sig fram och… Nadja öppnade dörren till klassrummet med andan i halsen. Hon var försenad till tysklektionen och visste att hon skulle få en utskällning som hette duga av Masken. Men när hon klev in i salen möttes hon av sina klasskamraters bleka ansikten. Det var knäpptyst. ”Vad har hänt?” utbrast hon….


Ladda ner ppt "Bygga berättelsen 1. Idé 2. Utkast"

Liknande presentationer


Google-annonser