Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Assessment of Motor and Process Skills
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kollektivt Lärande » » Har Du ett svårt problem gör det större!
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Den vetenskapliga(?) psykologin
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
ENTREPRENÖRSKAP I ETABLERADE FÖRETAG EN NÖDVÄNDIGHET FÖR ÖVERLEVNAD
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Samrådsgrupp Välkomna!.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Du hittar de 13 sidmallar som finns att välja bland när du klickar på Ny bild på startfliken.
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961) Utifrån 40 definitoner om kreativitet skapade Rhodes en metateori om kreativitet. Kreativitet.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Moral Filosofi.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Kommunikation OL108A.
Specialister på IT-arbetssätt.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Kreativitet & beteende
Formare 2015 Motivation.
Uppgift 1: Presentation av semled.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Uppgift 1: Detta vill jag veta om kreativitet
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Lära för livet!.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
Kreativa verktyg och metoder
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kreativitetssession Presentatörens namn.
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
ACCIDENTS IN THE SUSTAINABLE SOCIETY
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961) Utifrån 40 definitoner om kreativitet skapade Rhodes en metateori om kreativitet. Kreativitet kan ta fasta på en eller flera av följande P:n. 1. Person 2. Process 3. Produkt 4. Press (= plats, miljö) Kommentar Press är en metafor för att säga att skapande inte sker i ett vacuum.

Divergent produktion enl. Guilford Personality, 1959. Divergent produktion (DP) eller tänkande, i motsats till konvergent tänkande, handlar om att kunna ge många möjliga svar, i stället för det rätta eller bästa svaret. DP består av 4 delar: Flöde = många svar Flexibilitet = olika slags svar Originalitet = ovanliga svar Elaboration = utvecklade svar Kommentar Har personfokus. Används i ”Unusual uses-testet”. Hur kan man använda en tegelsten?

Amabiles definition av kreativitet Från Creativity in context (1996) Kommentar Har produkt- fokus ”Kreativitet är en ny och lämplig respons på en heuristisk uppgift”

a) erfara verkligheten b) - inkluderande den erfarandes eget jag Hoff & Carlssons definition av kreativitet Från The creative world of Middle childhood (2002) Kommentar Har process- fokus Kreativitet är: ett produktivt eller generativt nytt sätt att a) erfara verkligheten b) - inkluderande den erfarandes eget jag

Sternberg & Lubarts investeringsteori ”An investment theory of creativity and its development” (1991) Kommentar Har person- fokus. ”By low and sell high!” Högt värderade idéer har låg potential för värdeökning. Lågt värderade idéer har hög potential för värdeökning. Lågt värderade idéer har alltså högst utvecklingspotential för kreativ ansträngning.

Amabiles komponentmodell Creativity in context (1996) 1. Inre motivation 2. Domän- färdigheter 3. Kreativitets- färdigheter Kreativ process Kommentar Har person- fokus. Obs! Detta är ett utsnitt ur ett större modellbygge.

Wallas fyra steg i en kreativ process Från ”The art of thougt” (1926) 1. preparation 2. inkubation 3. illumination 4. verifikation Kommentar * Har fokus på det undermedvetna. * Tänkte att processen är linjär.

Sawyers åtta steg i en kreativ process Från Explaining creativity (2011) och Zig zag (2013) 1. Finn problemet Fråga 2. Skaffa dig kunskap Lär 3. Samla relaterad info Se 4. Inkubation Lek 5. Generera idéer Tänk 6. Kombinera idéer Foga 7. Välj ut de bästa idéerna Välj 8. Uttryck idéerna Gör Kommentar * Processen sker ickelinjärt och flera steg sker ofta samtidigt.

historiska genombrott Kaufman & Beghetto 4c-modell Beyond Big and Little: The four C Model of Creativity (2009) Mini-c= ”den nya och meningsfulla tolkningen av upplevelser, handlingar och händelser” Hämtat från “Toward a Broader Conception of Creativity: A Case for “mini-c” Creativity” av Beghetto och Kaufman I Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts Copyright 2007 mini-c- kreativitet = individens tolkande lilla-c-kreativitet vardags-kreativitet pro-c-kreativitet expert-kreativitet Stora-C-kreativitet historiska genombrott

Csikszentmihalyis systemteori I The nature of creativity av Sternberg (red, 1988) Kreativitet uppstår i ett system med tre komponenter. Person Domän Fält