Välkomna Media Krönikör/ proffstyckare ”Proffspedagog”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Bengt Drath Högskolan i Skövde Stöpenskolan i Skövde kommun
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
Från mönster till algebra
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Mattebanor År 2-3.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Vårt uppdrag som matematikutvecklare
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Betyg och förmågor.
Nytt betygssystem.
Mattebana i Holmedal.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Metoder för att räkna addition och subtraktion
- Introduktion av införande av Lgr 11
Matematikutvecklingsschema
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Välkomna till Edboskolan
Nätverk kursplanepiloter
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Välkomna till klass 3!.
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Matematiklyftet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Välkomna Media Krönikör/ proffstyckare ”Proffspedagog” ”Världen styrs av matematiker…” SKOLMINISTER Chefredaktör ”Ett sundhetstecken att svenska elever inte gillar matte” Björklund storsatsar på matte i skolan Professor i pedagogik ”Försvaga matematikens ställning!” ”Skyll inte resultaten på mattelärarna” ”Björklunds idéer var framgångsrika redan på 80-talet” ”Satsa medvetet på matematik”

Dagordning 29 sept 2011 Skolinspektionen – ny rapport NP- hur gick det 2010 och 2011? I huvudet på en matematikutvecklare ”Som man ropar i skogen får man svar” Tallinjen, kan den prata? Varför inte bli kompis med en känguru Spaning/ debatt Boktips/ Länktips På jakt efter förmågor – en arbetsmodell Gemensam matematikaktivitet? Nästa träff

Närmare 20 procent av skolorna klarar inte anpassningen till eleverna 15 september 2011 Närmare 20 procent av skolorna klarar inte anpassningen till eleverna De mest allvarliga bristerna i dagens skola gäller bland annat anpassningen av undervisningen efter elevernas förutsättningar, behov, intressen och erfarenheter. Var femte grundskola och var tionde gymnasieskola utformar inte undervisningen med tillräcklig hänsyn till eleverna. Det framkommer i en rapport, Olika elever – samma undervisning, som Skolinspektionen i dag lämnar till regeringen.

Vanliga bristområden i grundskolan 2010 Anpassning och särskilt stöd Undervisning i förhållande till målen Arbete mot kränkande behandling Rektors ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete

Ämnesprov i matematik för åk 3, vt 2010 Nått kravnivån   Boden Riket Prov A - Skriftliga räknemetoder 93% 84% Prov B - Räkna i huvudet 97% 94% Prov C - Tid 92% Prov D - Likheter, tallinjen och talföljder 96% Prov E - Uppdelning av tal och helheter Prov F - Area och volym 85% Prov G - Statistik, gruppuppgift* Resultaten för riket bygger på PRIM-gruppens webbinsamling av ett slumpmässigt urval på drygt 1400 elever, dels på kvalitativa analyser av ca 150 slumpvis utvalda elevarbeten.

Vad tyckte lärarna? Självbedömning 86 Delprov A – skriftliga räknemetoder 84 Delprov B - 94 Delprov C 92 Delprov D Delprov E 96 Delprov F 85 Delprov G 81

Räkna med Boden Matematik åk 3, vt 2011 Nått kravnivå Delprov 231 4 Ej nått kravnivå Ej deltagit Antal elever av delt. elever Nått kravnivån Prov A - Geometriska mönster 231 4 239 98,30% 96,6% Prov B - Jämföra, mäta massa och tid 217 17 5 92,70% 90,8% Prov C - Taluppfattning 229 97,90% 95,8% Prov D - Räkna i huvudet, pröva och välja räknesätt 3 98,70% Prov E - Matematiska problem 225 8 6 96,60% 94,1% Prov F - Skriftliga räknemetoder 98,20% Prov G - Kommunikation och begrepp, grp-uppg 233 1 99,60% 97,9% Räkna med Boden

Räkna med Boden Matematik åk 5, vt 2011 Delprov Nått kravnivån Ej nått kravnivån Ej deltagit Övrigt Antal av deltag. elever Delprov A - Miniräknare, räknesätten 196 4 3 203 98,0% 95,6% Delprov B - Längd, area, skala 191 9 95,5% 94,1% Delprov C - Räknemetoder 195 8 97,5% 96,1% Delprov D - Räknemetoder 192 96,0% 94,6% Räkna med Boden

En tanke i huvudet på en matematikutvecklare tallinjen känguru uppgifter

Har du gett någon matteuppgift som ser ut så här? Om svaret är 100 vad kan då frågan vara? Har fröken varit på kurs?

….jag menar……… antal rätta svar ofta….. 1 60 + 40 = ___ för sällan… 100 = _______

Var har du din tallinje? Tallinjen är den mest grundläggande och starkaste bilden av tal som finns, men eleverna får sällan resonera om vad en tallinje är. Ofta handlar det bara om att fylla i de tomma fälten i läroboken.

Bli kompis med en känguru! Glöm inte denna jättereurs! http://ncm.gu.se/kangaru

Spaning/ debatt Hur kan det komma sig att matematikundervisningen är allmängods i skoldebatten? Artikel – ”När hjärnan dissar kalkylerna”

Boktips Räkna med Boden 407 kr Studentlitteratur ca 348 kr ISBN 978-91-44-06846-6 ca 348 kr NCM ISBN: 978-91-85143-12-2 ca 290 kr NCM – Nämnaren tema ISBN: 978-91-85143-19-1 Räkna med Boden

Länktips http://www.wolframalpha.com/ http://www.ixl.com/ http://www.nomp.se http://www.ixl.com/ http://www.geogebra.org/en/wiki/index.php/Swedish#Br.C3.A5k

PÅ JAKT EFTER FÖRMÅGOR Räkna med Boden

Kursplanedelen matematik Syfte – vad undervisningen skall syfta till. - vilka förmågor som skall utvecklas Centralt innehåll – ”ett skafferi med matematik- innehåll” som skall behandlas Kunskapskrav – för godtagbara kunskaper i åk 3 - för betygsstegen åk 6 & 9 Syfte – varför……………….vilka förmågor….. Centralt innehåll – vad…….inom vilka områden….. Kunskapskrav – hur……….kvalitet på användningen…

Ur syftet för ämnet matematik Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • formulera och lösa problem med hjälp av matematik sam värdera valda strategier och metoder, • använda och analysera matematiska begrepp och samban mellan begrepp, • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, • föra och följa matematiska resonemang, och • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera ochredogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Kommunikationsförmåga Resonemangsförmåga Problemlösningsförmåga Begreppsförmåga Procedurförmåga Kommunikationsförmåga Resonemangsförmåga Problemlösningsförmåga

REPRESENTATIONER laborativa modeller skrivna symboler bilder omvärlds situationer talade symboler

Strävorna                                                                                                                                                      

…..uppföljare????????????????

VARFÖR FINNS DET SÅ MÅNGA 1:or 2011-11-11 kl 11.11

Nästa träff?