Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Swedish Welcome 6 huvudstrategier 1. Destinationsutveckling för destinationer i världsklass 2. Attrahera kapital som accelererar utvecklingen av näringen 3. Samverkan mellan privat och offentlig sektor 4. Attrahera utvalda målgrupper 5. Entreprenörskap, företagande och kompetens 6. Hållbar besöksnäring
Kategorier Upplevelser (aktiviteter, sevärdheter) Boende –Bed and breakfast –Pensionat –Gästgiveri –Vandrarhem –Stuga –Hus –Lägenhet –Hotell (2015)
Specifikation Detta är viktigt!
Hemliga besöket
Bokade mötet
Rapport
Certifikat 5- Enastående 4- Utmärkt 3- Mycket bra 2- Bra 1- Godtagbart
E -Certifikat
Swedish Welcome AB +140 medlemmar med turismverksamheter drivs som aktiebolag utan vinstintresse säte i stockholm 13 anställda varav 8 rådgivare kategoriserar, certifierar, bekräftar och rådger
Gästen 1.Tryggare val 2. Bättre upplevelse 3. Rent samvete
1.Spegelbild & råd 2.Nöjdare & fler gäster 3.Ökad lönsamhet 4.Motiverad personal 5.Investeringar 6.Fokus på hållbarhet 7.Trygghet i samarbete Företag
Destinationen 1. Förebilder som visar vägen 2. Certifierade produkter 3. Trygghet i marknadsföring 4. Hållbarhet på riktigt 5. Möjlighet att mäta ”Utmaningen är inte att växa utan att växa rätt”
Myskoxecentrum
Myskoxcentrum 2014
Fjällbyn
Fjällbyn 2014
En våg av leenden börjar spridas
Välkomna att följa med på resan
Startkostnad kr Serviceavgift 500 – 1500kr/mån Bindningstid 36 mån, därefter löpande Pris för företag
Ideella föreningen Swedish Welcome äger Swedish Welcome AB till 100% utser styrelse för Swedish Welcome AB ansvarar för att säkerställa utvecklingen av Swedish Welcome AB medlemmar –Regionala turistorganisationer
Specifikation vad som krävs Hemligt / Bokat besök - återkommnde Rapport Officiell certifiering Rådgivning Indirekt marknadsföring Vår tjänst
Steg till certifierad medlem Anmälan – Start idag. Besök – Hemligt & bokat Certifiering - inom 4 veckor från det bokade besöket
Verktyg 1.Löften till gäst 2.Kategorisering 3.Minimikrav 4.Bedömning 5.Rådgivning
Enkel start 1.Plocka de lågt hängande frukterna först. 2.Informera din gäst 3.Var stolt, tala om hur bra du är. 4.Hjälp gäster du vill ha att ta sig till dig 5.Var aktiv – proaktiv räcker ej 6.Sätt dig ner och gör en plan 7.Ta emot hjälp 8.Räkna…….. långt. 9.Besök dig själv, eller besök varandra. 10.Fira framgångar och låt alla vara med