RUDOLPH HAHNENBERGER, VD se, www

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Advertisements

Hugo Pettersson & Sara Bodin
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Patientens väg genom vården
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare
Prismodell och samverkansavtal
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
Information om Stockholm Care ABs verksamhet
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Affärsintegration och Asset Management
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Peter Lysell, Business Intelligence Manager Capio
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Folktandvården Norrland
PA Consulting group ab.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Meetings & Events Conferences Association Management Travel & Accommodation Presentation inför Hur lyckas man med en kongress? Åsa Eklund, Operations Director.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Samverkan kring utveckling och tillämpning av välfärdsteknologi Inga-Lill Felizia PUFF-enheten
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Sekreterarenheten Världens roligaste jobb!
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Finnvedengruppens MS strategi Freddie Larsson IT/IS - chef 
Utveckling istället för avveckling Utveckling genom samverkan Örebro V8 – Bibliotekssamverkan i Västerbottens inland.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Sekreterarrollen i förändring
Atlassian Roadshow Oslo Agenda 1.Introduktion – Om oss – Om Atlassian 2.Nästa generations kundtjänst 3.Kortfilm – Agil utveckling 4.Confluence.
Diskussion Antalet ersatta fall via LÖF (0,4%) av totalt antal opererade är en betydligt lägre andel än förväntad andel vårdskador. Förväntat antal vårdskador.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Syfte En självklar förening för chefer och ledare inom vård och omsorg Utveckla och stödja medlemmarna i deras ledarprofession.
Vervas finansieringsprogram för e-id Anna Lundbergh November 2006.
Atlassian Roadshow Karlstad Introduktion 1.Om oss 2.Om Atlassian 2.Nästa generations kundtjänst 3.Kortfilm – Agil utveckling 4.Confluence.
Från idé till verklighet!
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Produktionsplanering en viktig
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Remium Kapitalmarknadsdag 27 maj 2009, Morgan Jallinder VD.
Ljusets brytning.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
CM Implementation & Customer Support
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Dokumentera rätt i vården
FAIK + GUTS = ?? Bakgrund Pros and Cons Tidplan Arbetsgrupp.
Nationellt kvalitetsregister och nyckeltal
Presentationens avskrift:

RUDOLPH HAHNENBERGER, VD rh@capiomedocular. se, 0706 3 88 88 1 www RUDOLPH HAHNENBERGER, VD rh@capiomedocular.se, 0706 3 88 88 1 www.capiomedocular.se

Starroperationer (kataraktkirurgi) Närysnthetskirurgi (refraktiv kirurgi) Uppsala, Stockholm, Malmö och Göteborg Oslo och London Cirka 90% är uppdrag för den offentliga sjukvården 7 954 kataraktoperationer (2004) Vi siktar på > 10 000 år 2005

Kataraktoperationen

Nya miljoner till fler operationer Landstinget vill korta väntetiderna

Procentuell förändring

Service Line Ett nära samarbete mellan sjukvårdsenheter som bedriver samma typ av vård. Baseras på förenkling och högsta möjliga standardisering av gemensam "best practice".

Förundersökning Operation Postop kontroll Kataraktprocess Utrustning Personal Process Förbrukningsmaterial Teknik Tid på operationsavd. Kvalitetssäkring Journalsystem, IT Operation Postop kontroll

Kliniker med var sin egen Best Practice Klinik A Klinik B Klinik C

Capio Eye med gemensam Best Practice Service Line Klinik A Service Line Klinik B Service Line Klinik C Service Line Klinik D Service Line Klinik E

Service Line Ett nära samarbete mellan sjukvårdsenheter som bedriver samma typ av vård. Baseras på förenkling och högsta möjliga standardisering av gemensam "best practice". Extraktion av: "Scale and skill" synergi av flera enheters gemensamma best practice. En kooperation som skapar värden som är större än de enskilda delarnas sammanlagda värde.

Service Lines Möjligheter Benchmarking/gap analys Tillämpning av identisk best practice Kontinuerlig uppgradering Flexibilitet (personal, utrustning...) Inköp Support (IT, MTA m.m.) Kompetensspridning Optimalt resursutnyttjande Produktionskontroll Kvalitetsgaranti (KPI) Minskade kostnader

Service Line Kriterier Definierade specialiteter (Initialt) inga multispecialiteter Dokumenterad best practice Möjlighet till hög standadisering Stora patientvolymer

Service Line Definition Specialitet med engagerat management som upprätthåller målfokus och driver "operational excellence" genom att extrahera "skill och scale" synergier över flera enheter och länder

Service Line Identisk Best Practice Varierande Best Practices

Bara inom kataraktkirurgin! Om rött (encells enheter) kunde bli gult (flercells kooperation) skulle man kunna spara 200-300 MSEK per år