Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och processer Runö Folkhögskola, Begripsam-projektet Cissi Olsson
Övergripande mål för folkbildningen: Tillsammans med andra öka sin kunskap och bildning för personlig utveckling och delaktighet i samhället Syfte/ mål för utbildningen inom Begripsam: Utbilda personer med egen erfarenhet av funktionsnedsättning till ”tillgänglighetsambassadörer” med fokus på digital tillgänglighet
Delmål Utveckla och kunna förmedla kunskap om kognitiva funktionsnedsättningar och behov av anpassningar Utveckla kunskap om tillgänglighet samt metoder för att testa, mäta och utvärdera Möta myndigheter och tjänsteutvecklare för kunskap och påverkan
Kunskap om mig själv: Därför att: ? ? Kombinerat med generell kunskap ger: Förslag till anpassningar Ökad tillgänglighet Det här funkar dåligt - för mig. Det här funkar bra - för mig.
Delmål: Kognitiva funktionsnedsättningar och behov av anpassningar - utveckla och förmedla kunskap Kursinnehåll Olika funktionsnedsättningar: - deltagares egna erfarenheter -fakta från professionella Individen som helhet Metod Föreläsningar/presentationer, reflektion, frågor, diskussion Resultat/erfarenheter Lärorikt. Ökad förståelse o insikt. Stärker självkänslan. Likheter och olikheter. ”Kulturkrockar”. Tillgänglighet för alla – går det? Det behövs struktur o strategier för hur deltagarna framöver ska informera andra utanför och efter utbildningen. Hur blir det en utbildning av det vi gör på Runö?
Delmål: Utveckla kunskap om tillgänglighet samt metoder för att testa, mäta och utvärdera Kursinnehåll Information och tjänster på nätet, tjänsteutvecklare presenterar Kognitiv tillgänglighet i undervisning - kontinuerlig förändring av formerna i kursen Standardisering Metod Tester, testformulär, verktyg för utvärdering, testöversikt, diskussion, workshops Schema/program, timetimer, lokalutformning, presentationsform mm.) Föreläsning, redovisning från möte, workshops Resultat/erfarenheter Behov av olika anpassningar. Behov av olika sätt att utvärdera. En utmaning att hitta en pedagogik som funkar för olikheterna men där målet är gemensamt. Förslag på daglig sammanfattning funkade bra – dåligt. Hur blir det en utbildning av det vi gör på Runö?
Delmål: Möta myndigheter och tjänsteutvecklare för kunskap och påverkan Kursinnehåll Myndigheter o tjänsteutvecklare presenterar verksamheter Metod Presentation, frågor, diskussion, tester, utvärdering, Resultat/erfarenheter Återkoppling från myndigheter och tjänsteutvecklare visar på att de fått ny insikt. Deltagare i utbildningen deltar och medverkar i föreläsningar, konferenser och möten utanför utbildningen. Hur blir det en utbildning av det vi gör på Runö?
Utbildningen innebär att: den är inte en färdig utbildning vid projektets start utan den växer fram under projektet deltagarna har flera roller: - lära av varandra och andra föreläsare (elevroll) - lära ut till andra deltagare, ledare och externa aktörer (expertroll) - lära sig själva genom praxis; att presentera/föreläsa, testa och utvärdera (elev- och expertroll) - påverkan på externa aktörer (påverkansroll) - påverkan på utbildningen internt (påverkansroll) ledarna har flera roller: - tillhandahålla innehåll i utbildningen (lärarroll) - organisera och omorganisera utbildningen (administrations/organisationsroll) - lära av deltagarna och andra föreläsare (elevroll) - lära ut till deltagare och andra ledare (expertroll)
Hur ska en framtida utbildning se ut?