Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Landstinget 11 feb 2009 Besöksnäringens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Organisationerna. Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning,
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
1 Anneli Juhlin FP
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Organisering av näringen Norrbotten/
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Presentationens avskrift:

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Landstinget 11 feb 2009 Besöksnäringens utveckling - nationellt och regionalt Jan-Erik Jaensson VD

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 2 Landstinget 11 feb 2009 Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften.

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 3 Landstinget 11 feb 2009 Nationellt Årsbokslut för Svensk turistnäring 2007 Nyckeltal 236 miljarder kronor i omsättning, +4,4%* sysselsatta (årsverken), +7,9%* 87,6 miljarder i exportintäkter, +12,1%* 2,8% Turistnäringens andel av Sveriges totala BNP * = jämförelse med 2006 i löpande priser Källa: Nutek & SCB/Nationalräkenskaperna

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 4 Landstinget 11 feb 2009 Fler anställda i turistnäringen än i många storföretag i Sverige tillsammans 2007 Källa: Nutek/SCB och respektive bolag

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 5 Landstinget 11 feb 2009 Turistnäringens exportvärde och exportvärden för några viktiga varuområden 2007 Källa: Nutek & SCB/Nationalräkenskaperna

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 6 Landstinget 11 feb 2009 Momsintäkter av utländska besökares konsumtion i Sverige (löpande priser i miljarder kronor)

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 7 Landstinget 11 feb 2009 Turistkonsumtion i Sverige 2007 Källa: Nutek & SCB/Nationalräkenskaperna 37% 7% 31% 25%

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 8 Landstinget 11 feb 2009 Swedish Laplands uppdrag Informationsbearbetning och kunskapsutveckling Kompetensutveckling Kvalitetssäkring Marknadsföring och ökad tillgänglighet Företräda näringens gemensamma intressen Strategisk samordning Jan-Erik Jaensson VD Annica Öhman Marknads- ansvarig Stina Jansson Marknads- assistent

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 9 Landstinget 11 feb 2009 Visionen Vi har norra Europas mest attraktiva resmål för gäster som söker stora och oväntade upplevelser året runt

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 10 Landstinget 11 feb 2009 Samarbete i näringen Swedish Lapland VisitSweden Kiruna Gällivare Jokkmokk Älvsbyn PiteåLuleåBoden Heart of Lapland EnglandFrankrikeTysklandItalien Norge E E E Varumärket A-kommu- nerna Entreprenör Skellefteå

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 11 Landstinget 11 feb 2009 Samarbetspartners Swedish Lapland Länsstyrelsen Landstinget LTU Attraktiv Region Exportrådet Längmanska Handelskammaren Forskningscentret Upplevelseproduktion CVB Centek LFV Mötesplats Piteå VisitSweden Matproducenter i Norr NUTEK Övriga länsturist- organisationer Res norrut- gruppen Laponia OAS SAS Inlandsbanan UD FörTur Kommunalråd Handelshögskolan Vid Umeå universitet Mittuniversitetet ETOUR Filmpool Nord Swedish Lapland Film Commission FörTur RTS

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 12 Landstinget 11 feb 2009 Målgrupper Dubbla inkomster utan barn (DINK) Friska välbeställda äldre personer (WHOP) Den aktiva familjen (Active Family) Företagssegmentet (Corporate Meeting) ”Den globale resenären”

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 13 Landstinget 11 feb 2009 Varumärket

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 14 Landstinget 11 feb 2009 KÄRNVÄRDEN ÄkthetKontrasterVärdskap

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 15 Landstinget 11 feb 2009 Plattformar Kommunicerar Swedish Laplands kärnvärden och löfte. KÄRNVÄRDEN: Äkthet, Kontraster, Värdskap. LÖFTE: Gott om utrymme för individen att möta nya stora oväntade upplevelser - och att möta sig själv KÄRNVÄRDEN: Öppenhet, Äkthet, Omtänksamhet, Nytänkande. LÖFTE: Open skies, Open minds.

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 16 Landstinget 11 feb 2009 Fylla varumärket med rätt innehåll Image VÄRDSKAP Hur vi uppfattas. Betraktarens bild. Associationer, både positivt och negativt. ÄKTHET KONTRASTER Identitet Vilka vi är. Både produkten och värde- ringar. Profil Hur vi vill uppfattas. Den förmedlade bilden. Kärnvärden vägleder.

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 17 Landstinget 11 feb 2009 Kommunikationskoncept - The colours of Swedish Lapland

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 18 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 19 Landstinget 11 feb 2009 Genomförda aktiviteter, exempel SHIE/TRAVEL 2008 Taste of Swedish Lapland i Stockholm

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 20 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 21 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 22 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 23 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 24 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 25 Landstinget 11 feb 2009

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 26 Landstinget 11 feb 2009 Regionen - Swedish Lapland 2,3 miljoner gästnätter (varav camping ) 24% utländska gästnätter Omsättning ca 3,0 miljarder Sysselsätter ca 2500 årsverken 12% ökning riket 6% 9,0% ökning riket 2,0% –Utländska +8,7 & riket + 5,3 0,5% ökning 2008 – riket 2,9% –Utländska – 4,9% & riket +4,1% * * Endast Stockholm och Göteborg har högre andel

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 27 Landstinget 11 feb 2009 Svenskar Norrmän Tyskar Finländare Engelsmän Fransmän Danskar Amerikaner Holländare Ryssar Italienare Spanjorer Japaner Nov%12 mån % Tot antal Nationaliteter 2008 Tot.Swedish Lapland

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 28 Landstinget 11 feb 2009 Nov%12 mån Tot antal Destinationer 2008 Kiruna Luleå Piteå A-kommunerna Heart of Lapland Gällivare Jokkmokk Boden

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 29 Landstinget 11 feb 2009 Framtiden?

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 30 Landstinget 11 feb 2009 ”Gamla” systemet för samfinansiering Dest A ringer 2 v till event Entr x annons Dest B ringer 3 v till event Annonssäljare ringer Dest A ringer Nytt event Entr y Event 3 v Entr z annons Dest C ringer 3 v till event Swedish Lapland Bokar event Swedish Lapland Bokar event Dest A ringer Nytt event Visit Sweden frågar om aktivitet Visit Sweden Paris frågar om aktivitet Dest B ringer 3 v till event

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 31 Landstinget 11 feb 2009 Nya arbetssättet för samarbete År 1År 2 Önskemål om samaktiviteter Prioritering i m-grupper Styrelsebeslut Budget Planerade marknadsaktiviteter Stockholmsvecka Mediakampanjer EIBTM WTM EU- ansökan Utvärdering År 1

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 32 Landstinget 11 feb 2009 EU-ansökan Tid Medlemsavgifter 1,0 mkr Offentliga medel –Medfinansiering: Länsstyrelsen5,0 mkr Landstinget3,0 mkr Skellefteå kommun0,4 mkr –Strukturfonderna8,4 mkr

Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 33 Landstinget 11 feb 2009 Problem & Möjligheter Finansiering Storregion Riskkapital Strukturomvandling Infrastruktur Miljö