Granskning av gränssnittet mellan administration och politik Seminarium 20 oktober 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Granskning av elevhälsans medicinska insats (skolhälsovård) Sunne kommun december 2011.
Stöd för analys och förbättring
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
En reviderad läroplan för förskolan
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Fullmäktiges uppgifter
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Ett processinriktat arbetssätt
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Detta är God Vård.
En behovsbaserad styrningsprocess Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Nya perspektiv- Befolkningen och deras behov
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Beställning av tjänster
VG Primärvård Dialogforum 5 december Frågor att ta upp: HSU- seminarium Träff med politiker Granskningar Akutmottagningar Aktuellt från VG PV-kontoret:
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
BILD 1 Vägen till ny organisation Utbildningsdag för landstingsfullmäktige den 13 februari 2008 Bakgrund och process sett ur en tjänstemans perspektiv.
Finansiell samordning
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Utveckla lönebildningen
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Hur styrs landstinget?.
Enheten för uppföljning och utvärdering
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Granskning av gränssnittet mellan administration och politik Seminarium 20 oktober 2006

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Frågeställningar i den undersökande rapporten om ansvar och roller är fördelat på ett sätt som stöder en effektiv styrning –Ansvarsfördelning mellan HSN och DN –Ansvarsfördelning mellan förtroendevalda, förvaltningsledning och profession om informationen till nämnden är effektivt utformad –relevant –begriplig –möjlig att inhämta på rimlig tid om uppföljning av måluppfyllelse och beslutade aktiviteter är effektiv

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Förvaltningsrevision, vad är det? Uppgift och syfte Granska ändamålsenlighet och effektivitet. Revision syftar i första hand till att bedöma om acceptabel standard uppnås (ansvarsfrihet), i andra hand till att identifiera utvecklingsmöjligheter. Särart En tydlig problemformulering, som berättar varför granskningen ska göras. Tydliga revisionskriterier, som berättar vad som är en rimlig standard som verksamheten ska uppnå Vedertagen metod i datainsamling samt en transparent analys.

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Vad var då värt att uppmärksamma? Uppdelningen mellan HSN och DN var en ganska elegant matrisorganisation - sett ur ett politiskt perspektiv. Men eftersom matrisorganisationen inte var konsekvent genomförd så blev det lite rörigt. DN hade en något oklar roll som befolkningsföreträdare. Informationsflödet mellan nämnd HSN/DN och tjänstemän fungerade bra. Det finns oklarheter i ansvarsfördelning och svagheter i utvärderingen av förvaltningschefer. Det fanns en otydlighet i gränsdragningen mellan politik och administration som medgav politisering av förvaltningen. Uppföljningen hade fokus på processer

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Sammanfattning De många dimensionerna som HSN/DN ska hantera gör det angeläget att återkomma till en granskning av ändamålsenligheten i uppdelningen av ansvar mellan nämnderna. Svårigheterna att skapa tydliga och klara mandat för cheferna kan ge anledning till en granskning av hur mandat och ansvar för förvaltningscheferna i praktiken fastställs och hur deras arbete utvärderas. Med tanke på att ett av ändamålen med distriktsnämnder är att stärka den lokala förankringen av vården kan svagheter i kommunikationen mellan distriktsnämnd, medborgare och patienter vara en risk som bör uppmärksammas av revisionen. Revisorerna bör överväga att granska om och hur distriktsnämnderna bidrar till att utveckla uppföljningen av verksamheten.

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Ansvarsfördelning mellan HSN och DN Organisationen kunde förstås som ett sätt att hantera spänningsfältet mellan lokalt och regionövergripande perspektiv Med tanke på partiorganisationens och KF-gruppens roller samt behovet att lämna utrymme tillfälligt kunde det ur revisionell synpunkt vara ändamålsenligt med viss oklarhet i ansvarsfördelningen. I relationen mellan HSN och DN finns drag av en matrisorganisation där HSN står för produktionsstyrning och DN för kundorientering/kvalitetsutvärdering

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Central – lokal dimension i en matris HSN Strategisk styrning DN: Lokal uppföljning Vårdlogikövergripande styrning? a) Flöde och logistik (processägare) b) Patientens väg och förståelse (coach)

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Närsjukvårdens uppdrag Bedöma (Akut) Leda rätt* Vårda (Elektiv) Avlasta* Områdesansvar Fånga upp och förebygga* Samordna/coacha Rätt vård i rätt tid* *Besöksersättning (tillse att stimuli fungerar) *Målrelaterad ersättning (medicinsk-kvalitets-judo) *Uppdrag (Täckningsgrad/Medicinsk revision) *Uppdrag (Mät kostnader/Medicinsk revision)

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Välj granskning! 1.Att besöksersättningen är rätt avvägd så att den ger ett reellt incitament samt att enheterna låter incitamentet slå igenom till personalen 2.Att målstyrningen ger tydliga incitament till kvalitetsutveckling och att det finns en tydlig standard (se speciell bild) 3.Att uppdragsersättningen och den medicinska revisionen ger incitament som stimulerar till utveckling av coachrollen och uppsökande/förebyggande insatser Vilket granskningsområde är mest prioriterat? Vad borde man förvänta sig om allt fungerade bra? Vem ansvarar för att det är/blir så bra?

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Uppföljningen skulle tex kunna fånga: Resurskvalitet (förutsättningar för kvalitetsskapande processer) Processkvalitet (standard i kvalitetsskapande processer). Bör inte vara mål! Resultatkvalitet (avsedda att visa uppnådd förbättring): –Patientupplevd kvalitet (patient) –Medicinsk kvalitet (profession) –Uppnådd samhällsnytta (beställare)

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Rapporten: Ansvarsfördelning och incitament Oklarheterna i ansvarsfördelning är till viss del en följd av att mandat att styra vårdverksamheten måste grundas på förtroende snarare än formella beskrivningar. Hälso- och Sjukvårdslagen (HSL) anger en ansvarsfördelning som bygger på två nivåer, vårdgivare och verksamhetschef. HSL:s beskrivning överensstämmer relativt väl med verkligheten Det finns stora svagheter i utvärderingen av ansvar – särskilt för förvaltningschefer

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Vad tar en chef ansvar för? Att hålla en viss standard inom verksamheten Att uppnå en viss förändring Att generellt sett utveckla effektiviteten i verksamheten Med ansvaret följer ett mandat att klara uppdraget en förutsägbar utvärderingsprocess incitament i form av förutsägbara negativa/positiva konsekvenser Även inom vården?

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Kraven på professionalisering av chefsrollen ökar – även inom vården Viktigt att ha väl genomarbetade utvecklingsstrategier som täcker alla de områden som kan effektiviseras Viktigt att behärska alla de styrverktyg som står till förfogande Kraven på att nå framgång kommer att öka – resultatet kommer att synas En förutsättning för detta är att ansvaret är tydligt, att utvärderingen förutsägbar och att det finns incitament att ta ansvar

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Om vi granskar ansvar, uppdrag, utvärdering och incitament…. Uppdrag och ansvar –Tydlighet om uppdrag och ansvar –Tydlighet i utvärderingsprocess – Förekomst av negativa/positiva incitament Vilka incitament som finns –Uppmärksamhet, vidareutbildning, karriär etc –Ekonomisk ersättning (Är det tillåtet) Är det då rätt att börja uppifrån med förvaltningschefer? Vad borde vi finna – vilken standard ska vi jämföra verkligheten mot?

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Är det tillåtet att tjäna pengar i vården? Det är fel att tjäna pengar på patienten! Men är det rätt att tjäna pengar på att tjäna patienten? Kan verksamhetsstyrningen säkra skillnaden mellan de två?

© 2006 Deloitte AB Region Skåne 20 oktober Målstyrning Styrverktyg Efterfrågan Taxor/avgifter Information om utbud Utbud Omfattning Inriktning Samband Enhetens ”kultur” Utbildning Värderingar Förebilder Ledarskap Standardkrav Enhetens verksamhetsutveckling Vårdorganisation Patienter Uppdrags- styrning Enhet Administrativ standard Medicinsk standard Ersättning

Member of Deloitte Touche Tohmatsu