V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition Studenten presenterar sitt arbete (10 min) - Innehållsförteckning (OH) - Syfte och frågeställning - Exempel från genomförandet (bilder, ritningar) - Vad jag kom fram till och vad jag lärde mig av arbetet
Försvar av examensarbetet och opposition Opponenten (20 min) – förtjänster och brister 1. Vill/behöver jag komplettera presentationen? 2. Har jag uppfattat hela arbetet på samma sätt som respondenten? (Syfte – resultat – erfarenheter eller konsekvenser) 3. Presentationsformen – hur har den fungerat för mig som lyssnare/läsare? Tydlig struktur (Innehållsförteckning!) – logisk ordning? (Leds vi från Syfte och Frågor genom Undersökningen till Resultat och Slutsatser på ett begripligt sätt?) Kombination av text, bild, ritningar, tabeller osv. ?
Försvar av examensarbetet och opposition Opponenten (20 min) – förtjänster och brister 4. Syftet och frågeställningens relevans? Finner du det intressant, kan det vara intressant för andra? Hänger Syfte och Frågor ihop? 5. Genomförandet av undersökningen. Har tillvägagångssättet/metoderna varit relevanta? Är frågorna besvarade? Är svaren/resultaten rimliga/trovärdiga? Saknar du någon fråga? J E O P A R D Y ! ! 6. Avslutningen Är diskussionen av resultaten rimlig/intressant? Håller du med om slutsatserna? Åhörarnas frågor (5 min)