Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014
VAR HITTAR JAG RAPPORTEN? laatuvihjeet-kvalitetstips p.k.vvvv Esittäjän nimi 2
p.k.vvvv Esittäjän nimi 3
SKOLOR OCH ELEVER 14 svenska skolor 2030 elever och studerande: 1730 elever i grundskolan och 300 studerande i gymnasiet (32% av stadens elever) Det minsta antalet elever hade Kullo skola med 43 elever medan Kvarnbackens skola hade flest elever, 358. En elev i grundskolan kostade 9060 euro En studernade vid gymnasiet kostade 8151 euro (390 kurser) p.k.vvvv Esittäjän nimi 4
PERSONAL 132 lärare med fast tjänst 36 lärare som fungerade som timlärare 29 vikarier. 61 skolgångsbiträden som stöd i undervisningen. 17 av dem har fungerat som personliga assistenter 2 skolspykologer (103 elever under sammanlagt 603 möten). 4 kuratorer (251 kunder och sammanlagt 1567 möten med kunderna) p.k.vvvv Esittäjän nimi 5
VERKSAMHETSBERÄTTELSERNA Klasstorleken varierar: åk 1-6: elever/klass Åk 7-9: elever/klass Sammansatta klasser: elever/klass Satsning på matematik: kompanjonlärare, mindre grupper Specialläraren med på modersmålslektionerna i åk 7 KiVa-team i alla skolor – följer alla KiVa-programmet? 45 fall av mobbning utreddes i skolorna p.k.vvvv Esittäjän nimi 6
VÄLMÅENDE - ELEVERNA I det stora hela nöjda Lätt att komma överens med de vuxna Har vänner Huvudvärk och illamående vanligt bland flickor Inomhusluften p.k.vvvv Esittäjän nimi 7
VÄLMÅENDE - PERSONALEN Skolorna arbetar aktivt med trivseln och personalens välbefinnande mentorskap Arbetshandledning Kunnig-fortbildning kring det egna välmåendet Personalen deltog i stadens arbetshälsoenkät, behandlades på skolan p.k.vvvv Esittäjän nimi 8
MODERSMÅL ÅK 5 p.k.vvvv Esittäjän nimi 9
JÄMFÖRELSE p.k.vvvv Esittäjän nimi 10
MATEMATIK Åk 6; hela Borgå 7,69 Nationella medeltalet 7,70 Åk 9; hela Borgå 6,84 Nationella medelvärdet 7,00 p.k.vvvv Esittäjän nimi 11
SKOLORNAS HÄLSOENKÄT ÅK 8-9 GYMN. 1-2 Grundskolornas fysiska lärmiljö ansågs bättre än tidigare Skolornas arbetsmiljö har förbättrats Hörande av elev har ökat Arbetsmängden i skolorna ansågs lämplig Svårigheter i anslutning till studierna hade minskat Olovlig frånvaro hade minskat Medvetenheten om hur man kan påverka i skolärenden, hade ökat Möjligheten att träffa skolkuratorn upplevdes lättare I gymnasiet ansåg man att möjligheten att träffa skolpsykologen hade underlättats I gymnasiet ansåg man att det gick lättare att få tid till skolhälsovårdaren och skolläkaren Det var lättare att få hjälp då man upplevde att man hade svårigheter i skolämnen. p.k.vvvv Esittäjän nimi 12
UTVECKLINGSBEHOV Skolornas välmående inbegriper både personalens och elevernas välmående. Utgående från inlärningsresultaten i modersmål och matematik har skolorna fortfarande stora utmaningar att tackla. Delaktigheten ur elevsynvinkel omfattar i huvudsak två delar. Delvis möjligheten att förverkliga sig själv samt elevens ansvar för sin egen inlärning. Den fysiska inlärningsmiljön behöver utvecklas både inom säkerheten och IT. p.k.vvvv Esittäjän nimi 13
Kvalitetsrapporten i skolorna, feedback till Tove senast Vårdnadshavarenkät i Wilma 2. – Trivselprofilen (OBS! Görs i år på kommunalnivå för åk 5 och 8) Tvåornas Vårtest : mars-april (Ida och Filip gjort i oktober) Skolornas självutvärdering: senast fre Skicka ett utvecklingsmål till Tove senast Självutvärdering på kommunal nivå: må Nationella provet i matematik åk 6 och 9 tis Sami Mikkonen och matematikgruppen skickar ut proven till skolorna, resultaten ska skickas till honom Skolornas verksamhetsplan för lå öppnas Nyckeltalen: i ”molnet” senast (länken klar ) Verksamhetsberättelsen: senast Pedanet : kvalitetstips kalendern! p.k.vvvv Esittäjän nimi 14 TIDTABELL FÖR SKOLORNAS KVALITETSARBETE
FEEDBACK Efter genomgången i skolorna önskas feedback till Tove senast Vad väckte tankar, gav orsak till diskussion? Hur kan kvalitetsarbetet i skolorna utvecklas? Ris och ros p.k.vvvv Esittäjän nimi 15