Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen. Före Bornholmsmodellen. Görel Sterner, Ingvar Lundberg Struktur på samlingen Upprop (rutiner, trygghet, variation, repetition….) Högläsning (vad betyder orden, ordförråd, begrepp, meningsbyggnad, nyanser, känslor…) Veckans ramsa (rytmer, rimord, uppmärksamhet, minne, munmotorik) Språklek (reflektion, upptäckter, kreativitet, språklig medvetenhet) Sånglek (rytmer, begrepp, nyanser, känslor, härmning socialisering ) Avslutning (rutiner, trygghet, variation….) Kompletterande språklekar - för att befästa, variera och repetera. Berätta, återberätta - ”Inre bilder” föreställningsförmåga Dramatisera sagor Tips; ”Nya bokpuffar” Lisa Henriksson Högläsning – markera situationer/guldstol, stämningar/ljus, ABC droppar, LJUD – ej bokstäver Vokaler – (A, O, U, Å, E, I, Y, Ä, Ö) oftast ”lättare” att höra än konsonanter ”Lätta ljud”; S, M, N, L, R, F, V (konsonanter) att höra ”Svåra ljud”; B, D, G, K, P, T, H (konsonanter)att höra Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen. gunbritt.hedstrom@kungsanget.se
Stadier i barns läsning Pseudo läsning Lekläser, pekar på en rad, berättar vad som står… Logografisk läsning Läser, ”ordbilder” skyltar, namn…helordsläsning Ex. MAXI, POLIS, VOLVO Fonemisk läsning Läser genom att ljuda ihop till ord. Har ”knäckt koden” Ortografisk läsning Har upptäckt och kan nyttja återkommande enheter; ändelser, förstavelser, småord. Läsningen automatiseras.
Litteraturtips En riktig människa G. Gerland Studentlitteratur 2010 En riktig människa G. Gerland Studentlitteratur 2010 Kompetensutveckling! HUR SER ORDEN UT? ”Bananflugor och kramsnö” 2004 Trollsländor och spikskor” 2008 Godisgrisar och blixtlås” 2011 Anna Ribbing