Retorik och retoriska knep

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tänka på inför redovisningen
Muntliga nationella prov i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Hur du skriver en bra historia
Mål och betygskriterier
Intervju inför ViV-projektet.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Retorik och argumentation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
Samma fast olika eller olika fast samma?
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
En bild säger mer än tusen ord !
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Workshop inför Projektet
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föredragsteknik.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
socionom och journalist kommunikatör
Retorik & Argumentation
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Muntlig presentation.
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
En guide för arbeten i SO
Retorik- Konsten att tala
Undvik intervjumissarna
om företaget där du gör din praktik!
Att Skapa Serier.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Vem är jag, Vem är du?.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
Att referera och ange källa!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Retorik och retoriska knep
Regler för citatteknik
Socialpsykologi.
Argumenterande tal.
Exempel på skriftligt omdöme
Så bygger du ett argumenterande tal
Trivselregler P07-Furulund
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

Retorik och retoriska knep

Retorik – konsten att tala Kommer från antikens Grekland – ursprunget för demokrati Mångas fasa och läskigaste del av svenska Diskutera i par som ni sitter (låt båda få berätta om varje fråga): Vad känner du inför att tala inför publik? Varför tror ni att så många är rädda för att tala inför publik? Vad tror ni kan göra det lättare? Varför måste man kunna retorik? Skolan? Jobb? Privatlivet? Ge exempel när man kanske behöver det eller på yrken som behöver kunna retorik.

Detta tal måste du denna vecka börja skriva tankekarta och talet till! Detta moment Detta tal måste du denna vecka börja skriva tankekarta och talet till! Du ska få lära dig om retoriken Hur man talar och knep Hur man inte ska tala Övningar som kommer stärka dig Två uppgifter: En person som är viktig för mig vecka 48 från och med onsdag Ett hyllningstal om en hjälte vecka 50 (onsdag och torsdag)

Uppgift 1 I häftet för detta moment finns hela instruktionen och i vilken ordning du ska börja. Arbeta med detta hemma denna vecka. På fredag får du arbeta med talet på lektionen också. Det finns personer i din direkta närhet som har betytt mycket för dig under din uppväxt och som fortfarande är viktiga för dig. Kanske är det morfar, farmor, din storebror, din kusin eller någon annan i släkten eller familjen. Vem det än är, så blir det här arbetet en liten hyllning till honom eller henne. Det behöver inte vara en släkting utan kan vara en kompis eller annan nära person som kanske inspirerat dig. Talet ska vara 45 sekunder vilket är ungefär 1 handskriven A4. Ta fram häftet

Ett bra tal Tänk tillbaka på retorikmatchen. Vad hade de bra talen? Gör en lista fyra och fyra som ni sitter. Inspiration http://urplay.se/Produkter/183620-Retorikmatchen-2014-Kvartsfinal-1 http://urplay.se/Produkter/183622-Retorikmatchen-2014-Kvartsfinal-2 http://www.expressen.se/noje/hor-emma-watsons-stora-tal-om-feminism/ https://www.youtube.com/watch?v=Fe751kMBwms

Vad bedöms? Innehållet i talet – hur det är skrivet Själva redovisningen av talet Kontakt med publiken Inlevelse Kroppspråket Flyt (mycket stöd av talkort eller utantill) Anpassningar till publiken – förklaras saker

Att skriva talet Varje uppgift har sin arbetsgång – se tipsen där! Man kan dock krydda sitt tal med några saker: Metaforer Liknelser Retoriska frågor (som alla vet svaret på men som ändå får läsaren att komma in i talet t.ex. Tycker inte ni också att det är fel att stjäla?)

Inledningen – tips Inledning: Det här är den första delen på ditt tal. Viktigt att du presenterar dig för publiken. Och bjuder in publiken. • Hälsa på publiken. Välj en hälsning som passar. • Tala om vad du heter. • Ta en kort paus och titta några i publiken i ögonen. En Börja är något som gör att publiken blir intresserad av det du ska prata om. De blir nyfikna på hur du ska ta dig fram till målet i slutet av ditt tal. En börja byggs såhär: 1. Ställ en fråga till publiken, gärna “Vet ni hur det känns…?” 2. …att (beskriv, att vara på en plats)? 3. …att (ta med en känsla)? 4. Om du vill kan du ta med något annat i frågan

Avslutning - tips Strategi – Svaret på frågan i början • För dig som undrar hur det känns… • Om du känner som jag… • Du som har varit i samma situation vet att… Strategi – Citatet • Avsluta med ett citat från en känd person som passar till det du vill säga. Du kan citera vem du vill; mamma, pappa, författare, kändis… tala bara om vem du citerar. • Det finns massor med kloka citat på klokacitat.se eller på ordsprak.se • Säg ungefär ”jag vill avsluta med att citera” eller ”Eller som …… sa:”. Strategi – Inspirationen • Du vill nå de som beundrar dig eller vill vara/göra som du. • Uppmana andra att fortsätta köra, kämpa, våga eller tänka. • Säg åt dem att inte vänta…, inte tveka…, inte tjafsa…, inte strunta i…

Knep och tips

Kroppspråk Kroppsspråk är signaler som man skickar ut när man talar inför andra/sitter och lyssnar. Man kommunicerar inte bara genom rösten utan också med kroppen. Därför gäller det att tänka på kroppsspråket. Exempel på kroppsspråk som inte alltid är positivt: pilla sig själv i håret, klia sig på näsan, gäspa, titta upp i taket, skruva på sig i stolen, rynka på pannan Varför är dessa gester och uttryck från kroppen inte positiva? Kan ni komma på fler?

Kroppsspråk och rösten del 2 Andra tips på bra kroppspråk: Pilla inte dig i håret och låt händerna vara i knät om du inte ska använda dem Stå gärna upp när du talar Stå inte med armarna i kors Sträck på dig Ha ögonkontakt Le och se glad ut om du inte ska berätta något läskigt eller sorgligt Vad finns det mer för bra kroppsspråk?

Rösten och betoning Din röst är förutom kroppspråket det viktigaste verktyget du har. Du kan variera din styrka genom att tala tyst eller starkt, högt eller lågt. Du kan tala snabbt eller långsamt. Du kan markera vissa ord genom att säga de tydligare eller starkare – betona. Rösten är viktig för att förmedla t.ex. att en berättelse är läskig, sorlig, rolig etc. Tips på bra röst: Våga ta pauser Variera rösten Tala tydligt – inte för tyst.

Övningar i röststyrka 1 Du ska betona – läsa starkare – på det ord som är understruket. Vad är skillnaden mellan de understrukna orden? En gång läste mamma en saga

Övningar i röststyrka 2 Öva dig på att läsa följande meningar eller ramsor sorgset b) glatt c)argt d) hysteriskt Jag råkade döda en fluga Flyg fula fluga flyg. Och den fula flugan flög Sju sjuka sjörövare skötte sju sjuka sköterskor Ursäkta, jag måste tala med dig en stund.

Övning 3 – läs följande dialog i par om 2. Öva på röstläge! - Jag vill inte Du måste gå till skolan Nisse! Men jag vill inte, mamma! Jo, du måste! Men alla är så dumma mot mig där! Gå nu, Du är ju i alla fall rektor.

Öva in sitt tal Spela in dig själv med mobilen och kolla hur du talar, vad du gör med händerna och kroppen Stå framför en spegel och öva Klipp ut kartongpapper och skriv stödord på (inte vanligt papper – det blir för prassligt) – flingpaket är perfekt! Öva framför kompisar, mamma och pappa, på bussen, i skogen