Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
• 4 av 10 åkerier behöver rekrytera 2008/2009 • 4 av 10 åkerier har svårt att rekrytera idag • Samhället behöver lastbilsförare 2008/2009 Brist på.
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Vad gör regeringen för folkhälsan
Nya transportpolitiska mål 2009
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Förbättrad miljö, ökad mångfald - är EUs jordbrukspolitik på rätt väg? Peter Einarsson
Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Läkemedelsverkets nya uppdrag Ursula Forner kommunikationsdirektör Läkemedelsverket.
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Tillgänglighets- uppdraget
NATIONAL FOOD ADMINISTRATION Klimat- och energi prop. 2008/09:162 Livsmedelsverket och nya uppdrag.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering Skapa ett forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering Informera om jämställdhetsintegrering.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Införande av nya hastighetsgränser
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Stockholms- regionens utMAningar
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Infrastrukturplanering
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
European Islands Ett svenskt perspektiv på studien.
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
TEKIS -TRANS TOPOBASE NDRK Modul för Gränssnitt 2000 i Topobase 2008  Gränssnitt 2000 är ett sammanhållet koncept för utbyte av geografisk information.
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Miljömålsberedningen
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar Länsstyrelsen är regeringens regionala företrädare och svarar för den statliga förvaltningen i länet. Länsstyrelsen arbetar.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Kommission för jämlik hälsa i Örebro län
Konventionens juridiska status i Sverige
Överenskommelse mellan staten och SKL
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Nya hastighetsgränser
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Nollvisionen går åt fel håll
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare

Beslutssystem oförändrat TS

… en successiv anpassning av hastighetsgränserna ske på vägarna till nollvisionen utifrån kraven på tillgänglighet, god miljö, positiv regional utveckling och ett jämställt transportsystem. Regeringens proposition:

Långsiktigt mål Skapa ett självförklarande hastighetssystem med …. eller

2008 nationella vägar – Europavägar o några riksvägar 2009 statliga vägar och genomfarter riksvägar (vägnr<100) 2011 återstående länsstyrelse o kommunala beslut ev. justeringar för minskad plottrighet Det första successiva steget Det andra successiva steget ??? nästa investeringsplan

Hastighetsöversynen samordnas med investering i åtgärdsplaner

Dialog med länens planupprättare… i åtgärdsplaneringen Utspel från VV vinter 2008 till länens planupprättare Bygger på att hastighetsgränserna anpassas till vägens säkerhetsstandard Innebär att höga hastigheter enbart tillåts när vägar är säkra En process som sker i dialog med planupprättarna för att möjliggöra investeringar i säkerhetsåtgärder Hastigheten kan då behållas eller höjas till exempel 100 km/tim på vägar som är viktiga från ett regionalt utvecklingsperspektiv Om åtgärder vidtas ingen sänkning..

Hastighetsöversynen sker regionalt/lokal med….. Långsiktiga stödkriterier för de transportpolitiska delmålen Kortsiktig tillämpningshandledning som bygger på trafiksäkerhetsstandarden men även bedömd acceptans Synliggjort trafiksäkerhetsbristerna….

Kritiska frågor……… Plottrighet Acceptans Lika tillämpning som möjligt över landet

Effekter etapp 1 o 2 10 km/tim ändring hastighetsgräns - ca 4 km/tim ändrad hastighet något om fördelning nat o reg, som visar att vi tar hänsyn till tillg. nästan 15 räddade liv/år (alla namngivna objekt knappt 10) nästan ton mindre CO2/år nästan 4 milj timmar ökad restid (namngivna objekt minskning 20 milj) –marginell påverkan på tunga lastbilstrafiken –liten påverkan på varje enskild resa med personbil nästan 150 milj kr/år ökad samhällsekonomisk nytta