Förändringsarbete: Vanföreställningar och Realiteter Forum för verksamhetsutvecklare, Västra Götalandsregionen, 15/4 2004 Professor Udo Zander Institute.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Heart to Change – att leda förändringsarbete
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
”Jag har ställt en dörr öppen…”
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Städningens filosofi!. Jag tvättar inte mina fönster därför att… Jag älskar fåglar och vill inte att någon av dom ska flyga rakt in i ett blankt fönster.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Välkomna Denna föreläsning/föreställning bygger till stor del på mina egna erfarenheter av ett fantastiskt liv. Ett liv som präglats av djupa dalar och.
Hur bör samhället organiseras
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
ERGONOMI Vad är det?.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Samma fast olika eller olika fast samma?
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Mer flygsport till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Vad vår hjärna kan lura oss!
Innehåll Profeten ’Isa (Jesus) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Music: Nightengale Serenade
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Översikt  Sista lektionen (10)  Vad lärde vi oss sist?  Profetens rättigheter över hans nation (ummah) 8 punkter.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
MOTIVATION.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Religion?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Presentationens avskrift:

Förändringsarbete: Vanföreställningar och Realiteter Forum för verksamhetsutvecklare, Västra Götalandsregionen, 15/ Professor Udo Zander Institute of International Business Handelshögskolan i Stockholm

Förändringsfilosofi ? Ni är i gott sällskap..! “Allting förändras ständigt”: Herakleitos: “Panta Rei” Hegel: “Dialektiken” Bergsons hela filosofi “Ingenting förändras någonsin”: Parmenides och Eleaterna: “sanna värden består” Platon: “idévärlden består”

Förändring: människans villkor Vem är detta? Ja, inte är det jag, eftersom bilden är över fyra år gammal… …och så gott som varje atom i mina miljarder celler bytts ut... …eller är det jag? Vad ÄR jag? (…och vad är en organisation...?) “Jag” känner mitt ansvar.

Organisationsförändring I: rationell anpassning*

Organisationsförändring II: slumpmässig omvandling

Organisationsförändring III: “populationsekologi”

Era erfarenheter av förändringsarbete Vad gör det nödvändigt att förändra?/ Varför måste vi förändra? Vilka är de största hindren för förändring? / Varför kan vi inte förändra ([snabbt] nog)? Vad skiljer framgångsrikt från icke framgångsrikt förändringsarbetet? Vilka är de viktigaste nycklarna till framgång / orsakerna till misslyckande?

Hur ofta lyckas förändringsarbete – givet vad vi vet från andra organisationer?

En av tio

Den heliga regeln

Vilka resultat kan vi alltså förvänta oss av förändringsarbete? Konsekvenser av och förklaringar till

Konsekvens 1: en syn på karriären… Vem hittar vi i toppen?

Konsekvens 2: olika typer av upplevelser 1) De självbelåtna 2) De oövervinneliga 3) De resignerade 4) De cyniska Historisk framgång liten stor Antal många föränd- ringar få

De självbelåtna Baseras på historisk framgång och få förändringsförsök “vi kommer att lyckas i framtiden på samma sätt som vi lyckats historiskt” “låt saker vara som de är” “laga inte det som inte är trasigt” “sitt still i båten”

De oövervinneliga Baseras på historisk framgång och många förändringsförsök “allt vi tar i blir guld” “lyckan står den djärve bi – låt oss ligga i framkant” “kan vi inte ta större grepp?” “äntligen en ledning med visioner och handlingskraft!”

De resignerade Baseras på historiskt misslyckande och få försök att förändra “det här kommer nog inte fungera heller” “min position ger mig ingen makt att påverka” “jag har inte färdigheterna, bakgrunden eller turen som krävs” “vi får aldrig det stöd vi behöver” “vår grupp får aldrig vara med när de stora besluten fattas” “varför ska vi göra detta? Det spelar ju ändå ingen roll”

De cyniska Baseras på historiska misslyckanden och många förändringsförsök “vem tror de att de lurar – ingen kan få det här att flyga” “jag förstår inte att de orkar – detta kommer inte heller att fungera” “Det här är bara mer av samma gamla vara” De ansvariga för förändringsarbetet är inkompetenta, lata, oärliga, själviska, opålitliga, och har motiv som verkligen kan ifrågasättas.

Revolutionär förändring: Gary Hamels evangelium Leta och dröm! Var subversive! Glöm erfarenheter! Hitta kättaren och lyssna! Strunta i “management by fear”! Ta bort “intellektuell incest”! (lyssna till de unga och annorlunda) byt perspektiv! Kommunicera uppåt och neråt i hierarkin! Ta konsekvenserna!

Kan vi förändra en organisation med många... …självbelåtna… …oövervinneliga… …resignerade… …cyniska… …människor på samma sätt? Hjalmar om människan…

Farliga idealmodeller Arrogans/ Självbelåtenhet Chockfas Lärandefas Förnekandefas Acceptansfas Depressionsfas

Vår huvudförklaringen till ? Människors motstånd mot förändring

Varför finns förändringsmotstånd? Ökar rädsla och ångest inför konsekvenser (hot mot den personliga tryggheten och förtroendet för den egna kapaciteten att klara av det nya) Hotar Status Quo Hotar sättet vi förstår världen (självrättfärdigande, defensiva resonemang) Hotar etablerade sociala relationer Rotat I misstro mot de som driver på förändringen Rotat I olika verklighetsuppfattningar Motståndet är en funktion av den konstruerade verklighet människor lever i!

Kampen mellan det gamla och det nya “Innovation gör till fiender alla de som hade framgång under den gamla regimen, medans endast ljummet stöd kan förväntas från de som kommer att få framgång under den nya. Deras stöd är skralt delvis beroende på deras rädsla och delvis därför att de är allmänt klentrogna och aldrig riktigt litar på nya saker om de inte själva testat dem genom egen erfarenhet.” (Macchiavelli, Fursten)

Pionjärens villkor

Är förändringsmotstånd fel?

Förutsägbart motstånd på organisationsnivå Föreställ er en uthungrad desperat stam som vanligtvis livnär sig på potatis… Föreställ er att två spanare hittar stora mängder okända, intressanta röda svampar och tar med sig några exemplar hem… Vad händer sedan…?

Missionärer Troende “Munnens bekännare” Åskådare Vänta-och-se-are Bryr sig inte Vet inte Skyttegravskrigare Öppna opponenter Emigranter

Förutsägbart motstånd i er arbetsgrupp beroende motberoende oberoende samberoende Kom ihåg: * motstånd under motberoendefasen försvinner om ledaren låter gruppen hållas * grupper är inte suicidala !