Roll och Grupputveckling Christer Sandahl

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Värdegrund 1.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Ledarskap och arbetsliv
NEUROPSYKIATRISK COACH
En introduktion till SEB Way
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Organisationskultur, makt och konflikt
Hantera en kronisk sjukdom
Behovsanpassat ledarskap
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Gruppens utveckling i sju faser
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Klipp: olika människosyn
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Lönesamtalet.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Personalpolitisk plattform
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
PLIKTBARN LUSTBARN.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Etik och ledarskap.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Hur du bidrar till ett lyckat generationsskifte i ditt eget företag Annika Hall Skapa förutsättningar för den framtida utveckling du önskar.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikation vid förändring
Enig ledning som skickar samma signaler
Välkomna till styrd helpdesk
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Grupputveckling ”En grupps utveckling brukar följa ett rimligen konsekvent mönster som innefattar en orienteringsperiod, konfliktlösning rörande auktoriteter.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
National Assessment Sweden: Arbetar inte- Organisational Perspective
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kan man lära chefer att leda?
Kommunikationsprocesser
Engagemang i svenska företag enl. Gallup
Lönesamtal och bedömningsområden
Vad betyder Social Kompetens
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Roll och Grupputveckling Christer Sandahl Frontiers in leadership research 2007-03-13

Olika grupprocesser Familj Skolklass Skola Skolförvaltning Samhällle Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Olika dynamik Liten grupp Mediangrupp Stor grupp Känslokommunikation 3 -12 Mediangrupp 15 – 60 Stor grupp 80 - 300 Känslokommunikation Tänka tillsammans Finna sin röst Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Grupputveckling Forming Storming Norming Performing Adjourning Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Grundantagande Beroende Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Grundantagande Beroende Kamp - flykt Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Grundantagande Beroende Kamp - flykt Parbildning Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Grundantagande Beroende Kamp - flykt Parbildning Fragmentering - massifiering Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

FIRO Makt Tillhörighet Handledning Rollsökning Auktoritet Samhörighet Gemyt Rollsökning Idyll Samhörighet Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Dependency & inclusion Counterdependency & fight Trust & structure Wheelan Dependency & inclusion Counterdependency & fight Trust & structure Work Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Underlätta öppen diskussion om mål, värderingar och uppgift Ledarskap fas 1 Arbeta för att minska ångest, rädsla att bli avvisad och öka känslan av säkerhet Ge positiv feedback Underlätta öppen diskussion om mål, värderingar och uppgift Hjälp deltagarna att känna sig kompetenta genom att erbjuda handledning, träning och undervisning i uppgifts- och processrelaterade aktiviteter Sätt höga mål vad gäller prestation och erbjud vägledning när det behövs Ta hand om omgivningsfaktorer som påverkar gruppen Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Ta inte attacker eller utmaningar personligt Ledarskap fas 2 Ta inte attacker eller utmaningar personligt Underlätta öppen diskussion och konfliktlösning i frågor om värderingar, mål och ledarskap Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Ledarskap fas 3 Uppmuntra och understöd deltagarnas ansträngningar att dela ledarskapsfunktionerna i gruppen Uppmuntra gruppen att göra de förändringar i struktur som behövs för att underlätta gruppens produktivitet Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Ledarskap fas 4 Fortsätt att följa teamets process, var särskilt uppmärksam på tecken till regression Granska regelbundet om gruppen har det organisatoriska stöd som den behöver. Oavsett fas Var alltid en effektiv gruppdeltagare Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Vad skiljer från andra roller? Stå till svars Handskas med osäkerhet Synlighet Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Vad skiljer från andra roller? Stå till svars Handskas med osäkerhet Synlighet Risker? Skam/förnedring Frustration Ilska Besvikelse Bedrövelse Ångest Rädsla Skuld Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Chefen som regissör – att möjliggöra för medarbetare att ta ansvar och att leda Leda dialog och samtal Reglera stress och oro Skapa utrymme för att bearbeta erfarenheter Härbärgera situationer där man inte vet vad man skall göra Hantera nödvändig osäkerhet och otydlighet kring egen och andras roller Känna igen och hantera egna och andras känslor Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Ledarskapsmatrisen (Sandahl et al., 2004) Omtanke Social kompetens Förebild Omdöme Moralisk kompetens Inspiratör Motivation Leda verksamhet (Fokus i ”Beroende”) Företräda Vara tydlig Fatta beslut Lösa dagliga problem Tydliga mål Ge struktur Leda personal (Fokus i ”Motberoende”) Ge stöd och konfrontera Ställa rätt krav och ge rättvisa belöningar Coach Ge Ansvar Leda förändring (Fokus i ”Tillit och struktur”) Härbärgera osäkerhet och projektioner Visa civilkurage Tänka långsiktigt Inspirera att se meningen med arbetet LEDARE CHEF Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Ändamålsenligt, meningsfullt ,disciplinerat beteende ”Desire” Syfte System Person ROLL Kontext Resurser Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Att finna rollen Vilken är huvuduppgiften ? Hur ser ”spelplanen” ut? Vilka mål strävar man efter att uppnå? Vilka tillgångar / resurser finns att tillgå? I vilken omgivning verkar organisationen ( social, religiös, kulturell context )? Bedömning av egen förmåga, kunskap och värderingar som är adekvata i situationen?  Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Att forma rollen Vilken intention finns att verka för organisationen? Hur ”verklig” är situationen i systemet? Medvetenhet om egna reaktioner och tankar i olika situationer? Möjligheter att undersöka systemet? Vilka egna gamla erfarenheter begränsar? Förväntningar på eget och andras beteende? Vilka hypoteser finns om situationen och hur har de prövats? Vilken förståelse finns för att rollskapandet är en dynamisk process, som hela tiden påverkas av omständigheter?  Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017

Att ta sin roll Att klargöra hur man kommer att agera i syfte att gagna systemet, så att organisationen uppnår sitt syfte och mål, snarare än att uppnå personliga mål Villighet att ta risken det innebär att påverka andra Tro på sin egen kraft och kompetens Beslutsamhet att ta sin auktoritet vilket underlättar för andra att ta sin Uppmuntra frihet att ta beslut snarare än kontroll   Christer Sandahl, MMC/ LIME 16 april 2017