Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Brukarfokus i biståndshandläggning
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Staten och det civila samhällets organisationer
Handlingsplan för matematikutveckling
Nordisk slutkundsmarknad
Utvärdering av projekt
Summering av brainstorm 2
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Valideringsprocessen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Med brukarna i centrum - kort om Begripsam Finansiärer: Arvsfonden, Konsumentverket, PTS, Vinnova, SKA-rådet UD2014 The web and cognitive disabilities.
Mervärden och aha-upplevelser
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Kartläggning av inköpsprocessen
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet Runö folkhögskola
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Svenska Brukshundklubben Annika Sällvik.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
UD2014 The web and cognitive disabilities 18th of June 2014 Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet.
Energiklok Affärsrådgivning Ett verktyg för att skapa framtidens kostnadseffektiva, konkurrenskraftiga och energikloka företag. Startmöte 4 oktober.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ramverk för patientmedverkan
Digitaliseringens möjligheter och problem
David Mattsson Hälsopedagog på Sociala omsorgsförvaltningen, Borås stad.
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård ett av de nya nationella målen för folkhälsan
Pensioner och försäkringar
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Ett projekt på neurorehab Rehab Väst
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Presentationens avskrift:

Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och processer Runö Folkhögskola, Begripsam-projektet Cissi Olsson

Övergripande mål för folkbildningen: Tillsammans med andra öka sin kunskap och bildning för personlig utveckling och delaktighet i samhället Syfte/ mål för utbildningen inom Begripsam: Utbilda personer med egen erfarenhet av funktionsnedsättning till ”tillgänglighetsambassadörer” med fokus på digital tillgänglighet

Delmål Utveckla och kunna förmedla kunskap om kognitiva funktionsnedsättningar och behov av anpassningar Utveckla kunskap om tillgänglighet samt metoder för att testa, mäta och utvärdera Möta myndigheter och tjänsteutvecklare för kunskap och påverkan

Kunskap om mig själv: Därför att: ? ? Kombinerat med generell kunskap ger: Förslag till anpassningar Ökad tillgänglighet Det här funkar dåligt - för mig. Det här funkar bra - för mig.

Delmål: Kognitiva funktionsnedsättningar och behov av anpassningar - utveckla och förmedla kunskap Kursinnehåll Olika funktionsnedsättningar: - deltagares egna erfarenheter -fakta från professionella Individen som helhet Metod Föreläsningar/presentationer, reflektion, frågor, diskussion Resultat/erfarenheter Lärorikt. Ökad förståelse o insikt. Stärker självkänslan. Likheter och olikheter. ”Kulturkrockar”. Tillgänglighet för alla – går det? Det behövs struktur o strategier för hur deltagarna framöver ska informera andra utanför och efter utbildningen. Hur blir det en utbildning av det vi gör på Runö?

Delmål: Utveckla kunskap om tillgänglighet samt metoder för att testa, mäta och utvärdera Kursinnehåll Information och tjänster på nätet, tjänsteutvecklare presenterar Kognitiv tillgänglighet i undervisning - kontinuerlig förändring av formerna i kursen Standardisering Metod Tester, testformulär, verktyg för utvärdering, testöversikt, diskussion, workshops Schema/program, timetimer, lokalutformning, presentationsform mm.) Föreläsning, redovisning från möte, workshops Resultat/erfarenheter Behov av olika anpassningar. Behov av olika sätt att utvärdera. En utmaning att hitta en pedagogik som funkar för olikheterna men där målet är gemensamt. Förslag på daglig sammanfattning funkade bra – dåligt. Hur blir det en utbildning av det vi gör på Runö?

Delmål: Möta myndigheter och tjänsteutvecklare för kunskap och påverkan Kursinnehåll Myndigheter o tjänsteutvecklare presenterar verksamheter Metod Presentation, frågor, diskussion, tester, utvärdering, Resultat/erfarenheter Återkoppling från myndigheter och tjänsteutvecklare visar på att de fått ny insikt. Deltagare i utbildningen deltar och medverkar i föreläsningar, konferenser och möten utanför utbildningen. Hur blir det en utbildning av det vi gör på Runö?

Utbildningen innebär att: den är inte en färdig utbildning vid projektets start utan den växer fram under projektet deltagarna har flera roller: - lära av varandra och andra föreläsare (elevroll) - lära ut till andra deltagare, ledare och externa aktörer (expertroll) - lära sig själva genom praxis; att presentera/föreläsa, testa och utvärdera (elev- och expertroll) - påverkan på externa aktörer (påverkansroll) - påverkan på utbildningen internt (påverkansroll) ledarna har flera roller: - tillhandahålla innehåll i utbildningen (lärarroll) - organisera och omorganisera utbildningen (administrations/organisationsroll) - lära av deltagarna och andra föreläsare (elevroll) - lära ut till deltagare och andra ledare (expertroll)

Hur ska en framtida utbildning se ut?