 IKT – den största förändringen av villkoren för kunskapsbildning sedan skriftspråket.  Integrerad i alla människors liv.  Förändrat villkoren för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Processtödjare 16/
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Varför kan du räkna till tre. Vad lärde du dig på lågstadiet
Pedagogisk dokumentation
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
The big 5 1.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
Utgångspunkter syfte Kursplaner och ämnesplaner uttrycker en kunskapssyn som harmoniserar med läroplanens formulering om vetenskaplig grund. Eleverna ska.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Genus och Kön.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Välkomna till styrd helpdesk
Ungdomarnas medieanvändning
En kort introduktion Göran Brante
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Normaliseringsprocessen
Vad vi behöver när vi kunskapar
Verksamhetsbeskrivning
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Helhet och allsidighet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

 IKT – den största förändringen av villkoren för kunskapsbildning sedan skriftspråket.  Integrerad i alla människors liv.  Förändrat villkoren för våra liv, omvärldsuppfattning och kunskapsutveckling.  Idag: Den första generationen som inte lever i den värld vi vuxit upp i; de lever genom ett digitalt raster i en virtuell värld – de lever i ”du sköna nya värld”.

 Vad är digital kompetens?  Vad konstituerar digital kompetens?  Människan som en maskin?  Undervisningsteknologi – IGEN?!  Eller; finns i detta digitala rester svaret på undervisningens gåta?  Vilken ’sorts’ plats ska denna nya digitala värld ha ha i undervisning?

 Ett okritiskt slentrianmässigt och ovetenskapligt användande av läromedel i allmänhet och IKT i synnerhet dominerar idag.  Högskoleförordningen och skollagen: undervisningens mål, innehåll och medel ska sikta mot teoretisk förståelse och vila på vetenskaplig grund.  En utgångspunkt för en kritisk granskning!  Idag klarar inte skolan och en del av högskolan inte en sådan granskning.

 Datorn är obegåvad – autistisk – känslolös.  Den representerar information inte kunskap.  Interaktion med eller genom en maskin.  Saknar intentionsdjup – saknar begreppsligt djup.  Ökar kommunikationen men inte dess djup.  Frukten av 2500 års teoretiskt tänkande.  Men bidrar tekniken i sig till teoretisk förståelse.

 IKT representerar i grunden en annan kunskapsform: berättelsen, myten, det narrativa, det visuella, det förföriska, lättköpta, det okritiska.  IKT pekar mer mot upplevelse, visualisering, mytologisering, narrativt tänkande, informationsflyttning, socialt tjatter, destruktivitet, en identitets- och bekräftelsearena, underhållning  IKT pekar inte till sin karaktär på teoretisk förståelse.

 Lek; interaktion och perception i reell värld.  Läsandet; grunden för teoretiskt tänkande.  Den närvarande föräldern.  Den undervisande läraren/didaktiska mötet.  Strukturerad kunskap.  Affektivt samspel; grunden för empatisk förmåga och socialt samspel.  Direkt upplevelse och direkt erfarenhet  Det som konstituerar den kulturella människa!

 Elever som kan mindre i förhållande till kunskapsuppdraget.  En lärarutbildningen examinerar studenters förmåga att upprätthålla en verksamhet och skriva digitala portföljer.  Demagogiska förenklingar, narrativ, mytisk och individuell förståelse likställs med teoretisk kunskap.  Outvecklad kritisk förmåga, fantasi och kreativitet.  Anonyma män, kvinnor, pojkar flickor som bekräftar och övertrumfar varandra med bristande empatisk förmåga.  Teknikskribenten Nicholas G Carr:”… internet är en enda stor distraktion som försämrar vår koncentrations- och reflexionsförmåga.

 Svaret kom från oväntat håll; inte från de som kan: (lärare, lärarutbildare, pedagoger) utan från de som inte kan: marknaden, myndigheter, byråkratiska, politiska och ekonomiska strukturer, informations- teknologer. Från aktörer som slåss om det friutrymme som finns.  Och det sensationella svaret: Det behövs ingen undervisning; det handlar om verksamhet, projekt, det handlar om självständigt arbete, information, IKT, fri forskning och sponsrade läromedel.  Samtidigt som läroplanen pekar tydligt mot teoretisk förståelse pekar elevers resultat i motsatt riktning.

 Att reproducera en kulturs kunskapsgrund.  Den kunskap som ger reellt kulturellt tillträde.  Idag handlar det om teoretisk kunskap på vetenskaplig grund.  Skärningspunkt en mellan eleven och människans historiskt strukturerade kunskaper  Kunskapsuppdraget - kunskapsrätt

 Undersöka vilken roll IKT kan ha och ska ha; vid kunskapsutveckling.  IKT måste underordnas ämnenas veten- skaplighet, läroplanens syfte och kunskapskrav och föra in IKT i ett vetenskapligt sammanhang.  Undervisningsutmaningen är inte ett informations- eller ett kommunikationsproblem.  Utmaningen handlar om att utveckla de intellektuella och kommunikativa redskap som möjliggör ett kvalificerat användande av IKT.  I ljuset av detta framstår IKT mer framstå som en utmaning än en möjlighet.

 Ja, faktum är att det har vi redan; eller i alla fall har haft, innan läraryrket gick från att vara ett konstnärligt/ kreativt/ skapande/ intentionellt grundat yrke - till att bli ett mekaniskt/ byråkratiskt/ instrumentellt tjänstemannayrke.  Inom vars ramar det är näst intill omöjligt att utveckla eller upprätthålla sin förtrogenhet med den didaktiska professionaliteten – DÅ KAN IKT KOMMA VÄL TILL PASS.

Didaktisk kompetens och lärarprofessionalism grundar sig på förtrogenhet med några centrala områden. Dessa kompetenser möjliggör ett kvalificerat använda av IKT (och alla andra resurser som används; läromedel, prov, betyg, sponsring, projekt m m. FÖTROGENHET MED:  Undervisningens innehåll  Kommunikation och gestaltning  Psykosociala aspekter  Läroplansteori, betyg och bedömning  Teoretiska perspektiv på undervisning