Mångfald inom en art Population och art. Vad är skillnaden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Livsåskådning och religion
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Evolution.
Cellen och vårt biologiska arv
Utseende Rörelser Genetik - ärftlighetslära Humör mm Intelligens.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Att söka till högskolan
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Människan och arvet.
Hur fick giraffen sin långa hals?
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Ämnen Följer kapitlen i boken
2011 Uno Wennergren Professor Teoretisk Biologi
Repetition inför NP Lektion 4
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Genetik IV
Genetik - ärftlighetslära Utseende Rörelser Humör mm Intelligens
Fakta om undersökningen
Utseende Rörelser Genetik - ärftlighetslära Intelligens Humör.
Hur arter uppstår, lever och försvinner
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Elektroforetisk analys av isozymvariation Växt material Specifik infärgning Stärkelsegelelektrofores (SGE) – Polyakrylamidegelelektrofores.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Varifrån har du fått dina anlag?
Livets former Djur.
Genetik - ärftlighetslära Utseende Rörelser Humör mm Intelligens
Fakta om undersökningen
Varifrån har du fått dina anlag?
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Genetik Intro.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Genetiska algoritmer – Evolution i en digital värld.
Antal kromosomer Krabba 254 Hund, varg 78 Häst 64 Schimpans 48 Människa 46 Kanin,val 44 Katt,lejon 38 Gran 24 Bananfluga 8.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Evolution Sid
Genetik Intro.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Evolutionen.
Kapitel 5 Mutationer.
Utseende Rörelser Genetik - ärftlighetslära Humör mm Intelligens.
Reduktionsdelning= (Meios)
Biologi - Livets former.
Från Linne:  ”Gud skapade, Linné ordnade.” Från Darwin:  Livet har utvecklats under mycket lång tid.  Det kallas evolution.  Han kom på teorin om ”det.
Nedärvning. Mendels försök med ärtplantor ”Genetikens fader” – Munk som genomförde vetenskapliga experiment under mitten av 1800-talet ”Genetikens fader”
Evolutionen så här långt
Evolutionen – Hur har det gått till?
Biologi 1 - Evolution EVOLUTION Introduktion Evolution_Intro.pptx.
Evolutionen så här långt
Presentationens avskrift:

Mångfald inom en art Population och art. Vad är skillnaden? Vad är en art? Genetisk variation Genetiskt olika populationer Tillämpningar av genetisk variation Etiska problem

En art… En art definieras som Population och art. Vad är skillnaden?

Genotyp Varje enskild individ har en genuppsättning Varje genuppsättning är en specifik genotyp, specifik kombination av gener Obs flera individer kan ha samma genuppsättning, dvs vara av samma genotyp ( t ex enäggs tvillingar)

Genpool En grupp av genotyper har tillsammans en genpool. Man brukar använda hela arten som grupp när man använder begreppet genpool. En mindre population har oftast färre gener än en stor population

Fig. 11.2

Olika populationer Kan ha både: Olika frekvens av de olika generna Många båögongener eller få blåögongener) Olika genetisk diversitet Genetisk diversitet – mängden olika gener Kan också vara mer specifikt För en specifik karaktär är det hög eller låg genetisk diversitet (låg om alla har samma allel – gen) Allel – när man studerar/jämför förekomsten av gener för en specifik karaktär

Fig. 11.3

Genetiskt olika populationer- genförekomst och genfrekvens olika selektionstryck –miljöer- för olika populationerna Founder effect- etableringseffekt- populationen bildas utifrån en liten grupp individer (t ex koloniserat en ö) Genetisk flaskhals-population har reducerats till få individer (kan därefter blivit många igen) Spridningshinder – inget eller litet genetiskt utbyte mellan populationer

Men hur kan det bli genetisk diversitet? Borde inte selektionen, det naturliga urvalet, medföra att det bara blir en genotyp kvar till slut??? Spridning mellan genetiskt olika populationer är liten Sexuell reproduktion (blandar om) mutationer

Sickle cell anemi - gener som medför förvrängda röda blodkroppar, dålig syresättning

Polymorfism – hurdå? Selektion mot homozygoter dvs heterozygoten har högst fitness Sickle cell anemi - heterozygoten är resistent mot malaria… Lite överkurs jmf med boken

Fitness och naturligt urval Urvalet medför att en fenotyp lämnar relativt sett fler avkomma i nästa generation än andra fenotyper Fitness för en genotyp beror av hur mycket avkomma och hur väl de överlever Mäts alltid relativt de andra i populationen och i den specifika miljön Ju högre fitness en fenotyp har desto högre selektion för den/de genotyperna som finns representerade av fenotypen Fenotyp beskriver de karaktärerna som selektionen verkar på, t ex halslängd hos giraffer

Fenotyp - genotyp hur väl kopplade hos människan? Översättning till människan är svår – de genetiska kontrollen av vårat beteende står mot miljöns och kulturens kontroll av vårat beteende t ex under uppväxten Vad vi tror påverkar våra attityder kring rasism, jämställdhet, lika värde, homosexualitet osv Kunskaper är bristfälliga

Tvillingstudier, svåra att analysera. En vetenskaplig debatt pågår. Hypotes: Om skillnaden mellan tvillingar är större för tvåäggstvillingar av samma kön jmf med enäggstvillingar så skall denna skillnad i skillnad bero på att per definition så tvåäggstvillingar är mer genetiskt olika än enäggstvillingar. Är alltså ett sätt att mäta ev effekt av gener t ex på lön, intelligens etc Ett dolt antagande är att man antar att man hanterar (socialt) tvillingpar på samma sätt oavsett om de är tvåäggs eller enäggs….. Ett annat problem är att man inte vet vilken morfologisk el dyl effekt man mäter, t ex gen för synfel/glasögon som medför uppfattas intelligent som..

Evolution och naturligt urval Koncept och hur kunskapen/teorin utvecklats Naturligt urval som motor i evolutionen Typiska missförstånd Vad påverkar naturligt urval Vilka är bakomliggande processerna Olika former av selektion Genetisk drift kontra naturligt urval ID vs evolution (något kort om detta)

Koncept och hur kunskapen/teorin utvecklats Evolution allmänt – förändring/utveckling (över tid) Biologi Evolution – förändring/utveckling av genetiskt bestämda egenskaper hos population Microevolution – inom population Macroevolution – under så lång tid och länge att nya arter bildas

Innan kunskap om genetik, populations genetik, DNA, meiosis. Hur betrakta världen? Arterna alltid funnits i nuvarande form. Skapelse Idag har vi kunskaperna men under en livstid är det svårt att se spåren av evolution. Kort tidsintervall (dock exempel för kortlivade organismer, t ex bananflugor på lab)

Naturligt urval Darwin och Wallace 1858 Antaganden Alla organismer har överflöd av avkomma Två organismer kan ej vara lika Individer kämpar för sin överlevnad De individer som har ‘bäst’ egenskaper får fler avkomma som överlever Bra egenskaper blir mer och mer vanliga i populationen, ‘dåliga’ blir mindre förekommande

Naturligt urval i kombination med genetik Idag kombinerar vi evolution och naturligt urval med genetik och DNA och kan beskriva hur de ‘bra’ egenskaperna kan överföras från föräldrar till avkomma. Allel frekvenser

Naturligt urval som motor i evolutionen Genotyp vs fenotyp Tre faktorer bestämmer, i en mix, evolution/förändring Omvärldsfaktorer (yttre förutsättningar) Sexuell reproduktion (på vilket sätt, internt urval) Genetisk diversitet (utgångsmaterial)

Typiska missförstånd Survival of the fittest – Nej, det är avkomma som räknas Struggel for life – inget slagsmål, gradvis skillnad Genotyp vs fenotyp – måste vara genetisk bestämda egenskaper, ej inlärda Sker på individ nivå men resultat ses på populations nivå

Vad påverkar naturligt urval/selektion Omvärld –selektionstryck Genetisk diversitet – utgångsmaterial Mutation och migration Sexuell reproduktion och genetisk rekombination sex, rep vilka gener går vidare Gen rekomb, ny kombination hona hane OBS! Om selektion skall ske på en gen måste det finnas koppling till/uttryck i/ fenotyp OBS! Selektion sker på hela fenotypen

Vilka är bakomliggande processerna Överlevnad Reproduktion Sexuellt urval

Olika former av selektion Stabiliserande Riktad Splittrande, uppdelande

Genetisk drift kontra naturligt urval Vad händer med gener där ingen selektion sker? Vad händer i mycket små populationer? Slumpen kan slå ut eller gynna gener Mer än själva selektionen

ID vs evolution (något kort om detta) Pseudovetenskap ? Vetenskap? Intelligent design Vad När Hur Varför Vad är problemet?