Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Pedagogisk verksamhetsidé
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Hur tänka och göra som processtödjare
Samordning – samverkan - samarbete Falkenberg 21 november 2011 Berth Danermark
Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Riktlinjer för presentationer
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
arbetskooperativ Luleå
Välkommen till information om utvecklingsarbete
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Att tillsammans påverka!
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Process: Lönekriterier
Respekten för människan
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Etik och ledarskap.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
- inom Stockholms läns landsting
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Vårdledarskapet i organisationen Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-15.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Gottsunda damlag säsongen 2013/14. Gottsunda dam är ett glatt gäng tjejer från Uppsala och som älskar att lira innebandy. Nästa säsong ser ut att bli.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Enig ledning som skickar samma signaler
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Heby kommuns kvalitetspolicy
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Förhållningssätten.
Vad betyder Social Kompetens
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
Utveckling och lärande
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

SJSB 23 Ledarskap och organisation inom vård och omsorg VT 2013 Lunds universitet

Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet

Ledarskap är: Att påverka människor i syfte att nå vissa mål Ledarskap skapas genom relationer

”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att effektivt nå uppsatta mål.”

Verksamhetens krav skall svara mot behovet från: Primärkunder: patienter, kunder, brukare Sekundärkunder: anhöriga, kommuner och landsting

En ledares legitimitet En ledare ska : 1. Vara professionellt kompetent, handlingskraftig och resultatinriktad 2. Vara ett föredöme, att visa vägen och ställa samma krav på sig själv som på andra 3. Vara öppen, ärlig och orädd. Kunna kommunicera rakt och tydligt, såväl uppåt som nedåt. 4. Kunna lyssna, ta intryck, ha empati och vara prestigefri. 5. Kunna inspirera och entusiasmera medarbetarna och få dem att växa.

Ledarskapets dimensioner Strategiskt ledarskap Operativt ledarskap

Ledarskapets dimensioner Operativt ledarskap Feedback, utvecklingssamtal, Målstyrning och belöningssystem. Strategiskt ledarskap Visioner, värdegrund en lärande organisation

Förutsättningar för ett bra resultat Acceptans Tydlighet Kompetens

Grundläggande typer av ledarskap 1. Utvecklande ledarskap 2. Konventionellt ledarskap 3. Låt gå ledarskap

Företagskultur Synliga ledarskapskrav (riktlinjer, förebilder organisation, språk) Osynliga ledarskapskrav sitter i väggarna oskrivna regler Etiska normer Tabun Praxis

En och tvådimensionella modeller för ledarskapsstil Endimensionella Auktoritär Demokratisk Teori X Teori Y Chefsorienterad Medarbetarcentrerad Tvådimensionella Initierande Hänsynstagande Produktionsinriktad Personalinriktad Omsorg av produktion Omsorg om människor Styrande Stödjande Uppgiftsorienterad Relationsorienterad

Kommunikationens uttrycksmedel Ledare Medarbetare Sakprocessen Relationsprocesser

Kommunikationsnivåer Ledaren Medarbetaren Förälder Förälder Vuxen Vuxen Barn Barn

Talekonst: att övertyga Logik Enkelhet Fåtal argument

Tekniker för att nå medarbetarna Lyhördhet Förståelse Retorik

Retoriska regler som bör styra kommunikationen 1. Anpassa framförandet till mottagaren 2. Anknyt till mottagarens situation 3. Begränsa budskapet till två tre påståenden 4. Konkretisera budskapet 5. Skapa vi-känsla 6. Bli aldrig arg

Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback Förkasta Förändra Förstå Förklara Förneka

Exempel på möten i arbetslivet Informationsmöte Förankringsmöte Idémöten Problemlösningsmöten Beslutsmöte Konfliktlösningsmöten

Förändringsprocessens anatomi Frys Besluta/Genomför Tina upp Skapa plattform

Orsaker till ett misslyckat förändringsarbete Visionen saknas eller når inte ut till berörda För låg angelägenhetsnivå hos berörda Processen är inte förankrad Hinder och motstånd blockerar förändringsprocessen Insatsbehovet underskattas Så kallad ”kvartalsekonomi” styr förändringsprocessen Tidiga framgångar uteblir Segern tas ut i förskott

Några vanliga orsaker till motstånd mot förändringar Att man inte känner sig övertygad om behovet av förändring Att man inte känner sig involverad Att förändringar är arbetskrävande Att man inte har eller haft möjligheter att påverka processen Fruktan för det okända Motstånd att ta tag i obehagliga saker eller impopulära åtgärder Rädsla att man inte klarar av det nya på ett bra sätt Tidigare misslyckat förändringsarbete Brist på tillit eller respekt för ledaren eller bristande personkemi

Två typer av motstånd mot förändringar 1. Kreativt motstånd 2. Dysfunktionellt motstånd

Förändring som tillstånd Positiv attityd Tina upp Genomföra och frysa Fas 3 Fas 1 Fas 2 Negtiv attityd

Force Field Diagram (K. Lewin) Individ Fanbärare Understödjare Neutrala Blockerare X A B X C X X D E X X F G X

Viktiga områden för teamledarskapet att identifiera och fastställa Beslutanderätt Målformulering Informationsöverföring Relationer i gruppen Fortbildning och handledning.

F I R O Fundamental Interpersonal Relationship Organisationen (W. Schutz)

Kärnan i FIRO Det är viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Viktigt att vi är uppriktiga och öppna både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer

FIRO-teorins tre huvudfaser Rollsökningsfasen Gemyt Gruppidyll Tillhöra fasen Samhörighets- fasen