Från breddad rekrytering till inkludering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
för sjuksköterskeexamen ©
Varför fokus på nyanlända just nu
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Beredningen för integration och mångfald
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Policy för miljö och hållbar utveckling
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Tillgänglighets- uppdraget
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
BREDDAD REKRYTERING.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Elevdemokrati i praktiken
Kön Könsidentitet Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning, Funktionshinder Sexuell läggning Ålder Föreslagna diskrimineringsgrunder i.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Landstinget som arbetsgivare
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
Att studera med funktionsnedsättning
Nämndplan 2015.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
15 års erfarenheter av breddad rekrytering Crister Skoglund Södertörns Högskola.
Jämställhet och lika villkor medarbetare
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Välkomna till styrd helpdesk
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Verksamhetsplan FSV 2016.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Fokus Yrkesutbildning VO
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa.
Alumnrelationer vid LNU
Arbetsintegrerat lärande
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Från breddad rekrytering till inkludering Nationella Studievägledarkonferensen Trollhättan 2015-05-20 Patricia Staaf

Patricia Staaf, Malmö högskola Föreståndare för Centrum för akademiskt lärarskap Tidigare prefekt för Institutionen för språkstudier Ansvarat för rektors uppdrag till institutionen: Högskolegemensam resurs för arbetet med breddad rekrytering och inkludering Arbetat på Mah sedan 1999 Adjunkt i svenska som andraspråk Forskarstuderande Linnéuniversitetet Ordförande i nätverket Include

Så här har jag tänkt: Kort om Include Breddad rekrytering: vad, varför och hur? Exemplet Malmö högskola Vad behövs för att kunna arbeta långsiktigt Diskussion – nu om inte förr

Kort om Include

Nätverket Include 1. Utbyte av kunskaper och erfarenheter 2. (Politisk) påverkan Konferenser och nätverksträffar (Gävle 27 /5, Gtb 10 -11/2 2016) ”Återbäring” i form av resebidrag, bidrag till dokumentation/forskning Medverkar i UHRs referensgrupp Medlemmarna bidrar själva till innehållet

Includemedlemmar 2015 Göteborgs universitet Linköpings universitet Högskolan i Borås Lunds universitet Högskolan i Dalarna Malmö högskola Högskolan i Gävle Stockholms universitet Högskolan i Halmstad SFS, Sveriges förenade Högskolan Väst studentkårer Högskolan i Kristianstad SLU, Sveriges Karlstads universitet lantbruksuniversitet Karolinska institutet Södertörns högskola KTH, Kungliga tekniska Uppsala universitet högskolan Örebro universitet

15 namngivna kontaktpersoner/lärosäte Primär målgrupp: personal som arbetar centralt på lärosätena med att samordna frågor kring breddad rekrytering, likabehandling och mångfald. Sekundär målgrupp: studievägledare, samordnare för funktionshindrade studenter, pedagogiska utvecklare, personal i utvecklingsprojekt, akademiska ledare, studentambassadörer och andra som direkt eller indirekt arbetar med breddad rekrytering. Lärare!?

Breddad rekrytering – vad, varför och hur?

Lagstadgat uppdrag sedan 2002 ”Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan” Högskolelagen5 §

Högskolan som en kraft för social förändring ”Den öppna högskolan välkomnar alla oavsett bakgrund, etnisk tillhörighet, bostadsort, könstillhörighet eller funktionshinder. Den mångfald som finns i samhället måste i större utsträckning avspeglas i högskolan, både när det gäller studenter, lärare och forskare. Den öppna högskolan är öppen mot omvärlden. Rekryteringen till högre utbildning bör därför öka, utjämnas och vidgas till nya grupper.” Prop Den öppna högskolan 2001

Regeringen ger nytt uppdrag till UHR för att stärka breddad rekrytering till högskolan Ur Pressmeddelande,13 mars 2015 Utbildningsdepartementet: Vi ser att den sociala snedrekryteringen till högskolan består. Fortfarande är det tre gånger så vanligt att de som har högskoleutbildade föräldrar går vidare till högre studier än de vars föräldrar har gymnasieexamen. Helene Hellmark Knutsson UHR granskar lärosätenas arbete med Breddad rekrytering sommaren 2015

Vad ska vi kalla det? Breddad rekrytering - uppdraget tar inte slut vid rekryteringen! Widening Participation: Vidgat deltagande Inkluderande förhållningssätt

Vilka gäller det? Breddad rekrytering = en ökad rekrytering av socialt och etniskt underrepresenterade grupper Prop. Den öppna högskolan 2001 Även: ”Studenter från studieovana miljöer” ”Studenter med annan bakgrund än svensk”

Varför Breddad rekrytering? Högskoleförordningen Politiska trender Rättvisa och demokrati Bredd för spets Breddad rekrytering = ökad rekrytering Kvalitet i sig Olika drivkrafter för att bredda rekryteringen samverkar (konkurrerar?)

Includes tolkning av breddad rekrytering Allas lika möjligheter att få tillgång till högre utbildning och därmed möjligheter att genomföra utbildningen och att bidra med erfarenheter och perspektiv. Detta ska gälla oavsett social bakgrund, etnicitet, funktionsnedsättning kön, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning, religion eller trosuppfattning, samt ålder. Ett aktivt arbete med breddad rekrytering leder till en högskola som speglar samhället och som utbildar och förbereder för ett samhälle där mångfald ses som en kvalitetsfaktor.

Ett perspektiv i taget Insatser har hittills inneburit förändring på individnivå men knappast strukturellt: Klass större utmaning än etnicitet Språk större utmaning än etnicitet Kön en allt större utmaning Kombinationen största utmaningen Livslångt lärande eller breddad rekrytering Bredden ojämnt fördelad mellan och inom lärosätena Subgrupper osynliga i statistiken

”Vill vi något mer med den breddade rekryteringen krävs helt nya tag, en högre utbildning som är mer samverkande och öppen mot samhället” Utvärdering av arbetet med breddad rekrytering till universitet och högskolor HSV 2007

Exemplet Malmö högskola

Ur Malmö högskolas visionsdokument Stategi 2020: En helhetssyn på vårt uppdrag bildar grunden i vår verksamhet. Vi har ett öppet och inkluderande förhållningssätt som bygger på mångfald, vilket är en förutsättning för en framgångsrik verksamhet Malmö högskola ser mångfalden hos studenter och medarbetare som en stor potential och en förutsättning för att möta samhällets utmaningar. Malmö högskola ska arbeta aktivt med rekrytering för mångfald

Organisation på Malmö högskola

In, under, ut ( Studentens livscykel) Relevanta och intressanta utbildningar Information och vägledning Behörighet och urval Introduktion (-er) Rusta och stötta Utveckla och sprida pedagogiska former för undervisning och examination Följa upp, utvärdera och forska Handlingsplan med mätbara mål = rektorsuppdrag samlad resurs BR

Tillträde: validering, reell kompetens, urval Forskning Gästprofessor Högskolepedagogik S T U D I E V R K A   MUVA Forsknings- och utvecklingsproj. med Malmö stad Track-it Studenten i centrum Academic Writing I - III Kompletteringsutbildningar för utländska akademiker: Utländska lärares vidareutb Aspirantutbildning RASK Redskap för akademiska studier och karriär Studieteknik Muntlig framställning Akademisk text Karriär Studying in Sweden Karriäplanering English Basics for University I och II Oral Technical Presentation Tekniskt basår Uppdragsutbildningar Korta vägen, FUB Akademisk introduktions- -termin SI mentors-projekt Behörighets- givande kurser i svenska Akademiskt språkbruk (kurs inom program) Nya vägar till arbetsliv/utbildning BEHÖRIGHET FÖR HÖGSKOLESTUDIER Teknik College Tillträde: validering, reell kompetens, urval Samarbete folkhög-skolor Engelska C Gymnasie-skolor Inspiration 5 Näktergalen Sommar-skola för killar SI gymnasie-skolor

Malmö högskola ska: främja ett inkluderande förhållningssätt i hela verksamheten. utveckla metoder för att bättre synliggöra och ta tillvara mångfalden inom verksamheten använda utmaningsbaserade och studentaktiva pedagogiska metoder i undervisning och examination. utveckla och synliggöra studenters generiska kompetenser. utveckla användandet av informations- och kommunikationsteknik som pedagogiskt redskap. Strategier för utbildning, forskning och samverkan 2014-2016

Ett inkluderande förhållningssätt i hela organisationen Från: Individuella lösningar som kompenserar individen Stöd som komplement till ordinarie verksamhet Anpassning till ”mall En fråga för lärosätena Samverkan som ”tredje uppgiften” Till: Generella lösningar som inkluderar alla ”Stöd” en del av ordinarie verksamhet Ta till vara mångfald En gemensam utmaning för samhället Samverkan en del i utbildning och forskning och rekrytering

Framgångsfaktorer i Malmö

Vad krävs för att kunna arbeta långsiktigt med breddad rekrytering för att ändra strukturer?

En ledningsfråga på lärosätena Värdegrund – diskuterad och förmedlad Tydligt uppdrag inom hela verksamheten: utbud, rekrytering, vägledning, antagning, pedagogik, stöd, uppföljning/retention….. Integrerat i ordinarie verksamhet – inte bygga på eldsjälar och projekt Erkänna arbetet som viktigt - meriterande Resurser – måste få kosta Organisation – helhetssyn och ansvar Flexibilitet - ständigt utvecklingsarbete Samarbete och samverkan är en förutsättning

Utvecklingsområde för lärosäten Synliggöra och diskutera den akademiska diskursen, inkludera vägledare. Variation i examinationsformer. 10 veckors högskolepedagogisk utbildning för alla som möter studenter i undervisning. Tillgänglighet i högskolan ska även omfatta pedagogiskt stöd. Arbetet med breddad rekrytering ska vara forskningsanknutet liksom övrig verksamhet inom högre utbildning.

Includes uppmaning till regeringen Skapa nya utbildningsplatser i hela landet Se över antagnings- och urvalsregler Förstärk vuxenutbildning för att ge möjlighet till en ”andra chans” för behörighet för högskolestudier. Ge lärosätena ett tydligt uppdrag och resurser att validera tidigare erfarenheter som kan jämställas med akademisk utbildning. Ge ett ömsesidigt uppdrag om samarbete till både ungdomsskolan och högskolan.

Välkomna och ta tillvara olikheter i studentens hela livscykel Information/ rekrytering Antagning Introduktion Utbildning/ Retention Examination