En guide för arbeten i SO

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Ett ämnesövergripande arbete i arbetslag C
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Anneli och Christians Datorskola
Begreppsschema – Krönikor
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Högtidstal Retorik.
Informationssökning & Källkritik
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
En vetenskaplig rapport
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Källor! Hur gör man egentligen?
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Att skriva källförteckning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Anställningsintervjun
Att lära sig att analysera
Skriva.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Leda och planera sokratiska samtal
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Källkritisk informationssökning
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
4 processer att behärska:
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Resonerande text Använd din elevbok!
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Presentationens avskrift:

En guide för arbeten i SO Förslag på hur du skall arbeta 5. Så här skall din uppsatts se ut! A) Inledning - Presentera ämnet - berätta varför du valt det och i vilket sammanhang det hör hemma - berätta vad du tänker fokusera på (frågeställningarna i punkt 1.) B) Material och metod - Skriv vilken typ av källor du använt - Skriv hur du har arbetat. (skriv kortfattat om punkt 2 och3 på arbetsordningen) C) Resultat Det här är själva uppsatsdelen. Denna del skall vara lång. Här berättar du om ditt ämne under de rubriker du fått fram (se 3B) Tänk på att det är förbjudet att skriva av. Du måste formulera egna meningar. Om du vill citera från en bok så skriver du av och sätter citatet mellan ”citationstecken” och inom parantes efteråt anger bok och sida. D) Avslutning I denna del ska du diskutera och sammanfatta dina resultat. Här skall du tänka själv. Alltså; jämföra, fundera på likheter och skillnader. Ta ställning och motivera varför och slutligen komma med nya specifika frågor. (se punkt 5) E) Källförteckning Denna del skrivs på ett särskilt blad. För böcker skall titel och författare ange. För material från internet skall fullständig hemsideadress anges och om möjligt författare. Om källförteckning saknas eller är ofullständig blir uppsatsen inte godkänd. Sist men inte minst gör en framsida och skriv en innehållsförteckning som placeras först. Lycka till i ert kunskapssökande önskar er magister!! 1. Ställ frågor till ditt ämne: Utgå från frågorna: Vem? När? Var? Hur? Vilka konsekvenser? (följder) varför? Du måste naturligtvis omforma dina frågor så att de passar ditt ämne!!!!!! OBS! Denna punkt är viktigast eftersom frågorna du ställer är avgörande för hur du söker material. 2. Leta Fakta! Använd minst två källor!!! A) Börja med läroboken B) Sök på bibliotek. Första hand på skolan sedan på andra bibliotek C) Sök på internet D) fråga grannar, vänner, släktingar om någon bra bok i ämnet 3. Sortera Fakta! A) Skriv i punktform under de frågor du gjort (punkt 1) Skriv frågan och var du hittade svaret. Ex varför blev det så? Boken bok, sid.. 77, stycke 3 B) Fundera ut rubriker du vill ha och bestäm i vilken ordning dessa skall komma. 4. Skriv uppsatsen ( se spalten intill) 5. Analys skall göras i tre steg A) Börja med att läsa igenom det du skrivit så att du får en uppfattning om ditt ämne. Utifrån denna uppfattning formulera någon eller några ”Teser” (påståenden) B) Sök i din text efter fakta som stöder din tes och som kan stå som ”bevis” OBS! Bara det som står i din text kan du använda som ”bevis” C) Nu måste du förklara eller motivera varför ditt bevis är ett bevis Försök att hitta något jämförelse objekt.. Ställ upp jämförelseobjekten bredvid varandra och sök i första hand efter skillnader. Här kan du hitta stöd för ditt bevis. Fundera vad dessa skillnader kan betyda och vad de kan få för konsekvenser. Detta blir förklaringar till ditt bevis, Ämnesspecifika frågor! Om du skriver en uppsats i historia måste du fundera över vilka frågor en historiker skulle ställa. Etc. etc.