Renhet & fara Mary Douglas Kroppen och gruppen avspeglar varandra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livsåskådning och religion
Advertisements

Vs..
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Samhället är mer än summan av sina delar
Föräldramöte 12 september 2011
Välkommen till Ungdomssamling!
Gasmarknadens processer
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Att berätta sin berättelse
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Grundkurs 10 sp 1.Introduktion a) resursfördelningsteori
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
ERGONOMI Vad är det?.
Fattigdom och ett gott liv
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Den sociala människan Social kategori Social grupp Folksamling
RELIGION begrepp.
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Bild 1 SOCIAL- PSYKOLOGI Framtida forskning. Bild 2 SPSPG – med inriktning mot hälsa och välbefinnande POLPG – med inriktning mot personal, organisation.
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Livets former Djur.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kommunikation och samspel
Modul 7 Kulturell medvetenhet
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Vaasa Polytechnic1999 / kno / OOA Definiera systemet OOA-Analysdokument - metodöversikt Sid: / Definiera uppgiften A.1.1 Syfte A.1.2Systemdefinition A.1.3Omgivning.
Psykologins historiska framväxt
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
MORIA: Frihet och utlitarism
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Samhällets ojämlikhet
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Hur du tar hand om din kunskap
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Politisk Geografi.
Nonviolent Communication
Biologi - Livets former.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Psykologi Introduktion.
Kommunikation.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Religion.
Individ och Identitet.
Presentationens avskrift:

Renhet & fara Mary Douglas Kroppen och gruppen avspeglar varandra Mikro- och makrokosmos Klassifikation, klassifikatorisk renhet

Anomalier ”Smuts” Det som hamnar mellan/överskrider etablerade kategorier (t ex man-kvinna, djur-människa) Väcker känslor av hot, skräck, löje, äckel, vördnad

”Where there is dirt there is a system ”Where there is dirt there is a system. Dirt is a by-product of a systematic ordering and classification of matter”

Kaos - kosmos Kosmos förutsättning är kaos

Hot mot gränser Det som inträder i eller utträder ur kroppen (den sociala och den individuella) Avfälling=avföring Avklippta naglar Hårstrån

Permanenta anomalier Förkroppsligar grundläggande motsättningar Ormar Grodor Fladdermöss Monster Mattabun i Leviticus – orena/oätliga djur Transvestiter, hermafroditer, schamaner

Kontextuella anomalier Fel sak på fel plats Orenheten kommer sig inte av fenomenet självt utan är beroende av var det dyker upp. Stövlar i vardagsrummet Läppstift på en man Basröst hos ett barn Nakenhet på arbetsplatsen

Strategier för anomalier 1. Omdefinition 2. Eliminering 3. Tabu 4. Stigmatisering 5. Ritualisering Caster Semenya

”Animal categories and verbal abuse” Principer för djurklassifikation: vild tam luft land land hav klövar hovar

Den ätliga omgivningen Ätliga substanser som definieras som sådana. Ätliga substanser som ses som möjlig mat men som är förbjudna eller bara äts i rituella sammanhang. Ätliga substanser som inte definieras som sådana under några (normala) omständigheter.

Kongruenta parallella klassifikationer: Ego syster kusin granne främling A1 A2 A3 A4 A5 Ego ”pets” husdjur ”field animals” “game” B1 B2 B3 B4 B5 Ex A1:A3=B1:B3

Lévi Strauss: Vi skapar binära oppositioner och försöker mediera distinktionen genom att skapa ambiguösa mellankategorier. Människa Människa/djur Icke-människa (icke-djur) (sällskapsdjur) (djur) Vänskaplig Ambivalent Fientlig + +/- -

Riter Olika emfas i synen på riter: Riter som konserverande Riter som transformerande Inramar beteenden (M. Douglas) Skänker nya meningar/identiteter till dem/det som träder in i det rituella rummet.

Ritual – privat Rit – kollektiv, sakral Ceremoni – kollektiv, profan

Instrumentalism vs. expressionism Intellektualism (Tylor) Religion som förklaring Symbolism (Durkheim) Religion som symbolisk språk som gör något

Genom upprepning och ordning imiterar riter de biologiska och fysiska processernas obönhörlighet

Ritens form är (en del av) dess budskap. Riten är därför oöversättbar (jfr poesi) Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?

Doktrinär effektivitet (”emic”) Operationell effektivitet (”etic”)

Bourdieu: ”misskännande” Eftersom riter utgör människans minst spontana beteende så utgör de potentiellt den tydligaste formen vari människan kan iaktta sin kulturs arbiträra karaktär Riten måste därför aktivt undvika kritisk reflektion för att ”fungera” Jfr. teater Jfr. lek på Bali

Några vanliga kännetecken Repetition (tidpunkt, innehåll, form) ”Acting” (handlingarna är inte spontana utan ”spelade”) ”Speciella” beteenden och symboler (karakteriseras av ovanlighet, t ex språkbruk, rörelser, tempo) Ordning/organisation – både av individer och kulturella element Evokativ presentation – producerar fokusering, koncentration, hängivelse Kollektivitet

”Betwixt & between” Stabilt tillstånd (t ex pojke) Liminalitet (varken-eller) (t ex man)

Initiationsriter framkallar liminalitet Kan vi tänka oss att liminala psykologiska tillstånd kan framkalla riter?

”Disenchantment” Hopi Kachina - fruktbarhetsgudar

Transcendens "Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör, bär det rik frukt." (Joh 12:24)