Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
FTFs motionsskola.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Referat En sammanfattning.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Att inte tro på allt vi läser och ser…
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
Berätta för andra PowerPoint.
Kommunikationsplanens delar
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
How to learn a Second Language?
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Wittgensteins Språksyn Ludwig Wittgenstein
Begrepp.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Vardagsliv och boendestöd
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inledning och avslutning
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
En text på sju bilder om källor och olika sökverktyg
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att jobba språkutvecklande
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Svenska som andraspråk 1
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om En övergripande struktur Specifika drag som känns igen av människor inom samma kultur Språkliga ”byggklossar”: berättande, beskrivning, förklaring, ställningstagande, instruktion - det finns ett begränsat antal ”byggklossar” som bygger upp ett oändligt antal texter

Texter – vad har de gemensamt? Kontext – med text - sammanhang Den kulturella kontexten – här och nu i Sverige Situationskontexten – den direkta kontexten i vilken språket används

Situationskontexen Syftet – vilket jobb skall texten göra? Berätta, instruera, informera, bedöma, övertyga… Textens deltagare – hur ser relationen ut mellan sändare och mottagare? Språk - Kommunikationssätt – muntlig/skriftlig, närhet/distans, konkret/abstrakt?

Frågor att ställa till en text Vad är syftet med texten – vilket jobb skall texten göra? Hur ser kontexten ut? Var skall texten göra sitt jobb? Vilka är textens deltagare och hur ser relationen mellan deltagarna ut? Vilket språk passar bäst – muntligt, informellt, nära eller skriftligt, formellt distanserat?

Vad avgör vad det blir för genre/text? Sammanhanget/kontexten Syftet med texten Vem är du som skriver och vem skriver du till De språkliga ”byggklossarna” du väljer för texten