Årskurs 9 Entréskolan vt 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Föräldramöte 12 september 2011
Kursplaner (årskurs 7-9)
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
BETYG I ÅRSKURS 6.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Riksdagens uppgifter! Riksdagen beslutar om lagar i Sverige
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Vilken ska bort och varför
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Vilken ska bort. Fundera TYST och skriv ert svar i skrivboken
Läroplansnätverk förskola
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kunskapskrav och matriser
Den svenska författningen
Förmågor och centralt innehåll
Föräldramöte åk 4 Måndag 25 augusti 2014
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Vem är det som bestämmer?
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Välfärd och Ideologier
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att lära sig att analysera
Hur gör UNF skillnad i politiken?
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Så styrs Sverige.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Flyktingfrågan.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Politiska partier och ideologier
Reklam eller redaktionellt budskap?
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Årskurs 9 Entréskolan vt 2013 Vem bestämmer? Årskurs 9 Entréskolan vt 2013

Årskurs 9 Hur styrs Sverige? Riksdag Regering EU

Uppgift Ni ska i er studiegrupp skapa en informationsfolder eller annan informationskanal för elever i årskurs 6 om hur Sverige styrs. Huvudfrågeställningen = reflektionsfråga

Förmågor I svaret i er film och i reflektionsfrågan ska ni kunna beskriva de förmågor som ni ska utveckla inom de olika ämnena som ni arbetar med i arbetsområdet.

Samhällskunskap Reflektera över demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser inom kommunen. Analysera och kritiskt granska kommunens ansvar ur ett ekonomiskt och politiskt perspektiv. Reflektera över hur kommunen formar och förändrar samhället. Söka information om kommunen från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.

Engelska Förstå och tolka innehållet i engelsk text. Kommunicera i skrift på engelska. Skriva en sammanfattning av informationsfoldern på engelska.

Bild Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.   Tänk på att använda er av olika bilder som passar till informationen i er informationsfolder.

Innehåll - Varför är Sverige ett demokratiskt land? - Vem har makten i Sverige? -       Vilken funktion har riksdag och regering i  ett demokratiskt samhälle? - Hur tas ett beslut i riksdagen? -       Hur formar och förändrar riksdagen samhället? - Vilka ansvarsområden har riksdagen? -       Hur arbetar riskdagen/regering? -       Hur kan du som invånare påverka riksdagen beslut? -       Vilken funktion har EU i Sveriges beslutsprocess?