Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
BRUK En introduktion.
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Högskola med eller utan forskningsanknytning
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Gemensam examen - så gör vi i praktiken
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Arbetsordning, LTH.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Beställning av tjänster
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till studentdagen 2016
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Göteborgs universitet Året 2016
Sammanhållet kvalitetssystem
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Därför den är viktig för kvalitetsarbetet vid Linnéuniversitetet
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Lärosätestillsyn – en pilotstudie
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Utvärderingssystem
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!

Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling och utveckling av en kvalitetskultur Från undervisning till studentcentrerat lärande Från kunskapskonsumtion till kunskapsproduktion Från studentinflytande till partnerskap Från campusundervisning till nätbaserad undervisning (ex. blended teaching, flipped classroom)

Standard and Guidelines (ESG) Policy för kvalitetssäkring Utveckling och inrättande av program/examina Studentcentrerad lärande och undervisning Antagning Lärare Resurser och studentstöd Information (intern/extern, underlag) Kontinuerlig intern översyn av program/examina Cyklisk extern kvalitetssäkring/utvärdering av program/examina

Nationell utvecklingstrend (UKÄ) Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Sammanhållet kvalitetssystem Kontroll att studenterna uppfyller examensmålen Kvalitetsdrivande Bygga på lärosätenas självständighet och profilering Utvärdering av lärosätenas kvalitetsarbete Stickprovskontroller och utvärdering i vissa fall Studenter och arbetslivsföreträdare ska ha en tydligare roll Europeiska principer för kvalitetssäkring ska beaktas Utbildningens användbarhet poängteras

CONTINUOUS QUALITY IMPROVEMENT (CQI) THE MALMÖ MODEL TRACKIT

Projektorganisation Beställare: Prorektor Styrgrupp (10 personer): Prorektor, fakultetsrepresentanter och funktionsansvariga (GV och SC) samt studentrepresentant (Studentkåren Malmö) Projektgrupp (13 personer): Projektledare, projektkoordinator, fakultetsrepresentanter, BIT, AKL, SC och studentrepresentanter

Mål för projektet Utgångspunkt i studenternas lärande och måluppfyllelse samt lärarnas kompetens Stödja lärares och studenters arbete med att utveckla utbildningarnas kvalitet Bygga på erfarenheter från MAH och andra lärosäten Beskriva kriterier och riktlinjer för högskolans kvalitetsarbete, ansvarsfördelning och uppföljning Beakta gällande lagar och förordningar samt nationella och internationella riktlinjer och högskolans strategiska plattform

Leveranser: Utforma förslag till Högskoleövergripande ramverk för kvalitetsarbete i utbildning på grundnivå och avancerad nivå Riktlinjer för uppföljning av kvalitetsarbetet Ansvarfördelning för genomförande och uppföljning Dokumentation och kommunikation av kvalitetsarbetet

Byggstenar Kvalitetsbegrepp Anvisningar (kursplaner och utbildningsplaner) Kursutvärderingar Studentinflytande, rättigheter och skyldigheter Inrättande av program, huvudområden och examina Intern utvärdering av program och examina Examination Koppling mellan lärandemål, undervisning och examination ”Studenten i centrum”

Byggstenar (forts) Medieverkstaden och lärplattformen Studentenkäter Elektronisk meritportfölj Forskningsanknytning Pedagogisk kompetensutveckling Samverkan Nyckeltalsprojekt

Grunder för kvalitetsarbetet Utgångspunkt i studenternas lärande Gemensamt engagemang och inflytande Tydlig ansvarsfördelning Hög grad av autonomi Kvalitetsutveckling grund för kvalitetssäkring Integrerat akademiskt, pedagogiskt och personligt stöd Pedagogisk utveckling Forskningsanknytning Systematisk uppföljning

Tre delar Kontinuerligt kvalitetsarbete (kvalitetsarbete i ”vardagen”, kurs- och programvärderingar, 1- årscykel) Kollegiala granskningar (ex. matriser, ”kritiska vänner”, 3-årscykel) Periodiska externa utvärderingar (kollegiala granskningar, 6-årscykel)

Avvägningar Stöd och kontroll Fakulteternas autonomi och det högskolegemensamma arbetet Kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring Vad och hur Hanterbarhet och kraftfullhet

Frågor Vad innebär kvalitet i utbildning för dig? Vad kan man göra för att vara säker på att utbildningen håller god kvalitet?