Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

Ulf P Andersson GMV
Reseproduktion och försäljning
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Kunskaper och förmågor FEK1
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
18 mars kl 9:00-12:00 Hörsalen, Stadsbiblioteket Hållbarhetsutbildning.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Reseproduktion och försäljning
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Marknadsförarens yrkesroll
Om alkohol och turism i Thailand, Kambodja och övriga världen
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Systemdesign som process
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Marknadsföring och försäljning
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.
SDG Lotta Hedström.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Malmö Innovationsarena
Marknad, målgrupp och mål
Action Learning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ISO Den första Internationella Standarden för hållbar upphandling.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
ACCIDENTS IN THE SUSTAINABLE SOCIETY
The director of education and Research-Based Education
Presentationens avskrift:

Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism Seminariearbete Anne-Mie Söderlund 12.3.2008 Handledare: Susanna Fabricius Opponent: Cia Lönnberg

Struktur Inledning Syfte, frågeställning och avgränsning Metod Teori Hållbar utveckling, hållbar turism Konsumentbeteende

Inledning Klimatdebatt och diskussion om hållbar utveckling högaktuella framför allt flygresandet svartmålas Entydig och allmängiltig definition över vad hållbart resande är saknas → undersökningen kan inte kartlägga konsumentens kunskap om hållbart resande Eget intresse: ämnet högaktuellt turismindustrin en av världens största industrier intresse för att jobba för en mer etisk konsumtion av turismprodukter → hållbarare utveckling inom turismindustrin första steget till att påverka konsumenters attityder: ta reda på vad de tänker nu

Syfte Att kartlägga uppfattningarna till s.k. hållbart resande bland svensktalande, bosatta i huvudstadsregionen i åldern 18-64 Fördjupa ämnet: undersöka attityderna till hållbart resande, främst genom att ta reda på hur högt konsumenten håller sitt eget ansvar i processen Ta ställning till rådande definitioner av hållbar turism

Frågeställning Centrala frågor: Vad vet konsumenterna om hållbar turism, vilka definitioner? Beaktar de dessa frågor? Information om hållbart resande lättillgänglig? Vilka faktorer påverkar inställningen till hållbart resande (pris, bekvämlighet, tid etc.)? Konsumentens eget ansvar

Avgränsning Målgruppen: Teorin Svensktalande Ålder 18-64, bosatta i huvudstadsregionen Teorin Definiera hållbar turism för att kunna ställa relevanta frågor Fastställa de faktorer som anses styra konsumentens köpbeteende och val av produkter

Metod Kvantitativa metoder och analyser Elektronisk enkät med i huvudsak givna svarsalternativ Analyserna görs i första hand i mängder och genom att undersöka korrelationer

TEORI - Hållbar turism Samverkan mellan turism och destination Miljömässigt, socio-kulturellt och ekonomiskt Brundtland rapporten (1987) Hållbar turism ska ”/.../täcka den nuvarande generationens behov, utan att äventyra kommande generationers förmåga att möta sina egna behov” UNWTO "Sustainable tourism development meets the needs of present tourists and host regions while protecting and enhancing opportunity for the future. It is envisaged as leading to management of all resources in such a way that economic, social, and aesthetic needs can be fulfilled while maintaining cultural integrity, essential ecological processes, and biological diversity, and life support systems."

Teori - Konsumentbeteende Maslow’s behovshierarki (1970) 1. Psykologiska behov ↓ 2. Säkerhet 3. Tillhörighet och kärlek 4. Högaktning 5. Självförverkligande Kritiserats för att sakna motivering till valda kategorier och just denna inbördes rangordning

Teori - Konsumentbeteende Modell över köpbeslutandeprocessen Marknadsföringens 4 P, de stimuli som kan kontrolleras och styras för att nå önskat resultat Övriga stimuli svåra/omöjliga att påverka

Faktorer som påverkar köpbeteendet Kulturen har största inflytandet och avgör i första hand konsumentens begär och beteende Kulturen är dynamisk och m.h.a. forskning kan man i rätt tid skapa produkter som möter marknadens behov

Köpbeteendeprocessen Gäller för mer komplexa köp Habitual decision-making, limited problem-solving och extended problemsolving Modellen ovan lämpar sig främst för kategori 3 Turismkonsumtion placeras sig olika på skalan beroende på ansträngningen köpet kräver

Turismen är inte en ensam faktor med isolerad utveckling, utan en del i ett nätverk som bidrar till eller motverkar hållbar utveckling. Konsumentens köpbeteende påverkas av flera faktorer, men med kunskap går det att påverka och i längden kanske förändra