NKI nr 2 november 2014 Habilitering & Hälsa. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Fakta om undersökningen
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Andel av befolkningen 80+ med olämpliga läkemedel Nacka Länet Riket 31,5 28,2 31,6 31,0 27,8 30,4 28,1 26,4 27,0 24,9 24,0 23,5.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
NKI nr 2 november 2014 Skaraborgs sjukhus. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.
NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.
Presentationens avskrift:

NKI nr 2 november 2014 Habilitering & Hälsa

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice – relevanta tjänster Patientfaktura, TjänsteID+ samt tryckerservice ej med denna mätning p.g.a. att de inte har tillräckligt med adresser för att dela upp på fler omgångar Veckorna Följande tjänsters resultat är sammanvägt med resultatet från benchmarkingens NKI: –Lokalvård –Patientkost –Tvätteriet SU Sahlgrenska har inte varit med i mätningen av sjukhusintern logistik Frågorna något förändrade samt färre i antal jämfört med 2013 vilket gör att resultatet mellan 2013 och 2014 inte är helt jämförbart Ja / nej frågan är lite förändrad från 2013– ”sista månaden” borttaget Alla tjänster har samma frågeställningar för att resultatet ska kunna vara jämförbart. De vi frågat är: Första linjens chef Sjuksköterskor och undersköterskor Utvalda kontaktpersoner Antal tillfrågade är ca 200 per tjänst 2

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Syfte och mål (måltal) Följa utvecklingen (trenden) av kundnöjdhet Grund för förbättringsarbete Tydliggöra förbättringsområden Måltal 4,2 3

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Svarsfrekvens Tjänst juni2014 nov 2014 nov BM Lokalvård 48%32% 30%26% Lokalvård underleverantör 6,2%49% 48% Patientkost 21%26% 15%24% Sjukhusintern logistik 75%29% 22% Textilservice 28%53% 36%28% Sisjödepån 2,2%26%29% Kundservice (inköp) 10% 31% Arbetsplatsservice 19%37%56% Fakturaservice 16%51%34% Löneservice 26%46%38% Telefoni 20%33%24% Total svarsfrekvens 21%37%32%26% 4

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Sammanfattade iakttagelser 2014 års måltal är 4,2. Totalt medelvärde för alla tjänster är: 3,8 (2014 jun-aug – 3, – 3,9,) Inga större avvikelser från resultatet i juni (+/- 0,1 – 0,3) – dock negativ trend Samtliga totala medelvärden har gått ner – per förvaltning samt för varje variabel (kvalitet, leverans i tid, bemötande, tillgänglighet, återkoppling) Resultatet textilservice påverkas negativt av resultatet från benchmarking NKI Resultatet för patientmåltider påverkas positivt av benchmarking NKI Störst positiv förändring har lokalvård underleverantör: 3.7 (juni 3,5) 5

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 6 Störst negativ förändring har textilservice, 3,9 (juni 4,2). Det är resultatet från benchmarkingens NKI (3,7) som drar ner medelvärdet Arbetsplatsservice är den tjänsten som når måltalet på 4,2 Ett något förbättrat resultat för Sisjödepån, lokalvård underleverantör och telefoniservice Ett något försämrat resultat för lokalvård, tvätteriet, kundservice inköp löneservice och fakturaservice. På ”ja” eller ”nej” frågan: ”Är du generellt nöjd med tjänsten xxxxx?” så har arbetsplatsservice högst andel ”ja”, tätt följda av Sisjödepån, lönservice och patientkost (från 90% och uppåt) forts Sammanfattade iakttagelser

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Minst andel ”ja” får lokalvård underleverantör Totalt var 84% svaranden nöjda med RnS tjänster i denna mätning (juni 84,8% och %) Frågan lite ändrad från frågan gällde då nöjdhet ”senaste månaden”) Gällande medelvärden för alla tjänster per kund så har samtliga minskat –Alingsås 3,7 (3,9) –NU 3,7 (4,0) –SkaS 3,8 (3,9) –SU 3,7 (3,8) –SÄS 3,8(3,9) 7

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Förklaringar till tabellerna Att ta beakta vid analys: medelvärdet per tjänst och kund från tidigare mätningar än 2014 är beräknat utifrån fler antal frågor = förbättrat resultat jämfört med 2014 juni = oförändrat resultat jämfört med 2014 juni = försämrat resultat jämfört med 2014 juni Medelvärden = alla frågors medelvärden dividerat med antal frågor Generell = Medelvärde för alla verksamheter som fått enkäten. 8

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 9 Medelvärden per tjänst Måltal 2014: 4,2 Röda siffror = under måltalet på 4,0 1 Sammanvägt medelvärde från RnS NKI och benchmarking

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 10 Medelvärden per tjänst Måltal 2014: 4,2 Röda siffror = under måltalet på 4,0 * Båda tjänsterna mättes 2012 tillsammans med enkäten för Fakturaservice

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Jämförelse resultat från NKI & Benchmarking TjänstNKIBenchmarking Lokalvård3,6 Patientmåltider3,53,9 Textilservice4,33,7 11

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – lokalvård, interna transporter, patientkost och tvätteri 12

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – Lokalvård och lokalvård underleverantör 13 *Lokalvård underleverantör– första mätningen 2013

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – Sisjödepån och Kundservice inköp 14 Kundservice inköp - första mätningen 2011

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – patientfakturering, fakturaservice, löneservice och telefoniservice 15

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 16 Medelvärden – måltal 2014 är 4,2 Jag är nöjd med tjänsten avseende: Måltal 4, juni 2014 nov Kvalitet3,83,93,73,6 Leverans i tid3,8 3,7 Bemötande4,3 4,24,1 Tillgänglighet--3,83,7 Återkoppling--3,73,6

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling / trend medelvärden per delfråga Måltal 4,2 17 Bemötande

REGIONSERVICEREGIONSERVICE nov Är du generellt nöjd med servicen för tjänsten xxxx? 18

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Jämförelse 2013* och 2014 Är du generellt nöjd med servicen för tjänsten xxxxx? 19

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Medelvärden alla* tjänster per kund 20 *Arbetsplatsservice ej med här i beräkningen av MV

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Hur vi arbetar vidare med NKI 2014 (nr 2 november) 1.Presentation för servicenämnd (via årsredovisning) 2.Presentation för medarbetare – februari/mars 3.Publicering av resultat – februari 4.Presentation för kund - mars 5.Ta kontakt med de personer som angett att de vill bli kontaktade – 30 mars 6.Analys och ev. revidering av handlingsplan – 18 februari analys klar Instruktion, resultat och mallar för analys & handlingsplan finns i powerpoint och word format på Alfresco > Regionservice Kunddokument > 3. NKI 21

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Jämförelser medelvärden mellan sjukhusförvaltningar – november

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Lokalvård – generell juni 2014 nov* Leverans i tid 3,23,13,9 3,83,6 Rätt kvalitet 3,02,83,53,43,53,4 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,43,24,0 3,83,5 Bemötande 3,73,64,3 4,2 Återkoppling 3,23,13,73,63,53,4 Medelvärde 3,23,13,83,73,83,6 23 * Sammanvägt värde Regionservice och benchmarking NKI resultat

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Lokalvård underleverantörer – Folktandvården, Habilitering & Hälsa och Närhälsan 2013*2014 juni 2014 nov Leverans i tid3,83,73,8 Rätt kvalitet3,03,13,3 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,03,33,5 Bemötande4,34,04,1 Återkoppling3,63,03,5 Medelvärde3,63,43,6 24 *Första året tjänsten mättes, tidigare enbart mini NKI

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Sjukhusintern logistik– Alingsås, Kungälv, NU, SkaS, Mölndal, Östra Sjukhuset, SÄS (Flytt, Mat, Patient, Post och Gods, Sophantering) juni 2014 nov Leverans i tid 3,6 3,83,63,53,8 Rätt kvalitet 3,7 3,9 3,83,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,6 3,73,93,5 Bemötande 3,8 4,04,1 4,2 Återkoppling 3,5 3,6 3,43,3 Medelvärde 3,6 3,73,83,7 25

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Patientmåltider – Alingsås, Kungälv, NU, SkaS, SU, SÄS juni 2014 nov* Leverans i tid4,35,04,2 4,0 Rätt kvalitet4,34,63,63,73,63,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,75,04,14,33,83,9 Bemötande4,84,94,3 4,24,0 Återkoppling4,44,93,9 3,43,8 Medelvärde4,44,74,0 3,83,9 26 * Sammanvägt värde Regionservice och benchmarking NKI

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Sisjödepån - generell juni 2014 nov Leverans i tid4,03,8 3,7 3,9 Kvalitet (på leveransen)3,83,73,93,73,9 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,0 3,7 3,9 Bemötande4,2 4,03,94,14,2 Återkoppling4,03,93,63,73,53,8 Medelvärde3,83,73,63,73,83,9 27

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Kundservice (Inköp) - generell juni 2014 nov Leverans i tid (svarstider per telefon)---3,73,4 Kvalitet (på tjänsten kontaktcenter & support) 3,8-3,8 1 3,53,4 Tillgänglighet (information & kontakter)3,94,13,33,73,4 Bemötande4,04,13,94,24,0 Återkoppling-3,93,03,73,5 Medelvärde3,9 3,43,83, löd frågan: Får du god service och support vid beställning

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Textilservice - generell juni 2014 nov* Leverans i tid4,0 --4,13,8 Rätt kvalitet3,73,84,14,24,03,7 Tillgänglighet ( information & kontakter) 4,44,14,8 4,44,2 Bemötande4,44,24,94,74,54,0 Återkoppling4,24,04,4 4,23,9 Medelvärde4,13,94,54,44,23,9 29 * Sammanvägt värde Regionservice NKI och benchmarking NKI

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Arbetsplatsservice Regionens Hus Mariestad & Regionens Hus Skövde (november) 2013*2014 juni 2014 nov Leverans i tid- 4,14,3 Rätt kvalitet4,1 4,2 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,5 4,34,2 Bemötande4,5 4,3 Återkoppling4,2 4,3 Medelvärde 4,14,2 30 *Första året tjänsten mättes

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Fakturaservice - generell juni 2014 nov Leverans i tid3,72,52,63,83,43,1 Rätt kvalitet3,02,12,43,93,5 Tillgänglighet (information & kontakter)3,42,42,73,83,73,5 Bemötande3,63,42,54,24,13,8 Återkoppling3,52,5 3,83,63,5 Medelvärde3,32,62,53,83,73,5 31

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Löneservice - generell juni 2014 nov Leverans i tid3,9 4,14,24,33,9 Rätt kvalitet3,33,44,14,24,13,9 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,83,64,14,23,93,7 Bemötande4,0 4,4 4,24,0 Återkoppling3,73,54,04,24,13,9 Medelvärde3,6 4,14,24,13,9 32

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Telefoniservice – generell juni 2014 nov Rätt kvalitet 3,22,63,74,23,63,9 Leverans i tid (svarstider) 3,52,4--3,33,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 2,93,23,9 3,33,5 Bemötande 3,93,64,34,44,14,3 Återkoppling 3,53,0--3,5 Medelvärde 3,42,93,74,13,63,7 33