Information & kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Vem ska jag tro på?.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
En presentation för dig som är lärare
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Vänsterskolan Medieskolan.
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
AU Digital samverkan LO Process
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Nya utvecklingssamtal
Vad är du för typ av person?
Föräldramöte Ht
Landstingsstyrelsens förvaltning
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Behovsanalys och brukardialog 2011
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Hur gör man en debattartikel?
Och lägesrapportering
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
SBAR för strukturerad kommunikation
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Debattartikel.
1 Döden, bränder och media Allmän serviceskyldighet Allmänheten har rätt att bli informerad Myndigheter ska: lämna upplysningar, vägledning,
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Massmedia.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Vad? Varför? Stabens delar.
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabens delar.
Socialpsykologi.
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Hur bereds ett ärende?.
Ramverk stabsarbete.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Sjukdomar och besvär.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Olika texter du behöver känna till
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Beredskap på kvällar och helger
Kommunikation vid förändring
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Kommunikationsprocesser
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Krishanteringsplan - lathund
Kommunikation.
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Tips för bättre kommunikation
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Presentationens avskrift:

Information & kommunikation

Information Information uttrycker kunskap eller budskap i konkret form och består ofta av en samling fakta.

Kommunikation Kommunikation är en process att överföra information från en punkt till en annan

Information Internt & Externt Riktad information - drabbade - övriga berörda Samordnad information - massmedia - allmänheten - egna och samverkande aktörer Delgivning - presskonferenser - pressmeddelanden (skriftliga) - fortlöpande, ex intervjuer Samordning - inga dubbla budskap

Insamling och bearbetning Krisledningsnämnd   Stabschef   Operativ ledning Samordning/samverkan Läges- & Analysfunktion Analysfunktion Lägesfunktion Dokumentations- & diariefunktion Informationsfunktion Upplysningscentral Sambandsfunktion Servicefunktion Linjeorganisation (förvaltningar och bolag)  

Ledning/Krisledningsnämnd fattar beslut. Ledning/ KLN Ärenden av vikt föredras för Ledningsnämnd/Krisled- ningsnämnd för beslut. Stabschef Övriga (berörda) delar av staben informeras. Om information ska lämnas till allmänheten utarbetas sådan i samverkan med Info.funktionen. När ärendet är handlagt/berett föredras det för beslut. Beslutet medde- las externt och avslutas via diariet. Krislednings- grupp Analys funktion Läges funktion Diarie & Doku- mentation Sambands- funktion Informations- funktion Pressmeddelande eller annan form av information. Informationsfunk- tionen lämnar under- lag till UC. Service- funktion Upplysnings- central

Kommunikation

Information till de drabbade Varna vid akut fara Snabbt, sakligt och konkret beskriva olyckans eller händelsens bakgrund, konsekvenser och sannolik utveckling Ge sådana råd att människor kan fatta egna beslut om sin egen säkerhet Förhindra ryktesspridning

Olika grupper – olika behov Målgruppsanpassad information. Information måste utformas på olika sätt för allmänhet, regeringskansliet, egna organisationen, berörda myndigheter och medier. Efter Tjernobylolyckan var det många som reagerade med oro och krav på information. En uppföljningsstudie visar att andelen oroliga var särskilt hög bland föräldrar till mindre barn, kvinnor och jordbrukare. Ofta upplevs brist på information som det mest oroande. Det ger utrymme för spekulation.

Informationsinitiativet Största misstagen i kriskommunikation Ansvarig som inte bekräftar andras oro Som inte tar journalister eller allmänhet på allvar Som går och gömmer sig Som sticker ner huvudet i sanden Som gör sig onåbara

Informationsinitiativet Visa att du tar problemet på största allvar Minimera inte krisens betydelse Bekräfta andras känslor Visa respekt och empati – förminska inte andras oro Erkänn felet om du har gjort fel, omprioriteringar sker ofta flera gånger vid en kris, förklara Be om ursäkt om det finns något att be om ursäkt för

Informationsinitiativet Information blir mest effektiv om den baseras på två-vägskommunikation mellan myndigheter och allmänhet. Sociala medier och dagens mediesamhälle är en verklighet vi måste förhålla oss till. Allt kommer ut i det offentliga och blir andras angelägenhet Organisationer äger inte längre ensamrätten till information – många andra aktörer kommer att slåss om utrymme i samma fråga – mediabrus Andra definierar krisen och ställer krav på full transparens Kommunikation och transparens är det enda som kan motverka spekulation.

Umgås med journalister Alltid vid mediakontakter: Betrakta medierna som representanter för allmänheten och behandla dem med respekt. Tala sanning Håll dig till fakta. Säg om du inte vet, kan eller får svara på frågan Skaffa betänketid, ta reda på när journalisten behöver svar och be att få återkomma. Håll ledning informerad om medierna visar intresse för en fråga. Använd överenskomna termer och begrepp. (ej ”fikonspråk”)

Umgås med journalister Aldrig vid mediakontakter: Ljuga, gissa eller ha egna teorier Bli upprörd eller förbannad Låta situationen eller journalisten stressa dig Använda uttrycket ”ingen kommentar"

Framgångsfaktorer för effektiv kriskommunikation Vänta aldrig – säg att du inte vet Har du inte svaret, säg att du inte vet mer just nu men att du återkommer så fort du har mer information Lämna inte utrymme för andra att spekulera Journalister väntar om du visar att du äger storyn Besvara alla frågetecken Försök inte att dölja eventuella problem och brister Bemöt kritik även om den är obefogad

Insamling och bearbetning Ledning   Stabschef   Operativ ledning Samordning/samverkan Läges- & Analysfunktion Analysfunktion Lägesfunktion Dokumentations- & diariefunktion Informationsfunktion Upplysningscentral Sambandsfunktion Servicefunktion INTERN INFORMATION. HUR?? Linjeorganisation (förvaltningar och bolag)