Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa."— Presentationens avskrift:

1 Tillgänglighet för studenter vid Stockholms universitet ur ett funktionshinderperspektiv

2 Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa tillgängligt 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

3 Handikappservice vid Stockholms universitet
Samordnare för studenter med funktionshinder Dyslexipedagog Stödperson för synskadade studenter Ansvarig för resursrum och datorer Administratör 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

4 Definition av funktionshinder
”…varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av funktionsförmågan som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.” Diskrimineringslagen 2008:567 , § 5 (dyslexi räknas som funktionshinder) 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

5 Studenter med funktionshinder är en underrepresenterad grupp inom högskolan (ökar ca 10 % varje år), därför: Information för gymnasister, t ex Öppet hus Studiebesök från specialklasser Skolbesök av samordnaren studentambassadörerna Information på nätet 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

6 Antagning ”Beslut i enstaka fall” Personligt brev +
Läkarintyg/dyslexiutredning/motsvarande bifogas 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

7 För nya studenter Informationsseminarium
Introduktionskurs för studenter med dyslexi Välkomstdag för alla nya studenter 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

8 Inskrivning av studenter
Studenten dokumenterar sitt varaktiga funktionshinder genom läkarintyg/dyslexiutredning Samordnaren och studenten diskuterar behovet och lämpliga former för anpassningar Samordnaren skriver ett intyg med rekommenderade anpassningsåtgärder Studenten får intyget, bara på studentens begäran skickas intyget vidare till institutionen Studievägledaren på institutionen samordnar insatserna 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

9 Rekommenderade anpassningar
Exempel: litteratur på anpassade medier (punktskrift, e-böcker, förstoringar) Alt. examinationsformer, ex muntligt istället för skriftligt, hemtentamen istället för salstentamen, förlängd tentamenstid, teckenspråkstolkar mentorsstöd extra handledning/undervisning osv. 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

10 Resursrum 9 st (Frescati 7 st, Sveaplan 1, Konradsberg 1
Utrustade med datorer med specialprogram och höj- och sänkbara bord och stolar Används för tentamina i första hand men också för självstudier/grupparbeten 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

11 Samordnarens uppgifter
samordna pedagogiskt stöd till enskilda studenter med funktionshinder för att kompensera för hinder i studiesituationen i en icke tillräckligt tillgänglig miljö. vara en resurs för institutioner eller motsvarande för att de ska kunna erbjuda studenter med funktionshinder lika möjligheter till studier Samverkan med andra inom universitetet/högskolan för ökad tillgänglighet - med en ökad tillgänglighet minskar behovet av stöd till den enskilde studenten 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

12 Samordnarnätverket En samordnare finns vid landets alla högskolor
(på de större kan det finnas flera personer som arbetar med dessa frågor) ”den nationella samordnaren” koordinerar Konferenser och utbildningar bekostas till viss del av nationella medel 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

13 Utbildning för samordnare
Introduktionsutbildning (en dag), som ordnas av två erfarna samordnare Årlig konferens som ordnas av ”nationella samordnaren” och referensgruppen Exempel på annan utbildning: Mänskliga rättigheter Handledning i grupp under 08/09 Nya samordnare får en erfaren ”mentor” 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

14 Referensgrupp för samordnare
”den nationella samordnaren” sammankallar + 6 fasta representanter för universiteten + 4 ”rörliga” representanter för högskolorna Möten en gång/termin Ärenden kan anmälas av alla Ofta bildas arbetsgrupper som bereder en fråga Repr. i internationella sammanhang 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

15 ”Central service” för samordnare
Information för studenter Slutna sidor för samordnare: Information för samordnare, ex. arkiv, dokument, konferenser, minnesanteckningar från möten, shareware osv. E-postlistan används flitigt för diskussioner 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

16 Regionala nätverk Geografisk uppdelning i fyra mindre grupper
Sammankallande i varje region är en samordnare som sitter i referensgruppen Träffas vanligtvis en gång per termin Diskussion av aktuella gemensamma frågor 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

17 Internt arbete för att främja tillgängligheten
Handlingsplaner: Handlingsplan för tillgänglighet vid Stockholms universitet Handlingsplan för likabehandling av studenter Handlingsplan för breddad rekrytering Referensgrupp för handikappfrågor 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

18 Internt arbete forts. Infobrev till institutionerna i början av terminen ”Undervisa tillgängligt” för lärare Information på institutionerna - Lagar, stödformer, exempel på hur man kan anpassa undervisningen Information för nya studievägledare Information för skyddsombud 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

19 Kvalitets- och utvecklingsarbete
Webbenkäter 2005 och 2007 (planeras en för 2009) Frågor till ”inskrivna studenter” om: stödet? klagomål? förslag till förbättringar? 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

20 Enkätresultaten har lett till:
Översyn av rutinerna (inte skicka studenter fram och tillbaka) Mer information på intygen studenterna får Fokus på studenternas behov av integritet Bättre information på nätet både på institutionerna och centralt Mer information till lärare Webbsidor om ”Tillgänglig undervisning” för lärare 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

21 Enkätresultat forts. Skriftliga riktlinjer för funktionshinderfrågor på en institution (p.g.a. många klagomål) Seminarier om gällande lagstiftning för personal Upprustning av resursrummen och utrustningen i dessa 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd


Ladda ner ppt "Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa."

Liknande presentationer


Google-annonser