Exposé, stategiska insatser ´Wallenbergsstiftelsen Storstadsmedel Externa & Interna mål Regional spridning och nya samarbetspartners - Näktergalen pilotprojekt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Benchmarking av pedagogiska utvecklingsenheter Universitetspedagogiskt centrum, Mona Fjellström.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Nya Elementar!.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Lösningsfokuserat arbetssätt
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Mentorsprojektet Näktergalen Ett samarbete mellan Borås Stad, Högskolan i Borås och Sjuhärads Kommunalförbund
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Välkomna till.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Vem är du?.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Valideringsprocessen
NÄKTERGALEN
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Överenskommelse om samordning kring barn
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Söderhamnsmodellen.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Genomlysning av vår organisation
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Mariehamn, Åland 13 – 17 okt. Nordplusnätverket Eko-Tek Nord.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Grants office inforMation
Planering i matematikundervisning
Kommunikation och social förändring Ht 2010
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
Välkomna till Ungoteket!
Presentationens avskrift:

Exposé, stategiska insatser ´Wallenbergsstiftelsen Storstadsmedel Externa & Interna mål Regional spridning och nya samarbetspartners - Näktergalen pilotprojekt K-stad, H-borg (2004) Permanent verksamhet vid Malmö högskola (2005) Nationella spridning och samarbetspartners Pilotprojekt Borås, Växjö ( ) Internationella spridning och nya samarbetspartners -EU medel MentorMigration (2006) InterGen (2010) Patent och registreringsskydda Näktergalen Nordiskt samarbete Nattergalen, Barn- og likestillning (2008) Förankra konceptet …Prova olika målgrupper Näkterrgalen Senior (2007), ungdom (2009), entreprenör (2009), Personal (2012) Nightingale Network – Erfarenhetsutbyte (2010)

Kortsiktiga och långsiktiga mål Arbeta för ”goda relationer” samt högst 10 % avhopp Barnrekrytering(barnbroschyrer, översättningar, intervjuer & matchning, avhoppsstatistik) Studentrekrytering(intervjuer, matchning, utbildning, mentorsstöd, self-efficacy, kommunikation, It´s learning) Vi vill vara ledande aktörer inom mentorskap (studera, dokumentera, fördjupa bok Olika fördjupningsarbete Handledning, samarbete med skolorna, studiedag boken Samverkan internt och externt BOKSLUT

Att skapa goda relationer Det finns samband mellan mentorns förståelse och förväntan och vilken relation som utvecklas Att mentorn reflekterar över sin egen självbild, sitt mål med mentorskapet - min roll, mina förväntningar och mitt förhållningssätt Stärka mentorn ( self-efficacy) som i sin tur kan stärka barnet

Goda relationer – positiv utveckling * Kompetens och motivation *Förutsättningar/interna faktorer *Self efficacy *Positiva förväntningar och inställning Relationsstadier

Familj SDF Fosie Malmö Stad Kultur fritid m.m Borås Helsingborg Växjö SDF S Innerstaden SEVED Kristianstad EU+ network Tyskland Spanien Finland Schweiz Norge (8 universitet) Österrike LS HS KS CTS OD Entreprenör I5 (CKB) BARN Senior organisation & cooperation Höör InterGen; DE, AU, ES, UK, SL Personal Hyllie Mosippan Sverige

Näktergalen Sweden : Malmö Borås Helsingborg Kristianstad Växjö Nattergalen Norway : Stavanger Bergen Bodø Lillehammer Oslo Sør-Trøndelag Telemark Østfold Agder.

Näktergalen, Nightingale, Nattergalen Organisation; Högskola/Universitet anställningsform, antal projekt, verksamhet Ekonomisk bidrag från staden, högskolan/ universitetet, fonder Kurs ECT credit points,lön,bidrag I samarbete med skolor, kommuner, organisationer eller associationer

Welcome to

To promote the idea of mentoring To deepen the knowledge about mentoring To connect mentors from all over Europe To facilitate new partnerships To share the experiences by publications To engage in research Objectives of the Nightingale Network

Life skills Informal learning i en vardaglig kontext En autentisk en-till- en relation kompensatorisk effekt, social, kognitiv, modellärande, dialog, en kanon av värderingar Lärande - en biprodukt

Kvalitativt 141 Mowglis barn 158 barn kontrollgrupp frågor till lärarna frågor och intervjuer föräldrar frågor till barnen analys av dagbok (mentorns) Testing with standardized psychological methods Testing the cortisol-level (in hair-samples)

Mentees: Teachers: Scales Tests Diaries Parents Cortisol-Analysis (Hair) Mentors: Selfassessment: Scales Factoranalysis Tests

Method: Correlating the cortisol level (hair) with the style of mentoring as it appears in the entries of diaries (of mentors)

Comparison of means: teacher’s assessment N = 102 Red = at the beginning Green = after one year of mentoring Skala 1 = that’s true Skala 5 = doesn’t apply

Conclusion There is a significant correlation between „Balu‘s“ self-awareness (mediator variable) And „Mowgli‘s“ cortisol-level. Cortisol level = indicator for competencies to cope with stress

Handledning- reflektionsprocess – lärande Dewey : Things are experienced but not in such a way that they are composed into an experince

Mötet med barnet I mötet & mellan träffarna Mellan mötena, i månadsrapporten I studentens utb. i nya situationer

Månadsrapporter Oktober Reflektioner: Vilka är dina och ditt mentorsbarns förväntningar inför mentorsåret? (båda svarar) (förväntningar Motivation…) November Reflektioner: Nu har du träffat ditt barn i åtta veckor. Har det varit som du förväntade dig när du sökte till Näktergalen? Eller har det varit annorlunda? I så fall, på vilket sätt? December Reflektioner: Efter tre månader med ditt mentorsbarn, Vad tycker du är svårt i relationen? Vad tycker du är lätt?

Januari Reflektioner: Hur har du gjort för att skapa en god relation till ditt mentorsbarn? Ge några konkreta exempel Februari Reflektioner : På vilket sätt har du som mentor bidragit till att stärka ”ditt barn”? Ge ett konkret exempel. Mars Reflektioner: Beskriv en situation i ditt mentorskap som du har lärt dig något av. Vad hände och vad lärde du dig? Hur kommer du att kunna använda dig av den kunskapen? April Reflektioner: Hur har du använt dig själv i ditt uppdrag som mentor? Vilka egenskaper, kompetenser har du valt att lyfta fram respektive inte lyfta fram och varför? Maj Avsutningsdagen ………… Sista dagen för inlämning av samtliga månadsrapporter, Årsberättelsen och Utvärderingen av mentorsåret är på tisdag den 29 maj!