Haparanda Kalix Överkalix Övertorneå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Barns och ungdomars hälsa och levnadsvanor
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Det goda föräldraskapet I samarbete med Örebro Universitet.
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Gävleborg/Hudiksvall
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Strategiska perspektiv på verksamheten
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
PSYNK- projektet Samverkan för barn och ungas psykiska hälsa 1 april 2015 Jessica Lindskog Processledare PSYNK-projektet.
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
1 Psykiater i Primärvården RosMarie Nilsson, förvaltningschef Elizabeth Aller, specialist allmän psykiatri Primärvården Blekinge SKL Psykiatri i Primärvård.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Psykisk hälsa Främsta orsaken till sjukfrånvaron i stora delar av västvärlden 45 % av pågående sjukskrivningar i Sverige (70 miljarder kronor) Nedsatt.
Avdelningen för vård och omsorg
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Sociala investeringsmedel, spår 2
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Länsenheten Föräldra- och Barnhälsan Region Norrbotten
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Presentationens avskrift:

Haparanda Kalix Överkalix Övertorneå Modellområdesprojektet Norrbus Östra Norrbotten 2009-2011 www.skl.se/ psynk norrbus.overkalix.se

Modellområdesprojektet Norrbus Östra Norrbotten Pågår 2009, 2010, 2011. I någon form ska det fortsätta efter 2011, det är inte ett projekt utan en ”process”. 14 modellområden i hela landet. Syfte och mening med projektet är att vi ska - synkronisera insatser. - barnet ska möta en helhet. - vi ska ta fram fungerande metoder för att främja hälsa, vara tillgängliga och tidigt göra insatser.

Behov av hjälp I Sverige ca 2 miljoner barn. 2-3% behov av omfattande insatser 20-30% behöver särskilt stöd Alla behöver bra skola Östra Norrbotten har 6834 barn 0-18 år. I de fyra kommunerna bor 35 485 invånare. Patienter till BUP 2008 och 2009 var 259.

Psykisk hälsa Förväntningar Ekonomi Familjen Arbete Skolan Miljö Barnet ska möta en helhet! Ekonomi Familjen Psykisk hälsa Arbete Skolan Miljö Vänner Stämning i samhället

NORRBUS Vägledande för samverkan kring enskilda barn och unga med sammansatta behov, är att insatserna ”skräddarsys” så långt som möjligt över sektorsgränserna. Vidare ska barn/unga, föräldrar och nätverk göras delaktiga i sökandet efter hållbara lösningar. Arbetet ska präglas av ett aktivt förhållningssätt, engagemang och hög kompetens. Samverkan på individnivå ska utgå från huvudprincipen att den som berörs samtycker och är delaktig så långt det är möjligt. Norrbottens läns landsting och länets kommuner har kommit överens om följande gemensamma riktlinjer för att samordna insatser kring barn och unga och deras familjer som är i behov av stöd från flera aktörer. KENT ÖGREN Landstingsråd Norrbottens läns landsting KARL PETERSEN Ordförande Kommunförbundet Norrbotten

Vi försöker lära oss… Politiker- och styrgruppsträffar (både lokalt och centralt i Stockholm) Webb-TV. Filmer finns på www.skl.se/psynk Föreläsningar, ex vis Lars H Gustafsson 2/11 i Kalix. Workshop 11/11 i Kalix, bl a föreläsning av överläkare Håkan Sjögren om autism och ADHD och diskussioner om Norrbusöverenskommelsens implementering. Till föreläsningar och Workshop har inbjudan gått ut. Just nu håller vi på och iordningsställer en Hemsida för projektet. Den finns på adress www.norrbus.overkalix.se

Projektets organisation Styrgrupp (Förvaltningschefer skola/socialförvaltning + representanter från landstingets Primärvård, Barn- och ungdomsmottagning och Vuxenpsykiatri) Projektledare (Yngve Berg) Delprojektledare (Jeanette Hademalm-Berg, Övertorneå; Suvi Järvinen-Valo, Haparanda; Inger Rönnbäck, Kalix; Erik Nilsson, Överkalix) Lokala arbetsgrupper (En grupp per kommun bestående av verksamhetspersonal från alla aktörer) Lokal styrgrupp i varje kommun (på väg att införas för att implementera Norrbusöverenskommelsen.)

Vi måste veta var vi är och vart vi ska! SEDAN NU

Nuläget Östra Norrbotten Kalix Haparanda Övertorneå Överkalix - Invånare 16 926 10 070 4844 3645 (totalt 35 485;-334) - 0-18 3262 2033 937 602 (tot: 6834;-261) (19,3%) (20,2%) (19,4%) (16,5%) - Arbetslöshet 18-24 27,8% 33,2% 25,7% 34,5% 419 st 44 st 21 st Ens k flykting 8 13 26 16 Brott 16-25 5 8 Försörjn stöd 18-25 43 30 2 14 Fam hem/hvb 25 16 8 5 Avlasningsfam 12 4 0 3 Hög frånvaro 40+35 27 10 1 Gym-behörigh 87,5 83,0 83,0 100 (89,8) Pers/ 100 elev 8,6 8,6 8,6 10,1 Kostn/elev 09 86 325 88 600 87 540 90 973 Nöjda med sig 63% 61% 72% 63% (69%) själva ADHD, ADD+ Asperger 50 25 5 10

Östra Norrbotten (september 2010) Nuläget 35 485 invånare (en minskning med 334 från förra året) 6 834 barn/unga 0-18 år (19,3 %) 90 barn/unga med diagnos ADHD, ADD och Asperger syndrom (1,3 %) 54 barn familjehemsplacerade 78 barn/unga i grundskolan hög ogiltig frånvaro 2010 Mellan 83-100% gymnasiebehörighet i kommunerna (varierar) BUP 259 patienter 2009

HUR MÅR BARN/UNGA i ÖSTRA NORRBOTTEN • På en rad områden (ryggont, sömnbesvär, huvudvärk) upplevs besvären ha ökat bland ungdomar i Sverige. • 15-åringen är i Sverige, jämfört med t ex i Danmark och Finland, mindre nöjd med livet än 11-åringen. • Kanske upplever sig barn/unga i Haparanda och Överkalix må något sämre än de i Kalix och Övertorneå (FHI:s och SCB:s ”Grodan”). • Det finns ett samband mellan betyg i åk 9 och hur man mår (visar sig bl a i missbruk, självmordsförsök och kriminalitet). • Det är mycket mer vanligt att flickor känner sig nedstämda (ökar från grundskola till gymnasium) än pojkar (Skolsköterskornas årliga hälsosammanställning). • Det är mer vanligt att flickor har huvudvärk än pojkar (ökar med ålder) (Skolsköterskornas hälsoundersökning) • Skillnaden mellan könen i psykisk hälsa har utökats de tre senaste läsåren (Skolsköterskornas hälsoundersökning).

Några slutsatser - problem Många barn/unga behöver stöd och hjälp. Men hur många? Finns ett mörkertal, barn/unga som vi missar? Det är alarmerande att så många inte klarar grundskolan – utbildning är den kanske viktigaste skyddsfaktorn för en god hälsa. Insatser görs ofta inte tillräckligt tidigt (både vad gäller ålder och problemutveckling). Många föräldrar behöver stöd. Framtidsutsikterna för den unge vad gäller en av de viktigaste skyddsfaktorerna för en god psykisk hälsa – arbete – är inte bra. 1/3 i åldern 18-24 år saknar arbete. Det finns inte tydliga mål och bristande resultatuppföljning vad gäller psykisk hälsa för barn/unga. Rutiner är inte tillräckligt tydliga och ansvarsfördelningen mellan aktörer är oklar. Kompetensen på basnivå behöver förstärkas.

Det vi vet Vi har kartlagt nuläget (aktörsanalys, samverkansanalys, diskussion av praktikfall och insamlande av nyckeltal som förnyas varje år) Vi har hållit tre Workshops Vi har en ganska entydig generell problembild: Insatser görs ofta inte tillräckligt tidigt (preventivt) Det skulle behövas mer resurser för barn i de lägre åldrarna Många föräldrar är otrygga/otydliga i sin föräldraroll Det tar för lång tid att bli hjälpt, t ex för en elev med behov Rutiner är inte tillräckliga tydliga och ansvarsfördelningen mellan aktörer är oklar Finns inte tydliga mål och resultatuppföljning Ibland vågar inte alla inblandade aktörer se behoven Det finns vissa kompetensbrister på basnivå

Övergripande mål i Norrbus – förslag Tidig diagnos och behandlig vid neuropsykiatrisk problematik (Hur det ser ut idag håller på att kartläggas – se nulägesbeskrivning. För klassisk autism med utvecklingsstörning bör diagnos kunna sättas före 3 års ålder. Vid Asperger syndrom (högfungerande autism) och ADHD kan diagnos vanligtvis sättas i 6-7 årsåldern.) • Föräldrar till barn 0-18 år ska erbjudas ett bra föräldrastöd (Vad som menas med ett ”bra föräldrastöd” håller på att preciseras liksom hur läget vad gäller föräldrastöd är idag.) • Ingen elev ska ha hög ogiltig frånvaro ( Förslag på vad som menas med ”hög frånvaro”, > 1 vecka per termin. Nuläget framgår av ”Nulägesbeskrivningen”) • Andelen barn/unga, som enligt skolsköterskornas årliga hälsoundersökning, upplever ett bristande välbefinnande ska minska. Skillnaden mellan flickors och pojkars upplevelse av sitt hälsotillstånd ska minska. • Kommunerna ska arbeta för att alla elever ska nå gymnasiebehörighet senast 2014. • Norrbusöverenskommelsen om samverkan mellan aktörer ska följas. Sedanläget

Handlingsplan (1-4) 1. Vi ska förbättra rutinerna för att tidigare hitta, diagnostisera och behandla barn med neuropsykiatriska problem. Detta har vi gjort: Förbättrade rutiner primärvård-BUM, förbättrade rutiner skola-BUM, utbildning för skolpersonal i ”Neuroraketen”, föreläsningar av läkare till skolpersonal och all personal som arbetar med barns hälsa i Östra Norrbotten Detta ska vi göra: Utbildning till personal via BUM (material finns) kring asperger, autism och ADHD, Kalix kommuns analys av revisionsrapporten ”Jämställd vård – Barn och ungdomar med ADHD” bör delges projektet, arbetet för att hitta ett bra sätt att dokumentera barns utveckling i förskolan ska fortsätta. 2. Kompetensen vad gäller föräldrautbildning/stöd ska höjas Detta har vi gjort: Ett utvecklingsarbete pågår inom primärvärden för att utveckla det stöd MHV/BHV ger, 8 personer utbildar sig i Tonårskomet, en ansökan om projektmedel för att utveckla föräldrastöd i glesbygd har lämnats in (beslut i november -10). Detta ska vi göra: Vi ska på ett tydligt sätt beskriva det föräldrastöd som idag ges i kommunerna, vi ska fortsätta arbetet med att utveckla ”överkalixmodellen”, utbilda fler i Komet 3-11 år.

3. Vi ska utveckla konceptet ”Familjens hus” i Kalix och Haparanda. Detta har vi gjort: Permanentat det försök som bedrivits i Kalix kommun, startat upp ett ”Familjens hus” i Haparanda Detta ska vi göra: 4. Norrbusöverenskommelsen från 2008 ska implementeras, vilket innebär att nya uppföljningsbara samverkansformer, enligt riktlinjerna i överenskommelsen, ska införas. Detta har vi gjort: En arbetsgrupp har arbetat med att formulera de frågor som behöver förtydligas, chefsmöten har hållits i alla kommuner, ytterligare frågor att förtydliga har kommit fram Detta ska vi göra: Konkretisera rutinbeskrivning för konceptet (se särskilt förslag), Ok till blanketter ”Samordnad individuell plan” och ”Avvikelserapport”, ta fram ett informationsmaterial till personal och ett till föräldrar, i varje kommun ordna en styrgrupp för styrningen av ”Norrbusrutinen”, bestämma hur information till personal och föräldrar ska gå till och med vilken tidsplan, hur det första året med de nya rutinerna ska utvärderas måste bestämmas.

NORRBUS S A M V E R K A N K R I N G B A RN O C H U N G A I N O R R B O T TEN

Steg i Norrbusmodellen Upptäckt Föräldrakontakt Nätverksmöte Samordnad individuell plan/uppföljning Samordnare Avvikelserapportering