Att vara professionell

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Gymnasiearbetet p..
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Vad är undersökande arbete
En återupptäckt … ” Svensk kristenhets största behov är inte i första hand mer pengar, fler anställda och bättre metoder – utan en återupptäckt av evangelium.
Välkomna!.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY Ulla Runesson Göteborgs Universitet Högskolan i Skövde.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Vi som genomfört denna Learning study är:
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Lärares planeringsarbete!
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Föräldramöte augusti 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Elevaktiva utvecklingssamtal
Läroplansträff Välkomna!.
Skolutveckling via digitala medier
Mervärden och aha-upplevelser
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Mobila enheten Salems kommun *.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Föräldramöte 19 sept Presentation och fika - Klass 6D! - Planeringssidan och intensivveckor - Sjukanmälan - Läxläsning - Besöksvecka v 41 - Mentor.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
BFL Bedömning för lärande
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?

Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Att vara professionell Henrik Hansson Joakim Magnusson Lärares erfarenheter av Learning Study.

Learning study projekt i Öjersjö Skolår 6-8 Decimaltal Proportionalitet Negativa tal Kort division Dimensionsanalys Engelsk läsförståelse Spanska pronomen Inflation (pågående) Skolår 0-2 Tiotalsövergång i subtraktion Likhetstecknets betydelse Area Mätning Skolår 4-5 Bråk Vinklar Formler Jocke Sammanlagt 20 lärare

Vad gör vi med vår planeringstid? Skaffar/får information om och diskuterar organisation. Ordnar praktiska saker. Elevsamtal/konfliktlösning/Uppföljning Föräldrasamtal/åtgärdsprogram/utredningar/ uppföljningar. Kontakter med andra pedagoger. Lite tid för lektionsplanering.

Hur planerade vi tidigare för att eleverna skulle lära sig det vi ville? Själva / för många kvalitet? Diskuterar form/arbetssätt/material osv. Mycket fokus på hur lektionen ska gå till.

Learning study - erfarenheter Svårt till en början. Skapar engagemang. Känsla av att vara professionell. Gemensamt ansvar och mål. Samma språk Innehållet styr arbetssättet. Mer medvetna om vårt uppdrag. Fantastisk kompetensutveckling.

Personlig resa Att kritiskt granska sig själv. Skydda – Utmana? 8/3 3/8

Slutreflektioner Learning Study tar tid och kraft. Injektioner av Learning Studies – John Elliot. Vad vi fokuserar på i vår planering och undervisning, gör skillnad för elevernas lärande. Learning Study ger känslan av att vara professionell.

Kalendariet Vt-07 Möte 1 070301 v 9 Föreläsning och seminarium kring Learning Studies Möte 2 070308 v10 Litteraturdiskussioner om LS. Fokus på objektet. Prel val av objekt Möte 3 070322 v 12 Objektet, vad innebär det att kunna? Vilken kunskap? Tester? Didaktisk litteratur. Möte 4 070329 v 13 Litteraturdiskussioner. Revidera förtest Möte 5 070419 v 16 Se resulttat av förtester. planera lektion 1. Möte 6 070503 v 18 Planera lektion 1. Möte 7 070510 v 19 Se film 1 och tester. Planera lektion 2 Möte 8 070524 v 21 Se film 2 och tester. Planera lektion 3. Möte 9 070531 v 22 Se film 3 och tester och avsluta. Förbered presentation

Vision En Learning study på gång alltid. Ett ännu större fokus på undervisningens betydelse för elevers lärande i de olika kollegierna och arbetslagen. Ett ännu bättre elevresultat än idag. Inga underkända slutbetyg i något ämne. Learning study som en naturlig del av vår fortbildning och verksamhet: - ”Vilka två studier ska vi ha nästa år och vilka vill vara handledare?” Inga-Lill

Premisser för den enskilda läraren Startföreläsning 1/3 - 2007 9 möten a 90 min. Samtliga under torsdagar 15.00- 16.30 Läsning av litteratur Förberedelser av undervisning Planering, tester, filmning av undervisning, analys av undervisning Förberedelser och presentation av resultat i juni för kollegor Tuula

Premisser för handledaren Övergripande ansvar, framtagande av litteratur, sammanhållande av möten. Utformning, genomförande och analys av förtester. Filmning av undervisning. Utformning, genomförande och analys av eftertester. Sammanfattande funktion. Tuula

Förutsättningar En Learning Study tar ca 10 veckor om man har ett möte i veckan på ca 60-90 min. Vi gjorde en studie/termin. Man bör inte hålla på med andra projekt under tiden. 2 dagar per studie kompades ut, trots att studierna gjordes inom den arbetsplatsförlagda tiden. En gruppledare behövs som filmar, hittar litteratur och ”håller i” mötena.

Tiden? Lärarna använde sin kompetensutvecklingstid trots att mötena låg inom arbetstid 2 dagar per learning study fick kompas ut på höstlov/efter skolavslutning Lärarna deltog inte i andra projekt samtidigt En person behöver ca 3 timmar i veckan för att filma, testa mm