Roll och Grupputveckling Christer Sandahl Frontiers in leadership research 2007-03-13
Olika grupprocesser Familj Skolklass Skola Skolförvaltning Samhällle Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Olika dynamik Liten grupp Mediangrupp Stor grupp Känslokommunikation 3 -12 Mediangrupp 15 – 60 Stor grupp 80 - 300 Känslokommunikation Tänka tillsammans Finna sin röst Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Grupputveckling Forming Storming Norming Performing Adjourning Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Grundantagande Beroende Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Grundantagande Beroende Kamp - flykt Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Grundantagande Beroende Kamp - flykt Parbildning Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Grundantagande Beroende Kamp - flykt Parbildning Fragmentering - massifiering Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
FIRO Makt Tillhörighet Handledning Rollsökning Auktoritet Samhörighet Gemyt Rollsökning Idyll Samhörighet Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Dependency & inclusion Counterdependency & fight Trust & structure Wheelan Dependency & inclusion Counterdependency & fight Trust & structure Work Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Underlätta öppen diskussion om mål, värderingar och uppgift Ledarskap fas 1 Arbeta för att minska ångest, rädsla att bli avvisad och öka känslan av säkerhet Ge positiv feedback Underlätta öppen diskussion om mål, värderingar och uppgift Hjälp deltagarna att känna sig kompetenta genom att erbjuda handledning, träning och undervisning i uppgifts- och processrelaterade aktiviteter Sätt höga mål vad gäller prestation och erbjud vägledning när det behövs Ta hand om omgivningsfaktorer som påverkar gruppen Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Ta inte attacker eller utmaningar personligt Ledarskap fas 2 Ta inte attacker eller utmaningar personligt Underlätta öppen diskussion och konfliktlösning i frågor om värderingar, mål och ledarskap Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Ledarskap fas 3 Uppmuntra och understöd deltagarnas ansträngningar att dela ledarskapsfunktionerna i gruppen Uppmuntra gruppen att göra de förändringar i struktur som behövs för att underlätta gruppens produktivitet Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Ledarskap fas 4 Fortsätt att följa teamets process, var särskilt uppmärksam på tecken till regression Granska regelbundet om gruppen har det organisatoriska stöd som den behöver. Oavsett fas Var alltid en effektiv gruppdeltagare Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Vad skiljer från andra roller? Stå till svars Handskas med osäkerhet Synlighet Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Vad skiljer från andra roller? Stå till svars Handskas med osäkerhet Synlighet Risker? Skam/förnedring Frustration Ilska Besvikelse Bedrövelse Ångest Rädsla Skuld Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Chefen som regissör – att möjliggöra för medarbetare att ta ansvar och att leda Leda dialog och samtal Reglera stress och oro Skapa utrymme för att bearbeta erfarenheter Härbärgera situationer där man inte vet vad man skall göra Hantera nödvändig osäkerhet och otydlighet kring egen och andras roller Känna igen och hantera egna och andras känslor Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Ledarskapsmatrisen (Sandahl et al., 2004) Omtanke Social kompetens Förebild Omdöme Moralisk kompetens Inspiratör Motivation Leda verksamhet (Fokus i ”Beroende”) Företräda Vara tydlig Fatta beslut Lösa dagliga problem Tydliga mål Ge struktur Leda personal (Fokus i ”Motberoende”) Ge stöd och konfrontera Ställa rätt krav och ge rättvisa belöningar Coach Ge Ansvar Leda förändring (Fokus i ”Tillit och struktur”) Härbärgera osäkerhet och projektioner Visa civilkurage Tänka långsiktigt Inspirera att se meningen med arbetet LEDARE CHEF Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Ändamålsenligt, meningsfullt ,disciplinerat beteende ”Desire” Syfte System Person ROLL Kontext Resurser Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Att finna rollen Vilken är huvuduppgiften ? Hur ser ”spelplanen” ut? Vilka mål strävar man efter att uppnå? Vilka tillgångar / resurser finns att tillgå? I vilken omgivning verkar organisationen ( social, religiös, kulturell context )? Bedömning av egen förmåga, kunskap och värderingar som är adekvata i situationen? Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Att forma rollen Vilken intention finns att verka för organisationen? Hur ”verklig” är situationen i systemet? Medvetenhet om egna reaktioner och tankar i olika situationer? Möjligheter att undersöka systemet? Vilka egna gamla erfarenheter begränsar? Förväntningar på eget och andras beteende? Vilka hypoteser finns om situationen och hur har de prövats? Vilken förståelse finns för att rollskapandet är en dynamisk process, som hela tiden påverkas av omständigheter? Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017
Att ta sin roll Att klargöra hur man kommer att agera i syfte att gagna systemet, så att organisationen uppnår sitt syfte och mål, snarare än att uppnå personliga mål Villighet att ta risken det innebär att påverka andra Tro på sin egen kraft och kompetens Beslutsamhet att ta sin auktoritet vilket underlättar för andra att ta sin Uppmuntra frihet att ta beslut snarare än kontroll Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017