Plagiathantering vid ÅA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
Fusk och plagiat Christina Joos Karolinska Institutet
Referat En sammanfattning.
Referera = kortfattat återberätta något
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
E-post juni 2013.
INTERNET - källkritik Spela Faktasökning Surfa Chatta Bankärenden
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
Enkel dator teknik Tips och tricks.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Insändare Struktur och respons.
Information till IT-designs programstudenter
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
En PowerPoint om PowerPoint
Forslund/Lärcentret i Åbo1 Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagnng av programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi NU2010,
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Källor! Hur gör man egentligen?
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Internet Styrdatorer och kablar Uppkopplade användare Servrar 182.QRZN.
WIS version 2.0 Webbaserat nationellt krisinformationssystem.
Plagiatgranskning av examensarbeten med Urkund
Hur blir man klok på universitetet?
Hur gör man en debattartikel?
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Informationssökning och källkritik
Källkritik Källkritik är en metod som du använder för att granska den information som du får från olika källor, för att ta reda på om informationen är.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
CITATTEKNIK.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
5:e oktober 2012 Lena Henriksson Introduktion till bioteknik och bioinformatik Tack till Lars-Göran Josefsson Fusk och plagiat inom vetenskap och kursarbeten.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Metodseminarium 8/
Referat och referatmarkörer
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Presentationens avskrift:

Plagiathantering vid ÅA Tove Forslund Lärcentret i Åbo larcentret@abo.fi www.abo.fi/student/etik_plagiat Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Föreläsningens teman Vid ÅA används programvara för plagiatdetektion Direktiv för plagiathantering: vad händer vid misstanke om plagiat Presentation av programvaran för plagiatdetektion Urkund Hur göra för att skicka in ett arbete för plagiatgranskning Olika slag av fusk Vad är plagiat Hur undvika att göra sig skyldig till oförsiktig användning? Info om plagiathantering Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Vid ÅA används fr.o.m. 1.1.2010 programvara för plagiatdetektion Plagiering anses allmänt vara ett ökande problem (jfr ex. undersökning av Sunnuntaisuomalainen nov. 2008) Ur universitetets synvinkel: viktigt att kunna visa på att plagiat inte förekommer Kvalitetshantering: ÅA bör för trovärdighetens skull kunna visa på system för plagiatkontroll Programvara möjliggör systematisk plagiatkontroll Programvara underlättar lärarens granskning Pedagogiskt redskap påminner om vikten att lära ut och lära in referensteknik Ur studentperspektiv: den stora majoriteten ärliga studeranden blir inte oskyldigt misstänkta för plagiat alla granskas på samma sätt minskar risken för att andra plagierar din uppsats Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Bakgrund 17.9.2009 beslöt Akademins styrelse att alla examensarbeten skall plagiatgranskas med plagiatprogramvara fr.o.m. 1.1.2010 och att programvaran Urkund används för detta Direktiv för plagiathantering (godkänt juni 2008) Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Direktiv för plagiathantering vid Akademin Styrelsen slog fast direktiven 5.6.2008 Skiljer mellan ”oförsiktig användning” – ”plagiat” Med oförsiktig användning avses en situation där studeranden oavsiktligt presenterar material framställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för oförsiktig användning uppfylls ifall studeranden har missförstått arbetsuppgiften, om studerandens misstag klart beror på slarv eller studeranden uppenbart är okunnig i citerings- och annan referensteknik. Med plagiat avses en situation där studeranden avsiktligt presenterar material framställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för plagiat uppfylls ifall studeranden vet eller borde ha vetat att det återgivna materialet är utarbetat av en annan person eller underlåter att följa lärarens anvisningar för att undvika oförsiktig användning. Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Följder: Oförsiktig användning Misstanke om plagiat Komplettering / vitsordet påverkas Misstanke om plagiat Prefekten handhar förundersökningen vid institutionen > om plagiat fortfarande misstänks > disciplinär behandling av rektor > ingen disciplinär åtgärd eller varning eller avstängning max 1 år Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Hur göra för att låta plagiatgranska examensarbetet/övningsuppgiften Skicka ditt inlämningsarbeten per e-post till Urkund. E-postadressen är lärarens namn i formen: fornamn.efternamn.abo@analys.urkund.se. Skriv in namnet på din uppsats i Rubrik/Subject-raden i mejlet. (Ifall läraren skapat mappar för olika kurser i sitt Urkund-konto bör du på rubrikraden skriva in den kurskod som läraren ger dig) Inlämningsarbetet sätts som bifogad fil i mejlet. (Urkund kan läsa en mängd olika filformat. Flera bifogade filer kan skickas i samma mejl.) Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Mottagningsbekräftelse efter att du skickat in ditt arbete

Urkunds analys Nummer på block där likheter hittats Källa där likheter hittats Studentens arbete Procentuella likheten med källa OBS! Läraren, inte Urkund, avgör om det kan vara fråga om plagiat – Urkunds analys visar endast på likheter!

Om fusk och goda råd för att inte göra sig skyldig till oförsiktig användning Se video ”How to avoid plagiarism”: www.abo.fi/student/allmankompmaterial Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Olika slag av fusk fabricering: dvs. att man hittar på egna resultat och observationer förfalskning: dvs. att man med avsikt har förändrat resultat och observationer för att få ett sådant resultat som man vill. Det kan också vara fråga om att utelämna material som skulle vara väsentliga för forskningens slutresultat plagiering: dvs. att man lägger fram en annan forskares material, resultat, manuskript eller artikel som ens eget stöld: dvs. att man lägger fram eller använder sig av någon annans forskningsidé eller resultat som man har fått information om i förtroende. (Forskningsetiska delegationens definitioner) Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Referatmarkör = ex. ”Enligt Författare A kan...” Kopiering (dvs. plagiat) – texten kopierad i sin helhet eller viss omskrivning men lån av ord och kopiering av meningarnas struktur dominerar. Ursprungstextens huvudidé och poäng är densamma. Ingen källangivelse. Referat är plagiat om skribenten använder sig i stor utsträckning av källans ordval och meningsstruktur. Ingen egen vinkling och referatmarkörer saknas. Parafras eller omskrivning är plagiat om källhänvisningen är otydlig eller saknas, fastän man skrivit om med eget språkbruk och utan att följa ursprungstextens struktur. Ej plagiat – Tydlig källhänvisning. Texten är allmän kunskap. Texten är studentens egna tankar. Referatmarkör = ex. ”Enligt Författare A kan...” Allmänkunskap = Fakta som är generell och så allmänt spridd att ingen kan göra anspråk på att äga den. Jfr bl.a. http://www.pluggad.net/kolla/KollaLinks/main/plagiat.html Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Vad anses som plagiat och vad inte? För riktlinjer, se Urkunds plagiathandbok (www.abo.fi/student/etik_plagiat ) Men obs! Kontrollera alltid också med din handledare! Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Goda råd för att man inte ska göra sig skyldig till oförsiktig användning Ange alltid källan, oberoende av om du refererar till någon annans text, dvs. sammanfattar med egna ord vad någon skrivit, eller om du citerar. Man får inte heller kopiera tankar och slutsatser (fastän man skriver om allting) utan att ange källa Skriv ut tillräckliga källhänvisningar Använd referatmarkörer (”Enligt Författare A...”, ange källan i fotnot eller inom parentes, inkl. sidhänvisning) Sätt hellre ut källhänvisning än att du lämnar bort den! Vid citat: kom ihåg att ange att det är direkt citat (använd citationstecken eller indrag – kolla vilket system ditt ämne använder) anses nämligen också som plagiat om du endast anger källan men inte att texten är ett direkt citat citera korrekt, dvs. ordagrannt (om du utelämnar ord ange det med hakparentes). Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Goda råden forts. Direkt översättning: ange källan + att det är fråga om direkt översättning. En direkt översättning av en text anses nämligen inte heller som ens egna ord. Länkar till andras material på nätet ange vart du länkar Ha inte källan uppslagen framför dig då du skriver om texten, då är det enklare att verkligen skriva med egna ord! viktigt att du omskriver tillräckligt mycket för att texten inte skall anses som någon annans Om det inte går att omskriva, citera och ange att det är fråga om citat och skriv ut källhänvisningar När du läser material för en uppsats/din avhandling, kom ihåg att hela tiden skriva upp varifrån du plockar den information du kanske kommer att använda i uppsatsen/avhandlingen! Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Goda råden forts. Kolla med din lärare vad som anses om allmänkunskap inom ditt ämne Ange källan om du slagit upp och kollat upp fakta, ex. för sådant som kunde kallas allmänkunskap Kontrollera dina fakta i flera källor (wikipedia...) Tidsbrist eller bristande kunskaper försvarar förstås aldrig det att man kopierar andras text, eller att man klipper ihop sin uppsats av en räcka citat! - Hur stora stycken får man då citera...? - Hur mycket av en uppsats får vara citat..? Februari 2011 Forslund/Lärcentret

Information på webben Information för studerandena om plagiat www.abo.fi/student/etik_plagiat Video ”How to avoid plagiarism” www.abo.fi/student/allmankompmaterial Guider för ämnenas instruktioner för uppsatsskrivning mm: www.abo.fi/student/fakultetsinfo_gradu Guide för citat- och referensteknik: www.abo.fi/student/refteknik (men använd ditt eget ämnes instruktioner om de ger sådana!) Februari 2011 Forslund/Lärcentret