RUDOLPH HAHNENBERGER, VD rh@capiomedocular. se, 0706 3 88 88 1 www RUDOLPH HAHNENBERGER, VD rh@capiomedocular.se, 0706 3 88 88 1 www.capiomedocular.se
Starroperationer (kataraktkirurgi) Närysnthetskirurgi (refraktiv kirurgi) Uppsala, Stockholm, Malmö och Göteborg Oslo och London Cirka 90% är uppdrag för den offentliga sjukvården 7 954 kataraktoperationer (2004) Vi siktar på > 10 000 år 2005
Kataraktoperationen
Nya miljoner till fler operationer Landstinget vill korta väntetiderna
Procentuell förändring
Service Line Ett nära samarbete mellan sjukvårdsenheter som bedriver samma typ av vård. Baseras på förenkling och högsta möjliga standardisering av gemensam "best practice".
Förundersökning Operation Postop kontroll Kataraktprocess Utrustning Personal Process Förbrukningsmaterial Teknik Tid på operationsavd. Kvalitetssäkring Journalsystem, IT Operation Postop kontroll
Kliniker med var sin egen Best Practice Klinik A Klinik B Klinik C
Capio Eye med gemensam Best Practice Service Line Klinik A Service Line Klinik B Service Line Klinik C Service Line Klinik D Service Line Klinik E
Service Line Ett nära samarbete mellan sjukvårdsenheter som bedriver samma typ av vård. Baseras på förenkling och högsta möjliga standardisering av gemensam "best practice". Extraktion av: "Scale and skill" synergi av flera enheters gemensamma best practice. En kooperation som skapar värden som är större än de enskilda delarnas sammanlagda värde.
Service Lines Möjligheter Benchmarking/gap analys Tillämpning av identisk best practice Kontinuerlig uppgradering Flexibilitet (personal, utrustning...) Inköp Support (IT, MTA m.m.) Kompetensspridning Optimalt resursutnyttjande Produktionskontroll Kvalitetsgaranti (KPI) Minskade kostnader
Service Line Kriterier Definierade specialiteter (Initialt) inga multispecialiteter Dokumenterad best practice Möjlighet till hög standadisering Stora patientvolymer
Service Line Definition Specialitet med engagerat management som upprätthåller målfokus och driver "operational excellence" genom att extrahera "skill och scale" synergier över flera enheter och länder
Service Line Identisk Best Practice Varierande Best Practices
Bara inom kataraktkirurgin! Om rött (encells enheter) kunde bli gult (flercells kooperation) skulle man kunna spara 200-300 MSEK per år