V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Muntligt Jag kan….
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Från frågeställning till uppsats.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Hur presentera och opponera?
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
1. Uppgiften presenteras
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Hur gör man en debattartikel?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Skriva noveller.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Förskoleenkät Barn 2012 Förskoleenkät – Barn Enhet:
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
IT för personligt arbete F4 Utvärdering, rapportering och presentation 7 februari 2005 Eva R Fåhræus.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Presentation med PowerPoint för PA1
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Lärenergi När jag känner :
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Röd tråd.
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Examensarbete 2017.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Brukarundersökning HS 2016
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Utredande text Labbrapport.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Presentationens avskrift:

V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition Studenten presenterar sitt arbete (10 min) - Innehållsförteckning (OH) - Syfte och frågeställning - Exempel från genomförandet (bilder, ritningar) - Vad jag kom fram till och vad jag lärde mig av arbetet

Försvar av examensarbetet och opposition Opponenten (20 min) – förtjänster och brister 1. Vill/behöver jag komplettera presentationen? 2. Har jag uppfattat hela arbetet på samma sätt som respondenten? (Syfte – resultat – erfarenheter eller konsekvenser) 3. Presentationsformen – hur har den fungerat för mig som lyssnare/läsare? Tydlig struktur (Innehållsförteckning!) – logisk ordning? (Leds vi från Syfte och Frågor genom Undersökningen till Resultat och Slutsatser på ett begripligt sätt?) Kombination av text, bild, ritningar, tabeller osv. ?

Försvar av examensarbetet och opposition Opponenten (20 min) – förtjänster och brister 4. Syftet och frågeställningens relevans? Finner du det intressant, kan det vara intressant för andra? Hänger Syfte och Frågor ihop? 5. Genomförandet av undersökningen. Har tillvägagångssättet/metoderna varit relevanta? Är frågorna besvarade? Är svaren/resultaten rimliga/trovärdiga? Saknar du någon fråga? J E O P A R D Y ! ! 6. Avslutningen Är diskussionen av resultaten rimlig/intressant? Håller du med om slutsatserna? Åhörarnas frågor (5 min)