Ledarskap - Kompetens – Delaktighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Jag hade memorerat numret från svararen och skulle precis ringa kunden när Bengt kom förbi och frågade om lunchplaner. Jag sa till Bengt att jag var tvungen.
Nyckeln till friska arbetsplatser
Nulägesanalys genom frågor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
Program Genomgång av Synpunkten
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Processorienterat förbättringsarbete
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Kärnvärden.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Vi ska bli fler!.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mål- och resultatstyrning
”Vägen mot e-samhället”
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Värdegrund, Vision och Verklighet.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Medarbetarundersökning 2012
Medarbetarundersökning Helsingborgs lasarett 2010 Medarbetarundersökning 2010.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun fr o m !
Ett aktivt medarbetarskap
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Beställning av tjänster
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Hälsofrämjande arbetsplats
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Framtidskartläggning
Personalstöd Kostnadsfritt samtalsstöd för alla medarbetare.
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Skövde! välkommen till.
Min psykosociala Arbetsmiljö
Strategi för Bästa Heby
Rapport psykosocial skyddsrond
Din lön och din utveckling
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kortare arbetstid med heltidslön - Hur funkar det?
Verktyget Utmärkelsen….
Intro 2016.
Vad betyder Social Kompetens
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Ledarskap - Kompetens – Delaktighet Grundtanken Synliga chefer Tydligt, stödjande ledarskap Engagerade och ”drivande” medarbetare Gott samarbetsklimat Vi känsla och en stolthet för sitt arbete Ledarskap - Kompetens – Delaktighet

Utvecklingsinsatser Kommunövergripande Specifika insatser Organisation Grupp Utvecklingsinsatser Individ Kommunövergripande Arbetslagsutveckling Verksamhetsutveckling Ledarutveckling Politiker utveckling Specifika insatser Individuella utvecklingsinsatser Insatser mot särskilda yrkesgrupper

Arbetslagsutveckling 2001

Mål Målet med arbetslagsutvecklingen är att vi ska ha välfungerande arbetslag som effektivt och med rätt kvalitet levererar de tjänster kommuninvånarna efterfrågar samtidigt som personalen upplever att de har en bra arbetssituation, mår bra och kan känna tillfreds- ställelse och yrkesstolthet

Verksamhetsutveckling 2005

Fokus Förändringskraft & Effektivitet 2001 genomfördes en stor arbetslagsutveckling i Vara kommun. Samtliga av kommunens då 1250 anställda deltog i ett utvecklingsarbete om 60 timmar med fokus på det vinnande laget och den goda arbetsplatsen. Nu – 2005 är fokus på förändringskraft och effektivitet. Vi måste arbeta annorlunda för att kunna möta framtidens förändrade förutsättningar; fler äldre, färre i arbetsför ålder, allt fler långtidssjukskrivna och förtidspensionärer, högre krav på våra tjänster från våra brukare och lägre intäkter. Verksamhetsutveckling 2005

Vision Bästa möjliga service till våra kommuninvånare genom en verksamhet som ständigt förbättras och medarbetare som ständigt utvecklas.

REDO ATT MÖTA FRAMTIDEN VARA REDO ATT MÖTA FRAMTIDEN Verksamhetsutveckling 2005 www.vara.se Om förändringskraft & effektivitet Så här ser då framsidan till vårt utvecklingsmaterial ut. Verksamhetsutveckling 2005

Innehåll Innehållsförteckningen Verksamhetsutveckling 2005

Vår verksamhet Flik 4 Under internatet Innan internatet Vår verksamhet heter det avsnitt som kommer att finnas med som en röd tråd genom hela verksamhetsutvecklignen - både innan, under och efter internatet. Här kommer vi att se vad vi gör på arbetet, sortera in det under passande områden och tillsammans rita en sådan här föreställnings-/tankekarta. Kartan ritas några veckor innan internatet. På internatet kommer vi att identifiera vad vi är bra på, men också vad vi kan förbättra. Förbättringar förs upp på handlingsplaner och följs upp på hemmaplan. Verksamhetsutveckling 2005

Procedurer – arbetsdisciplin Normer & värden Flik 5 Konversationskort En arbetsplats att vara stolt över Accepteras det hos er att folk kommer för sent eller drar ut på raster? Procedurer – arbetsdisciplin Vissa tillåts göra det men andra inte Ja Nej 1 Med hjälp av konversationskort kommer vi att diskutera normer och värden hos oss. Så här ser ett av korten ut. Verksamhetsutveckling 2005

Förändringskraft Flik 6 Händelse 1 Du ska just gå på kafferast, alla andra har redan hunnit gå när det ringer på en kollegas telefon. Vad gör Du? Svarsalternativ Inget, de flesta vet att det är rast Svarar och här vad det gäller Kopplar bort telefonen Svarar och säger att ni är på rast Samvete 1 Vi använder oss …. aktivt av resultaten från medborgar- och brukarundersökningar. Svarsalternativ Mycket ofta Ganska ofta Ganska sällan Mycket sällan Fakta 1 Vara kommun fick en utmärkelse för 2005 – vilken? Svarsalternativ Guldtriangeln Årets marknadsförare Årets kulturkommun The flag of honor Ett spel med fokus på förändringskraft har arbetats fram. Spelet är unikt för Vara kommun och berör både fakta, händelser och samvetsfrågor. Verksamhetsutveckling 2005

Förbättringsarbete Flik 11 Under avsnittet kring förbättringsarbete sammanställs de utvecklingsområden som identifierats under internatet i handlingsplaner och som inte redan finns nedskrivna. Under denna halvdag ges möjlighet att sortera vad som är viktigast och fördela ut uppdrag om detta inte redan är gjort. Verksamhetsutveckling 2005