BREDDAD REKRYTERING Vad är breddad rekrytering? Hur breddat är UmU?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Disposition - Hållbar utveckling
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Staten och det civila samhällets organisationer
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Policy för miljö och hållbar utveckling
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Att arbeta praktiskt.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Vad innebär ett barnperspektiv
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Tillgänglighets- uppdraget
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Lagar och överenskommelser
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
BREDDAD REKRYTERING.
Diversity in the Swedish Industry Cecilia Ramberg, projektledare IVF Industriforskning och utveckling AB Projekttid juni 2002-oktober 2005.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kön Könsidentitet Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning, Funktionshinder Sexuell läggning Ålder Föreslagna diskrimineringsgrunder i.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Genus Manligt & kvinnligt.
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
FRÅN ENFALD…...TILL MÅNGFALD Vad är mångfald? Varför arbeta med mångfald? Hur arbetar Umeå universitet med frågan? Vad kan Skogis applicera på sin verksamhet?
Anna-Karin Dykes2 Hållbar utveckling Likabehandling av studenter Lunds universitet Anna-Karin Dykes, docent, Inst. för hälsa, vård och samhälle.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

BREDDAD REKRYTERING Vad är breddad rekrytering? Hur breddat är UmU? Varför arbeta med breddad rekrytering? Mångfald/bredd i undervisningen Arbeta med breddad rekrytering Slutrapport, projekt breddad rekrytering

VAD ÄR BREDDAD REKRYTERING? Handlingsplanen för breddad rekrytering... ...planerade och systematiska åtgärder för att rekrytera studenter från underrepresenterade grupper i syfte att öka deras andel, men också planerade och systematiska åtgärder för att ta emot, introducera och stödja nya studenter i deras studier. Fokus i Umeå universitets arbete med breddad rekrytering ligger på åtgärder för att minska den sociala och etniska snedrekryteringen.

Breddad rekrytering Rekrytering Retention Utvecklingsarbete Vilka studenter når vi? Särskilda insatser för att nå underrepresenterade grupper? Uppsökande verksamhet Etcetera Förebyggande Stödjande Uppföljande Arbetsmarknadskoppling Förändring av attityder genom: Opinionsbildning såsom, föreläsningar Utbildningar Policys Implementera perspektiv i utbildningen Nya idéer till rekrytering och retention BR perspektiv i studentrekryterings-processen Retentionsprojekt där BR utgör en viktig del Inkluderandearbete

www.umu.se/studentcentrum/projekt/breddad

Studenter med arbetarbakgrund vid Umeå universitet 25,6% 26% 23% 27%

Studenter med utländsk bakgrund vid Umeå universitet 8,3% 13% 10% 10%

Studenter med arbetarbakgrund 20,3% 13% Medicin, odontologi 24% 32% Vård och omsorg

VARFÖR……… ……….KVALITET! Att ha en bredd av studenter ger bättre studenter!

CollageBoard: Forskning om bredd/mångfald ger bättre studenter. Kvantitativ bredd/mångfald (rekrytering) Mångfaldsperspektiv i undervisningen Diskussioner i klassrummet Aktiviteter som syftar till att öka utbyte Aktiviteter som ”visar upp” olikhet Källa: Shaw (2005) Researching the Educational Benefits of Diversity

Vaddå bättre studenter? Förbättrade SAT resultat Mer reflexiva och innovativa Ökad förmåga att förstå mänskligt beteende Minskar fördomar Ökat deltagande i samhällslivet, röstar etcetera Källa: Shaw (2005) Researching the Educational Benefits of Diversity

MÅNGFALDSPERSPEKTIV Litteraturvetenskap Svenska och samhällsvetenskap Litteratur som tar upp frågeställningar om olikhet etcetera. Diskussion, ”fin litteratur” hur värderar vi litteratur och varför? Uppgifter där studenter får anlägga ett kön, klass, etnicitet, religion, HBT perspektiv på böcker. Svenska och samhällsvetenskap Komparativa perspektiv på samhälle. Diskussion, språk som kulturskapare/bärare. Diskussion, skolan som kulturskapare/bärare Kulturgeografi Komparativa perspektiv. Diskussion, hur påverkar ex. infrastruktur kvinnor/män, funktionshindrade, ålder etcetera. Diskussion, vad motiverar människor att emigrera. Pedagogik Kunskap om målgrupp, heterogena målgrupper. m.m. Statsvetenskap Komparativa perspektiv. Diskussion, vem deltar i demokratin? Varför? Diskussion, är demokrati rätt för alla? Alltid? Kostvetenskap Diskussion, hur kan man motivera/påverka människor med olika kulturell bakgrund till nyttig kost? Diskussion, vilken roll spelar mat i olika kulturer? Psykologi Bemötande frågor, att möta människor med olika bakgrunder och trauman. Diskussion, går psykologiska undersökningar att använda för alla? Biologiska kontra sociala faktorer. Juridik Diskussion, rättsregler och system som kulturbärare/skapare. Komparativa perspektiv. Diskussion, rätt och fel för vem? Naturrätt?

Hur undviker jag att exkludera? Alla ska klättra upp i trädet.

HUR KOMMER JAG IGÅNG?

www.umu.se/studentcentrum/projekt/breddad

Säg till om jag stör, sa han när han steg in, Så går jag med detsamma. Du inte bara stör, svarade jag, Du rubbar hela min existens. Välkommen! Eeva Kilpi

Problembild Organisationen vet inte vad man ska arbeta med, vad målet är, vem som är ansvarig eller om man verkligen måste göra något. Oklarheter, okunskap och negativa attityder 2. Begreppet breddad rekrytering 3. Otydlig organisation

1. Oklarheter, okunskap och negativa attityder Definitioner. Vad är bredd, mångfald, likabehandling och så vidare? Hur förhåller de sig till varandra? Syfte, argument. Varför ska vi arbeta med bredd och mångfald? Någon annan, någon annanstans, någon annan gång. Problemet ligger inte här, det är samhället, gymnasieskolans, föräldrarnas fel och det finns inget Umeå universitet kan göra. Kostnad. Det är dyrt att arbeta med mångfald och breddning, vi har inte råd. Otydliga krav. Ledningen uppdrar saker i handlingsplanen för breddad rekrytering men ingen finansiering finns och inte heller några krav på återrapportering. Menar verkligen ledningen allvar? Motivation/incitament. Vad ger det mig? Min institution? Etcetera. Elittänkande. Studenter som inte passar in har inte här att göra. Särlösningar. Ska ”vi” anpassa oss efter ”dom”? Tunga krav. Detta är något vi gör för att vi måste, inte för att det tillför någonting. Politisk korrekthet eller allvar? Projektledaren upplever en ambivalens från fakulteter och enheter. Man ser uppdrag från ledningen exempelvis i planen för breddad rekrytering men tror att det mer handlar om politisk korrekthet än att man verkligen förväntas göra något. Om ledningen skriver det så ser det bra ut, men ska verkligen resurser gå till arbetet?

2. Begreppet breddad rekrytering För att komma någonstans i en begreppstrött organisation krävs ett helhetstänk från ledningen. Därför är det ett problem att: skilja ut studenter från personal skilja ut utländsk bakgrund från andra diskrimineringsgrunder avgränsa till utländsk bakgrund och arbetarbakgrund, dvs. definiera vart snedrekryteringen finns innan man vet. Kommer begreppet breddad rekrytering att finnas kvar nationellt? HSV vill gå mot mångfaldsmål NSHU läggs ner Sammanslagning av diskrimineringslagstiftning

3. Otydlig organisation Det finns ett råd för likabehandlingsfrågor (etnicitet, religion, funktionshinder, HBT-frågor) som styrs av planen för ett inkluderande universitet. Det finns även ett råd för jämställdhetsfrågor (kön) som styrs av en jämställdhetspolicy. Handläggare kopplade till båda råden; en heltidstjänst för jämställdhet och en halvtidstjänst för likabehandling. Samordnare samt handläggare för funktionshinderfrågor. Internationaliseringskommitté, kvalitetskommitté och arbetsmiljökommitté. Från och med januari 2009 kommer en ny sammanhållen diskrimineringslagstiftning där grunderna könsidentitet och ålder läggs till de övriga, men ännu finns ingen tanke om vem som ska arbeta med dessa områden. Medel administreras av Personalenheten och det är beslutat att StudentCentrum ska ersättas med 150 000 kronor för arbete med likabehandlingsfrågor. En liknande uppdelning för jämställdhetsarbetet finns inte och StudentCentrum arbetar inte heller med jämställdhetsfrågan. Handläggarna placerade på personalenheten och projektet breddad rekrytering på StudentCentrum. Handläggarna och projektledaren blir ofta förknippade med sin enhet och får inte mandat att arbeta övergripande.

inkluderande universitet Lagar Regerings-uppdrag Riksdag/regering Projektet Plan för BR Breddad Organisation Rekrytering Perspektivet ska finnas i all verksamhet... Rektor/ ledning Policy för Jämställdhet Plan för inkluderande universitet Likabehandlingsråd Jämställdhetsråd Fakulteter, 5 st Verksamhets- planer Institutioner, 54 st Programråd, ca 240 FUNKIS grupp för funktionshinder frågor Individen Samordnare och handläggare för funktionshinder

Förslag Förläng projektet i syfte att klara återrapporteringskraven för 2008. Initiera en organisationsöversyn för arbetet för ett inkluderande universitet samt hur arbetet med breddad rekrytering kan inkorporeras från år 2009. Överväg särskilt möjligheten att inrätta en tjänst som arbetar för ett inkluderande universitet mot studenter, en student diversity officer (SDO). Överväg även att placera strategiska funktioner inom inkluderande området på planeringsenheten. Breddad rekrytering bör inte begränsas till att handla om utländsk bakgrund och arbetarbakgrund. Övriga diskrimineringsgrunder bör även beaktas och då särskilt funktionshinderfrågan. Fokus för arbetet med breddning bör ligga på ämnesområdesnivå, inte lärosätesnivå. Den största snedrekryteringen ligger, som våra undersökningar visar, inom universitetet. Ett övergripande arbete för att utveckla och ta ett helhetsgrepp på retentionsarbetet initieras. Hur höjer vi våra studenters kompetens och hur ser vi till att så många som möjligt klarar sin utbildning? Kompetenser på mångfaldsområdet (eventuellt en SDO) bör knytas till arbetet med retention. En kartläggning av studentrekryteringsprocessen har genomförts och i det framtida arbetet med omorganisation måste arbetet för en breddad rekrytering säkras. Särskilt aktiviteter som handlar om att väcka intresse genom uppsökande verksamhet bör ses över. Kompetens på mångfaldsområdet (eventuellt en SDO) bör tydligt kopplas till det fortsatta arbetet.

www.umu.se/studentcentrum/projekt/breddad