Huvudämnesstudier KME

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

ESTETISKA LÄRPROCESSER
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
En förskola att förundras i!
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Pedagogisk verksamhetsidé
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Hur blir man klok på universitetet?
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Presentationens avskrift:

Huvudämnesstudier KME 9/2 2006 2:1 Kultur, medier och estetik Vad är KME? - Presentation t.ex. i folderform. Begreppsfördjupning med hjälp av auditiv, visuell och kinestetisk kommunikation, produktion/reception samt skriven text. Grupp processer redovisas i skriven PM Introduktion av arbete med kurs- och Utbildningsportfolio 3:1 Barns språkutveckling i en flerspråkig lärmiljö Vad är språklig medvetenhet? Fallstudier bearbetas utifrån ett utvidgat textbegrepp. Estetiska uttrycksformer och verbalt språk. Metoder för läs- o skrivutveckling. Sv 2-perspektiv Loggbok, novellskrivande, jobbansökan, digitalt berättande Studiebesök Åldersspår 4:1 Gestaltning av samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga kunskapsområden Mötet med det andra Det kulturskapade rummet Estetiska, samhälls- och naturvetenskapliga perspektiv Förståelse av och möjligheter att påverka villkoren för en global hållbar utveckling Observation och undersökning Gestaltning i en multimodal föreställning som iscensätter rum eller miljöer. Digitala och analoga gestaltningar samspelar Kollektivt processprotokoll Personlig betraktelse (essä) Utbildningsportfolions layout bedöms 5:1 Ungdom och estetiska läroprocesser Projektarbete med ungdomar i skolan Ungas skolidentiteter Värdering/bedömning Projektbeskrivning i skriftlig och gestaltande form Opposition på varandras arbeten 1:a terminen Sidoämnen Sidoämnen Sista terminen 2:2 KME-pedagogiskt arbete i förskola och skola Didaktisering av estetiska språk i skolprojekt som dokumenteras i rapportform. Didaktisk frågeställning undersöks i analytisk text. Juridik/etik Kunskapssyn och pedagogiska förhållningssätt. Styrdokument Åldersspår Utbildningsportfolion ska vara påbörjad 3:2 Multimodala möten i förskola och skola Mötet med den andre Kulturbegreppet bearbetas genom arbete med porträtt, intervju, etnografisk dokumentation och gestaltas genom multimodala möten Att samtala utvecklingssamtal- responsgivning-bedömning konflikt-konflikthantering Uppsats utifrån arbetet med temat perspektiven genus, etnicitet, klass opponering Åldersspår 4:2 Iscensättning av estetiska läroprocesser - projektledarskap i förskola och skola KME-projekt i verksamheter med barn och unga Fokus på frågor som berörts i kurs 4.1. Didaktiska val av ämnesinnehåll och funktionella uttrycksformer Projektledarskap och bedömning. ”Den reflekterande praktikern” ”Rummet - Den tredje pedagogen” Projektrapport Åldersspår Utbildningsportfolions innehåll bedöms för 140 p studenter 5:2 Den öppna skolan och kulturen Gränslandets Pedagogik Det offentliga rummet, Mötesplatser Inflytande och delaktighet Mångfald av ungdomskulturer kopplat till skolan Utbildningsportfolions innehåll bedöms för Gs studenter Argumenterande artikel för publicering

5:2 Den öppna skolan och kulturen 5:1 Ungdom och estetiska läroprocesser Projektarbete med ungdomar i skolan Ungas skolidentiteter Värdering/bedömning Projektbeskrivning i skriftlig och gestaltande form Opposition på varandras arbeten Sidoämnen 5:2 Den öppna skolan och kulturen Gränslandets Pedagogik Det offentliga rummet, Mötesplatser Inflytande och delaktighet Mångfald av ungdomskulturer kopplat till skolan Argumenterande artikel för publicering Avslutande termin

Skriva för att lära 2.1 Tre separata reflekterande texter kring begrepp och uttrycksformer, PM, Presentation i folderform, reflektion över eget lärande (Finns integrerat med kursportfolion i alla huvudämneskurser), 2.2 Rapport, Frågeställning undersöks i analytisk text. 3.1 Loggbok, novellskrivande, jobbansökan, 3.2 B-uppsats, (etnografisk dokumentation, intervju) 4.1 Berättande text (Essä), processprotokoll, hemsida (Utbildningsportfolion) 4.2 Projektbeskrivning, vetenskaplig text. Logg (Den reflekterande praktikern) 5.1 Argumenterande artikel 5.2 ”Konstnärligt” gestaltad text? Opposition. 7.1 och 7.2 Argumenterande artikel för publicering.