Staffan Algers Professor i transportsystemanalys , KTH Så styr vi klimat (och miljö-)smart - exempel på avgiftsstyrning i verkligheten Staffan Algers Professor i transportsystemanalys , KTH
Vilka exempel? Singapore 1975 London 2003 Stockholm 2007 (2006) Valetta 2007 Milano 2008 (Durham 2002) (Oslo 1990, Bergen 1986, m fl norska städer)
Singapore Koppling till framkomlighetsmål Priset varierar över tiden 45 - 65 km/h för motorvägar 20 - 30 km/h för andra huvudvägar Priset varierar över tiden 20-minutersintervall 5 minuters ”graduation” … och över vägnätet Taxorna revideras var tredje månad Även MC betalar Cash card i dosa i fordonet Intäkterna inte specialdestinerade
Singapore - priser
Singapore – senaste ändring 1 SGD = C:a 5 kr
Singapore - effekter Jämfört med tidigare system (manuellt) Tidigare daglig avgift 2 – 3 SGD Nu 0,5 – 2,5 SGD per kontrollpunkt Varje resa kostar C:a 10 -15 procents minskning
London Syfte: Minska trängseln Kraftigt förbättra busstrafiken Minska restidsosäkerheten för bilister Göra varudistributionen mer effektiv Dessutom Säkerhets- och miljöeffekter Intäkter för transportåtgärder
London kl 0700 - 1800 2003 – 5 £ 2005 – 8 £ 2007 – 8 £ Undantag Boende 90 % rabatt El- och Alternativbränslefordon Fordon med minst 9 säten Skrinlagt förslag: 25 £ för bilar > 226 g/fkm CO2 2003 – 5 £ 2005 – 8 £ 2007 – 8 £
London Trafikminskningar
London Introduktionen av avgiftssystemet beräknas ha inneburit 2% till 5% färre olyckor med personskada NOx -8 procent PM10 -6 procent Utvidgningen med den västra delen: -2,5 % NOx -4 % PM10 -6 % CO2
London Sixth Annual Impacts Monitoring Report Trafiken till den ursprungliga zonen förblir 21 procent lägre än före introduktionen (70,000 färre bilar per dag) Trafiken till den nya delen av zonen har minskat med 14 procent (30,000 färre bilar per dag) Antalet busspassagerare har ökat med 6 procent under avgiftsbelagd tid Antalet cykelresor har ökat med 12 procent till den nya delen av zonen
London Trafiken har minskat, men medelhastigheten har inte ökat Minskad vägkapacitet, vägarbeten samt mer plats till cyklister och fotgängare £137 miljoner år 2007/08, att återinvestera i Londons trafiksystem Effekter på affärslivet Inte urskiljbara Hyrorna i västra zonen ökade mer än i övriga innerstaden och i jämförbara lägen.
Stockholm 10-20 kr per passage till/från innerstaden Vardagar 6.30-18.30
Målen har väsentligen uppfyllts ”10 - 15 % mindre trafik till/från innerstaden” Blev 20-25% ”Ökad framkomlighet” Kötiderna ner 30-50% i och kring innerstaden Essingeleden ung. som förut ”Minskade utsläpp” 14% mindre i innerstaden; 2,5% i länet ”Invånarna ska uppleva att stadsmiljön förbättras” Oklart – svårt att definiera och mäta
… även efter permanentningen
… gäller även trängseleffekten Som under försöket – i innerstaden dock från lägre nivå Små effekter både nu och under försöket
Inställningen till trängselskatten efter genomförandet 48% 27%
Undantagen ökar…
Avgifterna urholkas… Inflationen Skatten avdragsgill För företag För privatpersoners arbetsresor (knappt 40 %) C:a 1/3 räknar med att göra bilavdrag 10 kr blir drygt 4 kr Ingår i förmånen för förmånsbilar Ingen kostnad för förare med arbetsgivarbetald bil 10 kr blir knappt 4 kr för förare med s.k. bruttolönebil Systemets legitimitet – att skapa framkomlighet!
Milano Ecopass syftar till att Förbättra luftkvaliteten genom att minska PM10 utsläppen med 30 % i Cerchia dei Bastioni Minska trängseln genom att minska antalet inommande fordon med 10 % Därigenom också öka hastigheten på kollektivtrafiken Förbättra kollektivtrafiken genom att återinvestera alla Ecopass intäkter i hållbar trafik och miljö
Milano
Milano Ecopass krävs 07.30 - 19.30 måndag – fredag Avgiften beror av fordonets miljöklass Betalas senast dagen efter
Milano
Milano Rabatter Ökad kollektivtrafik 50 dagar till halva priset 50 ytterligare dagar med 40 procents rabatt Endast personbilar Boende 50 – 150 Euro per år Ökad kollektivtrafik 16 % ökat utbud
Milano Effekter på antalet passager (%) -14,4 % inom Ecopassområdet, 3,4 % utanför
Milano Andel “gröna” / “icke gröna” fordon
Milano Kommersi-ella fordon Person-bilar Icke “gröna” fordon Passager före Ecopass Passager december 2008 Differens Differens % “Gröna” fordon Passager före Ecopass Passager december 2008 Differens Differens %
Milano Effekter (jämfört med oktober 2007) Medelhastighet +4 % (+7% för buss) PM10 -19 % NOx -11 % CO2 – 9 % Kollresor + 6 % Olyckor -14 % (jämfört med hela 2007)
Valetta Syfte Systemskifte Öka tillgängligheten Få bort omfattande gatuparkering Minska utsläppen Systemskifte Tidigare 30 000 V-licenser (50 Euro /år) Nu Controlled Vehicular Access (CVA) system Alla fordon (270 000) tillåtna
Valletta
Valetta
Valetta CVA-systemet läser nummerskylten med kamera vid in- och utpassage Systemet beräknar tiden som fordonet uppehåller sig i zonen och räknar ut kostnaden Undantag för boende inom zonen
Valetta
Valletta Trafiken har ökat Effekterna oklara f.ö.
Trängsel/miljöavgifter… Singapore, London, Stockholm, Milano, Valletta Avgifter i storleksordningen 0 – 100 SEK Avgifterna kan ge effektiv reduktion av trafik och miljöeffekter Kan utformas på olika sätt beroende på syftet Behöver successivt anpassas till trafik- och fordonsutveckling
Tack för uppmärksamheten! algers@infra.kth.se