BARNSKÖTARUTBILDNING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Den svenska förskolan.
Studierektor/universitetsadjunkt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
En reviderad läroplan för förskolan
Curt Nicolin Gymnasiet
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Från skolforskning … till forskning i skolan
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utbildningsdepartementet Vuxenutbildningen i BP 09.
Tillgänglighets- uppdraget
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Utbildningar till förskollärare
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vad skiljer APL från APU??
BEDÖMNINGSSEMINARIUM Stockholms stad och Nacka kommun
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
100 % Stolt och Kompetent Kompetensutvecklingsprojekt för att kunna skapa och bibehålla heltidstjänster i Avesta Kommuns Omsorgsförvaltning.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Genomlysning av vår organisation
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Lärare nationella minoritetsspråk
Förordningstext Speciallärarexamen
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Förskollärares uppdrag
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
Utbildningsinsatser Kunskapssatsning för baspersonal i äldre- och funktionshinderomsorgen 3milj t o m 31/ Kompetenshöjande och kompetensutvecklande.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Ta del av riktlinjerna här
Presentationens avskrift:

BARNSKÖTARUTBILDNING Uppdrag till Skolverket om kursplan

Bakgrund Barnskötare utgör hälften av förskolans personal Fler barn i förskolan p g a reformer Kvalitet i verksamheten kräver utbildad och kompetent personal Synliggöra yrket som barnskötare Saknas en nationell kursplan – likvärdighet i utbildning 6 000 förskollärare, barnskötare och annan personal

Förutsättningar i uppdraget Mål: Utveckla kunskaper och färdigheter för arbete i den pedagogiska verksamheten i förskola och fritidshem Ettårig utbildning Gymnasial påbyggnadsutbildning Utbildningen ska vara ett kommunalt ansvar

Uppdrag Skolverket har fått regeringens uppdrag att lämna förslag på Förkunskapskrav Kursplan 800 verksamhetspoäng (ett år heltid) Betygskriterier Uppdraget skall redovisas 15 maj 2004

Målgrupper Barnskötare som saknar utbildning, men har praktisk erfarenhet Personer som gått gymnasiets Barn- och fritidsprogram Barnskötare som saknar behörighet till högskolan Personer med helt annan yrkesbakgrund som vill bli barnskötare Barnskötare med äldre utbildning som behöver kompletterande utbildning eller kompetensutveckling

Samråd Svenska Kommunalarbetarförbundet Lärarförbundet Svenska Kommunförbundet

Utformning Flexibel utformning, möjlighet till studier på deltid, distans och/eller vara arbetsplatsförlagd Utgå från individens förutsättningar och behov Valbara kurser Deltagarnas bakgrund och kompetens skall tillvaratas - validering

Förslag till kursplan Att arbeta i förskola och fritidshem 100 verksamhetspoäng Kommunikation och möten 100 verksamhetspoäng Barns miljöer 200 verksamhetspoäng Barns lärande och utveckling 200 verksamhetspoäng Valbart utrymme 200 verksamhetspoäng Skapande verksamhet 100 verksamhetspoäng Rörelse och uteaktiviteter 100 verksamhetspoäng Komplettering för högskolebehörighet 100 verksamhetsp.